Published May 4, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Eduardo Rencurrell Díaz

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The 1960s were the scene of the most transcendent documentary cinema that has been produced in Cuba. In a cinematography led by men, the name of an only woman director stands out, Sara Gómez, whose sensitivity allowed her to represent, from a singular use of filmic language, the social otherness of her time. This paper intends to understand the dramaturgical strategies used by this author to approach the subaltern subject in Cuba after the triumph of 1959. Focused on the study of the documentaries Guanabacoa, chronicle of my family (1966) and On the other island ( 1968), the analysis uses the review of theoretical proposals on otherness in and dramaturgy of the documentary.

Keywords

Sara Gómez, cine cubano, alteridad, documental, dramaturgiaSara Gomez, Cuban cinema, otherness, documentary film, dramaturgySara Gómez, cinema cubano, alteridade, documentário, dramaturgia

References
Berger, P., & Luckman, T. (1983). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Castro, F. (2007). Palabras a los intelectuales. Ediciones Abril.

Colmenares, Y. (2004). La otredad clausurada: prácticas escolares para la mismidad. Heterotopía, 9(27), 45-59. https://biblat.unam.mx/es/revista/heterotopia/4

Curran, S. (2007). Documentary storytelling. Making stronger and more dramatic non-fiction films. Focal Press.

Das, T. (2007). How to write a documentary script? Public service Broadcasting Trust.

Fernández, G. (2007). Dramaturgia. Método para escribir o analizar un guion dramatizado. Editorial Pablo de la Torriente Brau.

González Silva, F. (2009). Alteridad y su itinerario desde las perspectivas multidisciplinares. Reflexiones, 88(1), 119-135. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=72912559009

Guevara, E. (2011). El socialismo y el hombre en Cuba. Ocean Sur.

Hall, S. (2003). ¿Quién necesita “identidad”? En S. Hall, & P. Du Gay (Comps.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Amorrortu.

Krotz, E. (1994). Alteridad y pregunta antropológica. Revista Alteridades, 4(8), 5-11. https://www.redalyc.org/pdf/747/74711353001.pdf

Luchetti, M. F. (2009). La alteridad como configuradora de la identidad. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.

Mamblona, R. (2012). Las nuevas subjetividades en el cine documental contemporáneo. Análisis de los factores influyentes en la expansión del cine de lo real en la era digital. Universidad Internacional de Cataluña.

Nichols, B. (1991). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre documental. Indiana University Press.

Plantinga, C. (1997). Rhetoric and representation in nonfiction film. Cambridge University Press.

Stein, E. (2004). Sobre el problema de la empatía. Trotta.

Yero, O. (2017). Sara Gómez un cine diferente. Ediciones ICAIC.
How to Cite
Rencurrell Díaz, E. (2022). Sara Gómez: dramaturgia de la alteridad en el cine documental cubano de 1960. Signo Y Pensamiento, 40(79). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp40-79.sgda
Section
New Section Title Here