Published Dec 30, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


María Teresa Herrera Novelo

María de Lourdes Pinto Loría

Carmen Castillo Rocha

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The objective of this research was to identify the influencing factors in terminal efficiency in a rural secondary school in Yucatan, Mexico. It exposes the intercultural approach, which guided the search on the perceptions and ideas of the agents of a school community of a secondary school attended by Mayan children. The methodology used was ethnography throughout a school year accompanied by participant observation, interviews, and questionnaires. It is concluded that terminal efficiency is disrupted by the lack of interest of parents and students, the need of young people to support the household economy, life as a couple at an early age, absence of protective circumstances; in such a way that the factors involved are economic, motivational, family situation and the role of the teacher, much of it related to structural issues that have progressively impoverished and marginalized the Mayan people.

Keywords

Educación secundaria; eficiencia terminal; comunidad maya; diversidad; interculturalidad.Secondary education; terminal efficiency; Mayan community; diversity; interculturality.Educação secundária; eficiência terminal; comunidade maia; diversidade; interculturalidade.

References
Barrios, M. I. (2013). Percepción docente sobre la relación maestro-alumno en escuelas secundarias. Psicumex, 3(1), 16-25. https://doi.org/10.36793/psicumex.v3i1.234
Castro, B. y Rivas, G. (2006). Estudio sobre el fenómeno de la deserción y retención escolar en localidades de alto riesgo. Sociedad Hoy, (11), 35-72. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=90201103
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [Const]. (2021). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Escarbajal, A. (2014). La educación intercultural en los centros educativos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 29-43. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.197291
Gil, I. (2008). El enfoque intercultural en la educación primaria: una mirada a la práctica escolar [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Educación a Distancia]. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Igil
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2020). Censo de población y vivienda 2020. https://www.inegi.org.mx/datosabiertos.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa (INEE) (2014). El Derecho a una educación de Calidad. Informe 2014. INEE.
Kantún, R. A. (2012). La educación maya [trabajo de filosofía]. http://scarball.awardspace.com/documentos/trabajos-de-filosofia/La-educacion-maya.pdf
MejoraTuEscuela.org (2017). Escuela Santiago Pacheco Cruz. http://www.mejoratuescuela.org/escuelas/index/31EES0115J
Mijangos, J. C. (2009). La lucha contra el rezago educativo. El caso de los mayas en Yucatán. Unas letras.
Pantoja, J. (2007). El abandono escolar en secundaria desde la perspectiva de género [Ponencia]. IX Congreso Nacional de Investigación Educativa, 5 al 9 de noviembre de 2007, Mérida, México. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at10/PRE1178308393.pdf
Poblete, R. (2016). Educación intercultural en la escuela de hoy: reformas y desafíos para su implementación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(2), 181-200. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art11.html
Schmelkes, S. (2005, 21 y 22 de enero). La interculturalidad en la educación básica [conferencia] Encuentro Internacional de Educación Preescolar: Curriculum y Competencia. Ciudad de México. https://catedraunescodh.unam.mx/catedra/ocpi/documentos/docs/6/16.pdf
Schöeder, J. (2009). Hacia una educación intercultural para todos: aportes del debate peruano. En G. Dietz, G. Mendoza y S. Téllez, Multiculturalismo, educación intercultural y derechos indígenas en las Américas (pp. 23-44). Abya-Yala.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2014). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos (EPT) en el mundo 2013-2014. UNESCO.
UNICEF (2011). Todas las niñas y los niños a la escuela. Estrategias para promover el acceso de niños a la escuela en México, 2007-2009. UNICEF.
Velasco, H., García, F. J. y Díaz, A. (2003). Lectura de Antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar. Trotta.
Vygotsky, L. S. (1979). Pensamiento y lenguaje. Quinto Sol.
Walsh, C. (2005). La Interculturalidad en la educación. Ministerio de Educación.
How to Cite
Herrera Novelo, M. T., Pinto Loría, M. de L., & Castillo Rocha, C. (2022). Analysis of the Efficiency of High School Completion in the Maya Population from an Intercultural Approach: Yucatan Case, Mexico. Universitas Humanística, 91. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh91.aefs
Section
Dossier