Published Dec 30, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Natalia Duque Cardona

Alderlan Wellington de Oliveira Silva

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

 The article presents an exercise of reflection, whose purpose is to question, in political, ethical and epistemic terms, the place of geographical/territorial enunciation framed in the Global South, raised from the cultural studies to the social and human sciences, in the last decade, as a conceptual axis to advance in the understanding of social phenomena. A journey is made through the notion of territory, configured as a space not limited geographically, but as a field of disputes around scientific knowledge and the symbolic configuration of the world. In particular, it explores the ways of naming what we know today as Latin America: Indoamerica, Abya-Yala, Africa and Ñamerica, with the intention of exploring how these modes of enunciation make visible new forms or other forms of knowledge that have been made invisible. It also shows the reason why sciences such as librarianship and information science are distanced from Ibero-America.

Keywords

Abya-Yala, Latinoamérica, territorio, Ñamérica, AméfricaAbya-Yala, Latin America, territory, Ñamérica, AméfricaAbya-Yala, Latino-América, território, Ñamérica, Améfrica

References
Bozzano, H. (2009). Territorios posibles. Procesos, lugares y actores. Lumiere.
Caparrós, M. (2021). Ñamérica. Random House.
Carrera, B., y Ruiz, Z. (2016). Prólogo. En, Abya Yala Wawgeykuna. Artes, saberes y vivencias de indígenas americanos (pp. 12-17). https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/5226
De la Torre, H. (2008). Indoamérica. Comisión del Centenario del Nacimiento de Víctor Raúl Haya de la Torre. http://www.pueblocontinente.com/libros/obrasescogidas_tomo1.pdf
De Sousa Santos, B. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 16(54), 17-39. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/3429
Duque-Cardona, N., Restrepo-Fernández, M. C., y Yepes-Velásquez, S. (2021). Lenguaje, memoria e información: un acercamiento a las categorías del núcleo duro de la bibliotecología y la Ciencia de la Información (CI) latinoamericana. En F. Carneiro-Garces y N. Duque-Cardona, Epistemologias latinoamericanas na biblioteconomia e ciencia da informacao: bibliotecas desde Abya-Yala e as sociedades e culturas na perspectiva Sul (pp. 41-65). Rocha Editora. Selo Nyota. https://www.nyota.com.br/_files/ugd/c3c80a_5d720b4c13d04502a62178fb87ae7678.pdf
Duque-Cardona, N., y Restrepo-Fernández, M. C. (2021). Bibliotecología para América Latina y el Caribe: propuesta teórica y filosófica para la discusión. Liinc Em Revista, 17(2), e5727. https://doi.org/10.18617/liinc.v17i2.5727
Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre el desarrollo: territorio y diferencia. Flacso.
Gonzalez, L., Cabanzo Chaparro, M. P., y Daniel, C. (2021). La categoría político-cultural de amefricanidad. Conexión, (10)15, 133-144. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/24056
Haesbaert, R. (2016). De la multiterritorialidad a los nuevos muros: paradojas contemporáneas de la desterritorialización. Locale, 1(1), 119-134. https://doi.org/10.14409/rl.v1i1.6267
Phelan, J. L. (1968). Pan-Latinism, French Intervention in Mexico (1861-1867) and the Genesis of the Idea of Latin America. En, Conciencia y autenticidad históricas. Escritos en homenaje a Edmundo O’Gorman (pp. 279-298). UNAM.
UNESCO. (1996). Declaración Universal de los derechos lingüísticos. Revista Iberoamericana de Educación, (13). https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie13a12.htm
How to Cite
Duque Cardona, N., & Wellington de Oliveira Silva , A. (2022). Latin America, Abya-Yala, Africa, Ñamerica: From Where do we Speak?. Universitas Humanística, 91. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh91.laya
Section
Dossier