Published Jun 22, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Sandra Soler Castillo

Ángela Gutiérrez Castro

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This research draws on the practice architecture theory as a lens to study pedagogical practices. Procedures were based on participatory action research aiming at comprehending and transforming visual arts pedagogical practices. It is argued that such practices constitute the youth subject throughout the collaborative creation of alternative communication channels for social change. Findings test the theory to explain praxis as part of visual arts students’ experiences and intersubjective relationships at a state junior high school in Bogota-Colombia. The study proposes new visual pedagogies. They are related to the configuration of sight in connection to 1) well-sayings configured by otherness principles, 2) well-doings examining ethical and aesthetic reasons and 3) well-relatings establishing links to freedom commitment. This approach makes it possible to transit towards transformative pedagogical practices.

Keywords

prácticas pedagógicas, artes visuales, investigación acción, jóvenespedagogical practices, visual arts, research action, youthpráticas pedagógicas, artes visuais, pesquisa ação, jovens

References
Amador, J. C. (2016). Jóvenes, temporalidades y narrativas visuales en el conflicto armado colombiano. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1313-1329. https://doi.org/10.11600/1692715x.14229080915

Area, M. (2015). La escuela en la encrucijada de la sociedad digital. Cuadernos de Pedagogía, 462, 26-31. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/21801/18110

Barbero, M. (2003). La educación desde la comunicación. Enciclopedia Latinoamericana de sociocultura y comunicación. Norma.

Bolaños, J., y Pérez, M. (2019). Propuestas para la investigación cualitativa en educación artística. Educación y Educadores, 22(1), 51-63. https://doi.org/5294/edu.2019.22.1.3

Brea, J. (2010). Las tres eras de la imagen. Akal.

Edwards-Groves, C., y Kemmis, S. (2016). Pedagogy, education and praxis: Understanding new forms of intersubjectivity through action research and practice theory. Educational Action Research, 24(1), 77-96. https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1076730

Elliot, J. (1997). La investigación-acción en educación. Morata.

Fals Borda, O. (2013). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por praxis. En N. Herrera y L. López (Comps.), Ciencia, compromiso y cambio social. Orlando Fals Borda (pp. 213-240). El Colectivo.

Fals Borda, O., y Rodríguez Brandao, C. (1987). Investigación participativa. La Banda Oriental.

Freedman, K. (2006). Enseñar la cultura visual. Currículum, estética y la vida social del arte. Octaedro.

Freire, P. (1998). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Gutiérrez, A. (2015). Jóvenes, cultura escolar y comunicación. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(15), 97-116. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-15.JCEC

Hardy, I. (2010). Academic architectures: Academic perceptions of teaching conditions in an Australian university. Studies in Higher Education, 35(4), 391-404. https://doi.org/10.1080/03075070903082334

Hemmings, B., Kemmis, S., y Reupert, A. (2013). Practice architectures of university inclusive education teaching in Australia. Professional Development in Education, 39(4), 470-487. https://doi.org/10.1080/19415257.2013.796293

Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Octaedro.

Huergo, J. A. (2000). Comunicación/educación. Itinerarios transversales. En C. Valderrama (Ed.), Comunicación-Educación, coordenadas, abordajes y travesías (pp. 3-26). Siglo del Hombre.

Huerta, R., y Domínguez, R. (2019). La educación artística de la era digital: investigar en escenarios tecnológicos. Educación Artística. Revista de Educación, 10, 9-20. https://doi.org/10.7203/eari.10.16111

Irwin, R. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54(3), 198-215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Kemmis, S., y Grootenboer, P. (2008). Situating praxi. in practice. En S. Kemmis y T. Smith (Eds.), Enabling praxis: Challenges for education (pp. 37-62). Sense Publishers.

Kemmis, S., McTaggart, R., y Nixon, R. (2014). The action research planner. Doing critical participatory action research. Springer.

Kemmis, S., Wilkinson, J., Edwards-Groves, C., Hardy, I., Grootenboer, P., y Bristol, L. (2014). Changing practices, changing education. Springer.

Ledezma Campos, M., Reyes Lamothe, E., y Caporal Gaytán, J. M. (2018). Las relaciones entre el método de investigación acción participativa y el arte de interacción social. Alcances y riesgos. Tercio Creciente, 13, 97-114. https://doi.org/10.17561/rtc.n13.7

López, A., Jerez, I., y Encabo, E. (2016). Aproximación educativa ante nuevos formatos narrativos. Revista Chilena de Literatura, 94, 197-214. https://doi.org/10.4067/S0718-22952016000300010

Mahon, K., Heikkinen, H., y Huttunen, R. (2019). Critical educational praxis in univeristy ecosystems: Enablers and constraints. Pedagogy, Culture and Society, 27(3), 463-480. https://doi.org/10.1080/14681366.2018.1522663

Marín Viadel, R. (2011). La investigación en educación artística. Educatio Siglo XXI, 29(1), 211-230. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119951

Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.

Ramon, R. (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(3), 509-526. https://doi.org/10.5209/aris.60881

Schatzki, T. (2002). The sites of the social: A philosophical accounts of the constitution of social life and change. University of Pennsylvania Press.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
How to Cite
Soler Castillo, S., & Gutiérrez Castro, Ángela. (2022). The Pedagogical Practices of the Visual Arts from the Architecture of Practices. Signo Y Pensamiento, 40(79). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp40-79.ppav
Section
Agendas