Published Nov 12, 2019



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Lady Yohanna Villabona Osorio https://orcid.org/0000-0002-3793-7230

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The core objective with this study is to analyze under a dialectical methodological perspective, the different forms of participation in reading and writing practices promoted by two master programs, considering different analysis units, the graduate center regulations, study plans, specific programs for some courses and feedback from students and graduates regarding the experience of writing a thesis. Some recent literature states that the low rates of completion in master programs derives from the difficulty to write a thesis. According to social-cultural approaches this phenomenon is understood not a implicating the student alone, but the educational situations in which he/she takes part. It is confirmed with data indicating that the reading and writing prevail as tools for the evaluations of the course contents, rather than improving a thesis. These data come from the previous reviews by peers or advisors. 

Keywords

reading and writing practices, participation, academic reading and writing, thesis writing, master programpráticas de leitura e escrita, participação, leitura e escrita académica, escrita de teses, mestradoprácticas de lectura y escritura, participación, lectura y escritura académica, escritura de tesis, maestría

References
Ambrosini & Mombrú, (2013). Módulo seminario de tesis. (Programa). Maestría en metodología de la investigación científica. Universidad Nacional de Lanús. Buenos Aires.

Arnoux, E., Carlino, P., Di Stefano, M., Nogueira, S., Vitale, A., Martínez, A., … Pereira, C. (mayo, 2003). Escritura y producción de conocimiento en las carreras de posgrado. Ponencia presentada en el II Congreso Internacional Cátedra UNESCO Lectura y Escritura “Comprensión y producción de textos escritos: de la reflexión a la práctica en el aula”. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.

Arnoux, E. (2006). Incidencia de la lectura de pares y expertos en la reescritura de tramos del trabajo de tesis. RLA: Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 44(1), 95-118. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2215301

Baquero, R. (2006). Sujetos y aprendizaje. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.

Bedoya, O. (2016). Seminario-Taller formulación de pregunta o problema de investigación. (Programa). Maestría en Comunicación Educativa. Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira

Buendía. A. (2014). La acreditación del posgrado en Argentina y México desde su dimensión institucional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, No. 62, pp. 976-988.

Carlino, P. (mayo, 2003). La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. Trabajo presentado en el II Congreso Internacional Cátedra UNESCO Lectura y Escritura, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso.

Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere. Revista Venezolana de Educación Superior, 8(26), 321-327. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/356/35602605.pdf

Carlino, P. (2005). ¿Por qué no se completan las tesis en los postgrados? Obtáculos percibidos por maestrandos en curso y magistri exitosos. Educere. Revista Venezolana de Educación Superior, 9(30), 415-420. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/15.pdf

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 18(57), 355-381. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14025774003.pdf

Díaz, E. (2000). Investigación básica, tecnología y sociedad. Khun y Foucault. En E. Díaz (Ed.), La posciencia. El conocimiento científico en las postrimerías de la modernidad (pp. 63-82). Buenos Aires: Biblos.

Jaramillo, H. (2009). La formación de posgrado en Colombia: maestrías y doctorados. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS, 5(13), 131-155. Recuperado de http://www.revistacts.net/files/Volumen%205%20-%20n%C3%BAmero%2013/FINALES/Jaramillo.pdf

Larreamendy, J. (2007). Práctica conjunta e identidad en la actividad científica: el trabajo de campo en biología como escenario de aprendizaje. Bogotá: Universidad de los Andes.

Ochoa, L., & Cueva, A. (2012). Tesis y deserción: entre el compromiso y el obstáculo. Bogotá: Editorial Universidad Nacional.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Mombrú, A., & Marjetic, A. (2013). El hacedor de tesis. Avellaneda, AR: LJC Ediciones.

Ministerio de Educación. (29 de diciembre de 2011). Estándares y criterios a considerar en los procesos de acreditación de carreras de posgrado. [Resolución número160] / Recuperado de https://www.coneau.gob.ar/archivos/resoluciones/ResME160_11.pdf

Reisin, S., & Carlino, P. (agosto, 2009). Factores que favorecen u obstaculizan la finalización de una maestría en ciencias sociales. El punto de vista de los involucrados. Trabajo presentado en el I Congreso Internacional de Investigación y Práctica profesional en Psicología, XVI Jornadas de Investigación, V Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-020/391.pdf

Rosa, A. (2000). ¿Qué añade a la psicología el adjetivo cultural? Anuario de Psicología, 31(4), 27-57. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2792375

Rogoff, B. (1997). Los tres planos de la actividad sociocultural: apropiación participativa, participación guiada y aprendizaje. En J. Wertsch, P. Del Río P. & A. Álvarez (Eds.), La mente sociocultural. Aproximaciones teóricas y aplicadas (pp. 111-128). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Samaja. J. (2010). Epistemología y metodología. Elementos para una teoría de la investigación científica. Buenos Aires: Eudeba.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.

Ynoub, R. (2015). Cuestión de método. Aportes para una metodología crítica. México: Cengage Learning Editores.
How to Cite
Villabona Osorio, L. Y. (2019). Participation in Reading and Writing Practice for Academic or Research Master Courses. Signo Y Pensamiento, 38(75). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-75.pple
Section
Agendas