Abstract
"¿Decir algo sobre Velázquez? Pero, ¿es que queda sobre Velázquez algo por decir? Es el pintor mejor estudiado de todos. Eruditos indígenas e historiadores del arte extranjero se han ocupado ubérrimamente de él. ¿No es un tema ya exhausto, una cantera desventrada de la que se han extraído todos los mármoles posibles?".
Así comienza José Ortega y Gasset una de sus conferencias sobre Velázquez (ver Velázquez, Revista de Occidente, Madrid, 1968, p. 100). Una vez decidida la realización de este trabajo, nos abatió la misma duda. No obstante, después de consultar una pequeña bibliografía surgieron algunas ideas que nos atrevemos á considerar originales: la primera va incluida en el capítulo llamado "Un hombre silencioso" y se refiere al enigma de la escasa producción velazqueña; la segunda es el descubrimiento en la pintura de Velázquez de ciertos elementos manieristas y va en el último capítulo; otras van en el análisis de los cuadros. Los comentarios que aparecen en los capítulos intermedios responden al estudio bibliográfico: el segundo se debe especialmente a la lectura de Ortega, el tercero a la de Hausser, el cuarto a las de Hatzfeld y Orozco Díaz.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public, encourages greater global exchange of knowledge.
The journal Universitas Humanística is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.