Abstract
The core objective with this study is to analyze under a dialectical methodological perspective, the different forms of participation in reading and writing practices promoted by two master programs, considering different analysis units, the graduate center regulations, study plans, specific programs for some courses and feedback from students and graduates regarding the experience of writing a thesis. Some recent literature states that the low rates of completion in master programs derives from the difficulty to write a thesis. According to social-cultural approaches this phenomenon is understood not a implicating the student alone, but the educational situations in which he/she takes part. It is confirmed with data indicating that the reading and writing prevail as tools for the evaluations of the course contents, rather than improving a thesis. These data come from the previous reviews by peers or advisors.
Arnoux, E., Carlino, P., Di Stefano, M., Nogueira, S., Vitale, A., Martínez, A., … Pereira, C. (mayo, 2003). Escritura y producción de conocimiento en las carreras de posgrado. Ponencia presentada en el II Congreso Internacional Cátedra UNESCO Lectura y Escritura “Comprensión y producción de textos escritos: de la reflexión a la práctica en el aula”. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Arnoux, E. (2006). Incidencia de la lectura de pares y expertos en la reescritura de tramos del trabajo de tesis. RLA: Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 44(1), 95-118. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2215301
Baquero, R. (2006). Sujetos y aprendizaje. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.
Bedoya, O. (2016). Seminario-Taller formulación de pregunta o problema de investigación. (Programa). Maestría en Comunicación Educativa. Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira
Buendía. A. (2014). La acreditación del posgrado en Argentina y México desde su dimensión institucional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, No. 62, pp. 976-988.
Carlino, P. (mayo, 2003). La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. Trabajo presentado en el II Congreso Internacional Cátedra UNESCO Lectura y Escritura, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso.
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere. Revista Venezolana de Educación Superior, 8(26), 321-327. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/356/35602605.pdf
Carlino, P. (2005). ¿Por qué no se completan las tesis en los postgrados? Obtáculos percibidos por maestrandos en curso y magistri exitosos. Educere. Revista Venezolana de Educación Superior, 9(30), 415-420. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/15.pdf
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 18(57), 355-381. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14025774003.pdf
Díaz, E. (2000). Investigación básica, tecnología y sociedad. Khun y Foucault. En E. Díaz (Ed.), La posciencia. El conocimiento científico en las postrimerías de la modernidad (pp. 63-82). Buenos Aires: Biblos.
Jaramillo, H. (2009). La formación de posgrado en Colombia: maestrías y doctorados. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS, 5(13), 131-155. Recuperado de http://www.revistacts.net/files/Volumen%205%20-%20n%C3%BAmero%2013/FINALES/Jaramillo.pdf
Larreamendy, J. (2007). Práctica conjunta e identidad en la actividad científica: el trabajo de campo en biología como escenario de aprendizaje. Bogotá: Universidad de los Andes.
Ochoa, L., & Cueva, A. (2012). Tesis y deserción: entre el compromiso y el obstáculo. Bogotá: Editorial Universidad Nacional.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Mombrú, A., & Marjetic, A. (2013). El hacedor de tesis. Avellaneda, AR: LJC Ediciones.
Ministerio de Educación. (29 de diciembre de 2011). Estándares y criterios a considerar en los procesos de acreditación de carreras de posgrado. [Resolución número160] / Recuperado de https://www.coneau.gob.ar/archivos/resoluciones/ResME160_11.pdf
Reisin, S., & Carlino, P. (agosto, 2009). Factores que favorecen u obstaculizan la finalización de una maestría en ciencias sociales. El punto de vista de los involucrados. Trabajo presentado en el I Congreso Internacional de Investigación y Práctica profesional en Psicología, XVI Jornadas de Investigación, V Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-020/391.pdf
Rosa, A. (2000). ¿Qué añade a la psicología el adjetivo cultural? Anuario de Psicología, 31(4), 27-57. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2792375
Rogoff, B. (1997). Los tres planos de la actividad sociocultural: apropiación participativa, participación guiada y aprendizaje. En J. Wertsch, P. Del Río P. & A. Álvarez (Eds.), La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas (pp. 111-128). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Samaja. J. (2010). Epistemología y metodología. Elementos para una teoría de la investigación científica. Buenos Aires: Eudeba.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.
Ynoub, R. (2015). Cuestión de método. Aportes para una metodología crítica. México: Cengage Learning Editores.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.