Working in Theology with the Perspective of the Participatory Action Research
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Liberation Theology
Participatory Action Research
Contextual Bible Reading
Awareness
Socio-Political Praxis

How to Cite

Meza Rueda, J. L., Suárez Medina, G. A., & Martínez, S. J., V. (2017). Working in Theology with the Perspective of the Participatory Action Research. Theologica Xaveriana, 67(183). https://doi.org/10.11144/javeriana.tx67-183.htdiap
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

A large sector o theologians consider that the purpose of Theology is the interpretation of history from the revelation’s horizon. Similarly, people working in Social Sciences are wondering about the possibility of a critical perspective capable of giving recognition and participation to the subjects involved in social problems and phenomena of their interest. In this perspective, the Participatory Action Research (PAR) seeks to promote awareness in participants and empowerment of communities in order to promote change. The coincidence with the purpose of our Theology in its desire to reach just and human social designs towards an Eschatology that seeks for the complete liberation of human beings, has led us to explore whether PAR could be a valid method for working in Theology.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Ander-Egg, Ezequiel. Repensando la investigación-acción participativa. Comentarios, críticas y sugerencias. Vitoria-Gasteiz: Dirección de Bienestar Social, Gobierno Vasco, 1990.

Assmann, Hugo. Teología desde la praxis de liberación. Salamanca: Sígueme, 1976.

Bacher, Carolina. “Tesoros escondidos. Aportes de la investigación-acción participativa (IAP) al método de la teología pastoral. Estudio teológico pastoral de siete casos de interacción entre teología y comunidades cristianas en América Latina”. Tesis doctoral en curso Universidad Católica de Argentina, Buenos Aires, 2012.

Balcazar, Fabricio. “Investigación acción participativa: aspectos conceptuales y dificultades de implementación”. Revista Fundamentos en Humanidades Vol. 4, No. 7-8 (2003): 59-77.

Bevans, Stephen. Models of Contextual Theology. New York: Orbis Books, 2004.

Bhatti, Deborah; Catherine Duce; James Sweeney; y Clare Watkins. Talking about God in Practice: Theological Action Research and Practical Theology. London: CMS Press, 2010.

Boff, Clodovis. Teoría del método teológico. México: Dabar, 2001.

Comisión Teológica Internacional. La teología hoy: perspectivas, principios y criterios. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 2012.

Concilio Vaticano II. “Constitución dogmática Dei Verbum sobre la divina revelación”.Vatican,http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/ documents/vat-ii_const_19651118_dei-verbum_sp.html (consultado el 1o. de junio de 2014).

_____. Constitución Gaudium et spes. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1968.

Fals-Borda, Orlando. Acción comunal en una vereda colombiana. Monografías sociológicasm No. 4. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 1961.

_____. Acción y conocimiento. Como romper el monopolio con investigación-acción participativa. Bogotá: Cinep, 1991.

_____. Ciencia propia y colonialismo intelectual. Bogotá: Punta de Lanza, 1976.

_____. La transformación de la América Latina y sus implicaciones sociales y económicas. Monografías sociológicas, No. 10. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 1961.

_____. “Orígenes universales y retos actuales de la IAP”. Análisis político 38 (1999). Disponible en : Iepri, http://www.iepri.org/portales/anpol/38.pdf (consultado el 11 de abril de 2014).

Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido (2a. ed.). México: Siglo XXI Editores, 2005.

_____. Política y educación (5a. ed.). México: Siglo XXI Editores, 2001.

García-Valdecasas, José Ignacio. “Epistemología contemporánea”. En Diccionario de filosofía, editado por Ángel Luis González, 358-363. Pamplona: Eunsa, 2010.

Gibellini, Rosino. Antología teológica del siglo XX. Santander: Sal Terrae, 2012.

Glaser, Barney y Anselm Strauss. The Discovery of Grounded Theory. Chicago (IL): Aldine, 1967.

Graham, Elaine L. “Is Practical Theology a Form of ‘Action Research’?” International Journal of Practical Theology 17 (1) (2013): 148-178.

Gutiérrez, Gustavo. Teología de la liberación. Perspectivas. Salamanca: Sígueme, 2004.

Guzmán, G.; A. Alonso; Y. Pouliquen y E. Sevilla. “Las metodologías participativas de investigación: el aporte al desarrollo local endógeno”. Agricultura Ecológica y Desarrollo Rural. II Congreso de la Sociedad Española de Agricultura Ecológica,Pamplona-Iruña, septiembre de 1996. Disponible en: Invaf, http://www.invaf. com.mx/pdf/L102.pdf (consultado el 11 de abril de 2014).

Horkheimer, Max. Nostalgia del totalmente altro. Giornale di Teologia 63. Brescia: Editrice Queriniana, 1972.

Laguna, José. Pisar la luna. Escatología y política. Cuadernos 195. Barcelona: Cristianisme i Justícia, 2015.

Le Boterf, Guy. Investigación participativa: una aproximación al desarrollo local. Madrid: Narcea, 1986

Lewin, Kurt. “La investigación-acción y los problemas de las minorías”. En La investigación-acción participativa. Inicio y desarrollo, por VV.AA., 13-26. Ed. Popular, No. 6. Madrid: Biblioteca de Educación de Adultos, 1992.

López, Édgar. “Reading the Bible to Overcome the Violence: Contextual Bible Reading of 2Sm 13, 1-22 by a Group of People Living with HIV”. International Conference “Mending the World?”, Uppsala, October 13-15, 2015.

Meza, José Luis. “Formas dialógicas de la teología: sobre la necesidad del encuentro con los otros saberes para el quehacer teológico”. II Coloquio de Teología Práctica, Santiago de Chile, 29-30 de septiembre de 2011. Disponible en: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:4PGx4ai4_O0J:teologia.uc.cl/Descargar-documento/62-Jose-Luis-Meza-Forma-dialogica-de-lateologia. html+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=co

Park, Peter. “Qué es la investigación-acción participativa. Perspectivas teóricas y metodológicas”. En La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos, editado por María Cristina Salazar, 135-174. Bogotá: Magisterio, 2013.

Parra, Alberto. “¿Qué es investigar en teología?”. En Investigar en teología, por A. Parra. Colección Apuntes de Profesores. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Teología, 2006.

Salazar, María Cristina (ed.). La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos. Bogotá: Magisterio, 2013.

Stavenhagen, Rodolfo. “Cómo descolonizar las ciencias sociales”. En La investigaciónacción participativa. Inicios y desarrollos, editado por María Cristina Salazar, 37-64. Bogotá: Magisterio, 2013.

West, Gerald. “Contextual Bible Reading: A South African Case Study”. Analecta Bruxellensia 11 (2006): 131-148.

_____. “The Contribution of Tamar’s Story to the Construction of Alternative Masculinities”. En Bodies, Embodiment, and Theology of the Hebrew Bible, editado por Tamar Kamionkowski y Kim Wonil, 184-200. London: T&T Clark, 2010.

West, Gerald y Phumzile Zondi-Mazibela. “The Bible Story that Became a Campaign: The Tamar Campaign in South Africa (and Beyond)”. Ministerial Formation 103 (2004): 4-12.

Zamosc, León. “Campesinos y sociólogos: reflexiones sobre dos experiencias de investigación activa en Colombia”. En La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos, editado por María Cristina Salazar, 85-134. Bogotá: Magisterio, 2013.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.