Abstract
This article provides the first theoretical reflections of an ongoing research on the concept of appropriation in the students in the Communication and Educative Informatics undergraduate program. Due to the communicative densities in nowadays media cultures, it is pertinent to find a concept not only related to the reception, but also to the interaction. A qualitative and interpretative methodology is used but taking elements from the Grounded Theory in order to build theoretical dimensions of the appropriation in the observed context. These dimensions are: sense problems, interpretation and interaction. It was found that for these dimensions the theoretical-curricular guidelines of the said undergraduate program have brought about some uncertainties in the students related to the professional profile. This contingency –which is also an opening– has enabled the production of significant appropriations with the media and technologies. These first reflections provide a framework to rethink media culture and education in technology.
Ardèvol, E., y San Cornelio, G. (2007). “Si quieres vernos en acción: YouTube.com” Prácticas mediáticas y autoproducción en Internet. Revista Chilena de Antropología Visual, (10), 1-29.
Argüello, R. (2010). Las proyecciones de prometeo. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones y la (trans)formación del Sujeto (1ª ed.) (Vol. 1). Bogotá: Fractalia Ediciones.
Auge, M. (1992). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. (trad. M. Mizraji). Barcelona: Gedisa, S. A.
Cantril, H. (1979). La invasión desde Marte. En M. Moragas (ed.), Sociología de la Comunicación de Masas (pp. 190-203). Barcelona, España: Gustavo Gili, S. A.
Cortina, A. (2004). Ciudadanía activa en una sociedad mediática. En J. Conill y V. Gozálvez (coord.), Ética de los medios. Una apuesta por la ciudadanía audiovisual (pp. 11-31). Barcelona, España: Gedisa, S. A
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, S. A.
Goffman, E. (1970). Ritual de la interacción. Ensayos sobre el comportamiento de la cara. Buenos Aires: Ed. Tiempo Contemporáneo.
Heidegger, M. (2003). Ser y tiempo (trad. J. E. Rivera). Madrid: Trotta.
Kottak, C. P. (2011). Antropología Cultural (14ª ed.). México, D. F.: McGraw-Hill.
Martín, M. V. (2003). Diásporas de sentido en torno a la cultura mediática. En F. Saintout (ed.), Abrir la comunicación. Tradición y movimiento en el campo académico (pp. 157-176). La Plata, Argentina: Ediciones de periodismo y comunicación.
Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gili, S. A.
Montoya Londoño, M. (2010). Narración, emociones e identidad. Una lectura epistemológica y hermenéutica. Desafíos, 22(2), 277-303.
Real Academia Española (RAE). (2014). Diccionario de la lengua española (23ª ed.). Madrid: RAE.
Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas. O cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona: Gedisa.
Santiago Martin de Madrid, P. (2011). Apropiacionismo. Medios de comunicación de masas en las artes visuales. Recuperado de http://hdl.handle.net/10251/9580.
Schutz, A., y Luckmann, T. (2001). Las estructuras del mundo de la vida. Buenos Aires: Amorrortu editores S. A.
Statera, G. (1979). Las investigaciones sobre los efectos de los <mass media>. En M. Moragas (ed.), Sociología de la Comunicación de Masas (pp. 49-65). Barcelona, España: Gustavo Gili, S. A.
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Thompson, J. (1998). Los media y la modernidad. Barcelona: Paidós Ibérica.
Uribismo. (s. f.). Wikipedia, La enciclopedia libre. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Uribismo#Oposición_y_controversia.
Watzlawick, P., Beavin Bavelas, J., y Don D. J. (2002). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder.
Woolgar, S. (2005). Cinco reglas de la virtualidad. En Autor (ed.), ¿Sociedad virtual? Tecnología, ‘cibérbole’, realidad (trad. G. Galdón) (pp. 19-39). Barcelona, España: UOC.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.