Abstract
En este ensayo la autora parte del supuesto de que las sociedades contemporáneas han atestiguado transformaciones en las interrelaciones ente imágenes y escrituras. Se esboza la historia de la cultura como una historia de las escrituras. Se afirma que las nuevas iconografías digitales ponen en crisis los diversos sistemas de representación y se propone un decálogo que, según la autora, marcará la forma escritural digital. Las diez nociones que se trabajan en el ensayo son: virtualidad, textualidad, interactividad, Autor-Lector / Emisor-Receptor (o interfaz), codificación, espacialidad, hipertextualidad, grafismo, 'work in progress' y materialidad inmaterial. Se concluye que "el medio ya no es el mensaje, pues 'no hay más medio', solamente el tránsito de información entre soportes, interfaces, conceptos y modelos como meras matrices numéricas". Se concluye que la imagen digital "es el medio que más recuerda al realismo y al mismo tiempo el más abstracto de los sistemas expresivos. La imagen sintética pone en escena esa paradoja de lo real de una forma como ningún otro medio lo había hecho antes".This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.