Between Objects and Words. From What Is Stated about Art to What Is Stated by Colombian Art
PDF (Spanish)
HTML (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Colombian art
Enunciation
Language of art
Object of use
Provincializing
Speaking for others

How to Cite

Between Objects and Words. From What Is Stated about Art to What Is Stated by Colombian Art. (2024). Universitas Humanística, 93, 1-16. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh93.opea
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This paper presents a reflection on the position of enunciation in Colombian art, taking as a reference the problem of speaking for others posed by Linda Alcoff. To do this, it explores the distinction between what is stated about art and what is stated by art, in light of some cases of Colombian art from the 1970s onwards. In particular, it studies those works that appropriate an object of daily use but whose poetics is hardly reduced to an import of avant-garde. This allows to contemplate a way of identifying what art enunciates from the cultural context (for example, the state of travel) and at the same time it offers the possibility of provincializing the language of art as a way of recognizing the emerging creative and categorical potential of artistic production.

PDF (Spanish)
HTML (Spanish)
XML (Spanish)

Albán, A. (2014). Arte, docencia e investigación. En M. E. Borsani y P. Quintero (comps.), Los desafíos decoloniales de nuestros días. Pensar en colectivo (pp. 151-173). Universidad Nacional del Comahue. https://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/Borsani_Quintero-Desafios_descoloniales-pensar_em_coletivo.pdf

Alcoff, L. (1991). The Problem of Speaking for Others. Cultural Critique, 20, 5-32. https://depts.washington.edu/egonline/wordpress/wp-content/uploads/2010/05/Alcoff-Reading.pdf

Banrepcultural. (2021). Feliza Bursztyn. Artistas colombianas en las colecciones del MAMBO y el Banco de la República. Red Cultural del Banco de la República de Colombia. https://www.banrepcultural.org/exposiciones/galeria-el-dorado/encuentros/feliza-bursztyn

Barriendos, J. (1999). Jerarquías estéticas de la modernidad/colonialidad. Revista de artes visuales ramona, (29), 33-38.

Barrios, Á. (1999). Orígenes del arte conceptual en Colombia (1968-1979). Alcaldía Mayor de Bogotá.

Buenaventura, J. (2007). Fósiles del proyecto sobre un pedestal firmado. En J. Jaramillo, Bursztyn - Salcedo. Demostraciones (pp. 31-42). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

Cano, A. M. (1994). Beatriz González. Reportaje con Ana María Cano. International Center for the Arts of the Americas at the Museum of Fine Arts, Houston (ICAA). https://icaa.mfah.org/s/es/item/1343076#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-1455%2C98%2C5459%2C3055

Carpentier, A. (2010, diciembre 14). Lo barroco y lo real maravilloso. Círculo de Poesía. Revista Electrónica de Literatura. https://circulodepoesia.com/2010/12/lo-barroco-y-lo-real-maravilloso-conferencia-de-alejo-carpentier/

Catálogo Razonado Beatriz González. (2021). Catálogo Razonado Beatriz González. Banco de Archivos Digitales de Arte en Colombia (BADAC), Universisas de los Andes. https://bga.uniandes.edu.co/collections/browse

Chakrabarty, D. (2008). Al margen de Europa. Pensamiento poscolonial y diferencia histórica. Tusquets.

Chiampi, I. (2000). Barroco y modernidad. Fondo de Cultura Económica.

De Vieco, B. (2007). Exposición conceptual de Bernardo Salcedo. En J. Jaramillo, Bursztyn - Salcedo. Demostraciones (pp. 117-120). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

García Márquez, G. (2007). Los 166 días de Feliza. En J. Jaramillo, Bursztyn - Salcedo. Demostraciones (p. 93a). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

Gómez, P., González, A. y Ferreira, G. (2016). “Estética(s) decolonial(es)”: entrevista a Pedro Pablo Gómez. Estudios Artísticos, 2(2), 120-131. https://doi.org/10.14483/25009311.11531

González, F. (2016, abril 11). Viaje a pié. Corporación Otraparte. https://www.otraparte.org/fernando-gonzalez/ideas/1929-viaje/

Gutiérrez, N. (2000). Entrevista con José Alejandro Restrepo, Bogotá, 1996. En Cruces. Una reflexión sobre la crítica de arte y la obra de José Alejandro Restrepo (pp. 80-110). Editorial IDCT.

Gutiérrez, N. (2013). Trayectoria 1969-2013. Mario opazo. Ministerio de Cultura de Colombia.

McDaniel, G. (2014). Antonio Caro: el poder de la miopía. En A. Martín y J. I. Roca, Antonio Caro. Símbolo Nacional. Colección de arte contemporáneo (pp. 13-29). Seguros Bolívar.

Opazo, M. (2012, diciembre 24). Solo de Violín. Mario Opazo. https://meopazoc.wordpress.com/2012/12/24/2010_solo-de-violin/

Ospina, L. (2007). Contra la cultura. Una entrevista [en extenso] a Bernardo Salcedo . En J. Jaramillo, Bursztyn - Salcedo. Demostraciones (pp. 127-141). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

Ospina, L. (2019, enero 14). Feliza Bursztyn: “En un país de machistas, ¡hágase la loca!”. Cero Setenta. https://cerosetenta.uniandes.edu.co/feliza-bursztyn-en-un-pais-de-machistas-hagase-la-loca/

Pineda Repizo, A. (2022). En el baño de Óscar Muñoz: la experiencia de extrañamiento entre espejos, lavamanos y cortinas de baño. Pensamiento, Palabra y Obra, (27), 104-127. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614175616007

Rubiano, G. (2007). Los caminos de la libertad. En J. Jaramillo, Bursztyn - Salcedo. Demostraciones (pp. 13-28). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

Serrano, E. (2007). Bernardo Salcedo. En J. Jaramillo, Bursztyn Salcedo. Demostraciones (pp. 116-117). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

Sullivan, E. (1994). Mito y realidad. Arte latinoamericano en Estados Unidos. En Centro Wilfredo Lam, Vision del arte latinoamericano en la década de 1980 (pp. 81-87). Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD); Unesco.

Traba, M. (2007a). Diálogo de la chatarra. En J. Jaramillo, Bursztyn - Salcedo. Demostraciones (pp. 29-30). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

Traba, M. (2007b). Las cajas de Salcedo ¿En qué mundo vivimos? En J. Jaramillo, Bursztyn - Salcedo. Demostraciones (pp. 121-124). Fundación Gilberto Alzate Avendaño, Museo de Antioquia.

Viveiros de Castro, E. (2010). Metafísicas caníbales. Líneas de antropología postestructural. Katz.

Wallerstein, I. (1996). Abrir las ciencias sociales. Siglo XXI.

Walsh, C. y Mignolo, W. (2003). Las geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Entrevista a Walter Mignolo. Polis. Revista Latinoamericana, (4), 1-23. http://journals.openedition.org/polis/7138

Weitz, M. (1956). The Role of Theory in Aesthetics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 15(1), 27-35. https://doi.org/10.2307/427491

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Adryan Fabrizio Pineda Repizzo