SILENCE IN AUDIOVISUAL ADVERTISING
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

silence
communication
advertising
audiovisual
creativity

How to Cite

SILENCE IN AUDIOVISUAL ADVERTISING. (2022). Signo Y Pensamiento, 41. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp41.uspa
Almetrics
 
Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

There is an important corpus of scientific research that has studied the soundtrack –voice, music and sound effects– in advertising audiovisual communication, especially the role that music plays in the process of attracting consumer attention. Few studies have examined the advertising soundtrack when it is presented through silence as a creative resource in ads. Is it possible to give content to silence, fill it with meaning? In advertising, audiovisual silence will only be acceptable if it is part of the concept and not of the aesthetic. This qualitative research sheds some light on the reasons and motives for the use of silence in television advertising, listening to and analyzing the opinion of advertising agencies, specifically 42 creative directors who justify, define and reason about the different characteristics and functions that it can reach to have silence in an audiovisual ad.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Aguilar, P. (1996). Manual del espectador inteligente. Fundamentos.

Altman, R. (1992). Sound theory, sound practice. Routledge.

Ang, S. H., Leong, S. M., y Yeo, W. (1999). When Silence Is Golden: Effects of Silence on Consumer Ad Response. Advances in Consumer Research, 26, 295-299. https://www.acrwebsite.org/volumes/8265/volumes/v26/NA-26

Arias, M. (1991). El silencio de las palabras. Ediciones Destino.

Beltrán, R. (1984). Ambientación musical: selección, montaje y sonorización. Instituto Oficial de Radio y Televisión.

Bruneau, T. J. (1973). Communicative Silences: Forms and Functions. Journal of Communication, 23(1), 17-46. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1973.tb00929.x

Cage, J. (1961). Silence. Wesleyan University Press.

Campbell, C., y Pearson E. (2019). Strategies for Creating Successful Soundless Video Advertisements. Speaking Volumes Through Silence. Journal of Advertising Research, 59(1), 85-98. https://doi.org/10.2501/JAR-2018-015

Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Paidós.

Chion, M. (1999). El sonido. Música, cine, literatura. Paidós.

Cox, E. P. (1980). The optimal number of response alternatives in a scale: A review. Journal of Marketing Research, 17, 407-422. https://doi.org/10.2307/3150495

Dimitrov, R. (2019). Explicit and Implicit Strategies of Silence. Journal of Advertising and Public Relations, 2(1), 19-31. http://hdl.handle.net/10230/37131

Frisón, C. (2015). El silencio en las imágenes cinematográficas. Formas audiovisuales en el cine español del siglo XXI [Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/384477/cf1de1.pdf?sequence=6

Gértudrix, M. (2003). Música, narración y medios audiovisuales. Editorial Laberinto.

Gorn, G. J., Goldberg, M. E., Chattopadhyay, A., y Litvack, D. (1991). Music and Information in Commercials: Their Effects with an Elderly Sample. Journal of Advertising Research, 31(5), 23-32. http://hdl.handle.net/1783.1/32525

Guijarro, T., y Muela, C. (2003). La música, la voz, los efectos y el silencio en publicidad. Dossat 2000.

Hernández, A., Espejo, B., González, V., y Gómez, J. (2001). Escalas de respuesta tipo Likert: ¿Es relevante la alternativa? Metodología de Encuestas, 3(2), 135-150. http://casus.usal.es/pkp/index.php/MdE/article/viewFile/901/842

Kotler, P. (1999). El marketing según Kotler. Paidós.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitude. Archives of Psychology, 140, 5-55.

Marco, A. (2001). Una antropología del silencio. Promociones y Publicaciones Universitarias.

Mateu, R. (2001). El lugar del silencio en el proceso de comunicación [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/8173#page=4

McLuhan, M. (2004). ‘Visual and Acoustic Space’. En C. Cox C y D. Warner (Eds.), Audio Culture. Readings in modern music, pp. 67-72. Continuum.

Olsen, G. D. (1994). Observations: The Sounds of Silence: Functions and Use of Silence in Television Advertising. Journal of Advertising Research, 34(5), 89-95.

Palencia-Lefler, M. (2010). Banda sonora de la publicidad televisiva española: formas, géneros y estilos musicales. Comunicación y Sociedad, 23(1), 299-318. https://hdl.handle.net/10171/16386

Palencia-Lefler, M. (2017). Música publicitaria en España (2008-17). Observación cuantitativa sobre formas musicales en spots de TV. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(2), 25-35. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.2.2

Rodríguez, A. (1998). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Paidós.

Román, M. T. (2012). Reflexiones sobre el silencio y el lenguaje a la luz de Oriente y Occidente. Revista Internacional de Filosofía, 56, 53-65. https://revistas.um.es/daimon/article/view/147341

Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. La Muralla.

Torras, D. (2012). La creatividad limitada: el uso referencial y evidente del código expresivo del silencio en la publicidad. En A. Balsebre y J. J. Perona (Eds.), Redefiniendo las fronteras de la creatividad, pp. 135-147. ÍCONO 14.

Torras, D. (2014). La esencia del silencio audiovisual. ‘El silencio’ de Bergman como ejemplo. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual Publicidad y Estudios Culturales, 12(1), 82-93. https://idus.us.es/handle/11441/58606

Torras, D. (2015). El silenci, matèria expressiva i signifi­cativa. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 53, 35-47. http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i53.2469

Torras, D. (2020a). Cero decibelios. ¿Existe el silencio absoluto en el audiovisual? Revista Internacional de Comunicación Audiovisual Publicidad y Estudios Culturales, 18, 21-38. http://dx.doi.org/10.12795/Comunicacion.2020.i18.02

Torras, D. (2020b). Understanding Audiovisual Silence. Proposal of an Analytical Model. Quarterly Review of Film and Video, 39(1), 74-102. https://doi.org/10.1080/10509208.2020.1807283

Zamm, A., Debener, S., Konvalinka, I., Sebanz, N., y Knoblich, G. (2021). The sound of silence: an EEG study of how musicians time pauses in individual and joint music performance. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 16(1-2), 31-42. https://doi.org/10.1093/scan/nsaa096

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Manuel Palencia-Lefler