Abstract
This article seeks to analyze Antonio Negri's reflection genealogically, focusing specifically on Spinoza's categories of “democracy” and “multitude”. First, a brief reference will be made to the context of the resurgence of Spinozism in the 1960s, and to Negri's intellectual background in relation to this movement. Subsequently, it will delve into the studies that the Italian author has devoted to Spinoza, with the aim of examining and presenting his interpretation of the two concepts mentioned. Finally, a reflection will be offered on the importance of his approach to Spinozian philosophy and the proposals he finds in it.
Arditi, B. (2006). Althusser. En T. Carver, & J. Martin. Palgrave Advances in Continental Political Thought (pp. 182-195). Palgrave Macmillan.
Borón, A. (2004). Imperio e imperialismo. CLACSO.
Brunschvicg, L. (1894). Spinoza. Alcan
Brunschvicg, L. (1906). Spinoza et ses contemporains. PUF.
Casarino, C., & Negri, A. (2012). Elogio de lo común: Conversaciones sobre filosofía y política (F. Meler Ortí, Trad.). Paidós.
Delbos, V. (2013). Le problème moral dans la philosophie de Spinoza et dans l’histoire du spinozisme. Hachette – BNF.
Deleuze, G. (1968). Spinoza et le problème de l’expression. Les Éditions du Minuit.
Deleuze, G. (2008). Prólogo a la Anomalía Salvaje. En Dos regímenes de locos. Textos y entrevistas (1975-2005) (pp. 175-178). ( J. L. Pardo, Trad.). PreTextos.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1985). El Anti Edipo: capitalismo y esquizoPenia (F. Monge, Trad.). Paidós.
Fagioli, A. (2021). Tras las huellas de la multitud de Antonio Negri. Eikasia. Revista de Filosofía, 103, 215-234. https://doi.org/10.57027/eikasia.103.145
Gómez Villar, A. (2014). Hacia una conceptualización filosófica del postfordismo y la precariedad: elementos de teoría y método (post)operaista (tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra.
Gómez Villar, A., & Viejo Viñas, R. (2021). La genealogía del materialismo de la inmanencia en Antonio Negri. Endoxa, 48, 213-232. https://doi.org/10.5944/endoxa.48.2021.25237
Gueroult, M. (1968). Spinoza. Tome 1: Dieu (Éthique, livre I). Aubier-Montaigne.
Gueroult, M. (1974). Spinoza. Tome 2: L’Âme (Éthique, livre II). Aubier-Montaigne.
Hardt, M. (1996). Introduction. Laboratory Italy. En P. Virno y M. Hardt (Eds.), Radical Thought in Italy: A Potential Politics (pp. 1-10). University of Minnesota Press.
Hardt, M. (2020). La democracia de Spinoza: Las pasiones de los agenciamientos sociales. Círculo Spinoziano, 2(2), 26-35.
Hardt, M., & Negri, A. (2002). Imperio. (E. Sadier, Trad.). Paidos.
Hardt, M., & Negri, A. (2004a). Multitud: guerra y democracia en la era del imperio. (trad. J. A. Bravo). Barcelona: Debate.
Hardt, M., & Negri, A. (2004b). Globalización y democracia. En A. Negri, Cinco lecciones en torno a Imperio (pp. 93-111). Paidós.
Hardt, M., y Negri, A. (2011). Commonwealth: El proyecto de una revolución del común (R. Sánchez Cedillo, Trad.). Akal.
Jacquet, C. (2020). La actualidad del Tratado Político. Praxis Filosófica, 50, 73-90. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i50.8895
Lærke, M. (2020). French Historiographical Spinozism, 1893–2018, Delbos, Gueroult, Vernière, Moreau. British Journal for the History of Philosophy 28(3), 653-672.
Lantoine, J.-L. (2024). The History of Reception as a Battlefield: French uses of “Spinoza” in the nineteenth and twentieth centuries. Journal of Spinoza Studies, 3(1), 27-44. https://doi.org/10.21827/jss.3.1.41855
Matheron, A. (1969). Individu et communauté chez Spinoza. Les Éditions du Minuit.
Matheron, A. (1971). Le Christ et le salut des ignorants. Éditions Aubier.
Matheron, A. (2006). Prefazioni. En A. Negri. Spinoza: L’anomalia selvaggia; Spinoza sovversivo; Democrazia ed eternità in Spinoza (pp. 13-19). DeriveApprodi
Mignini, F. (2009). Teologi e teologie in Spinoza. Rinascimiento, 48, 543-563
Mignini, F. (2024). Spinoza and Twentieth-century Italian Culture. Journal of Spinoza Studies, 3(1), 78-93. https://10.21827/jss.3.1.41867
Modonesi, M, & Maginat, M. P. (2017). Del obrero-masa a la multitud: metamorfosis del sujeto clasista en el operaísmo y post-operaísmo italiano. En Modonesi, M., García Vela, A. G., Vignau Loría, M. (Coords.). El concepto de clase social en la teoría marxista contemporánea (pp. 107-120). Universidad Nacional Autónoma de México.
Montefusco, W., & Sersante, M. (2016). Dall’operaio sociale alla moltitudine: la prospettiva ontologica di Antonio Negri (1980-2015). DeriveApprodi.
Moreau, P.-F. (2009). Spinoza y el spinozismo. (P. Lomba, Trad.). Escolar y Mayo Editores S.L.
Moreau, P.-F. & Bove, L. (2020). A propósito de Spinoza: Entrevista con Alexandre Matheron. Círculo Spinoziano, 2(2), 36-63.
Moreau, P.-F. & Lærke, M. (2021). Spinoza’s Reception. En D. Garrett (Ed.), The Cambridge Companion to Spinoza (pp. 405-443). Cambridge University Press.
Morfino, V. (2010). ¿Qué es la multitud? Youkali, 9, 182-187.
Morfino, V. (2012). La multitud en la lectura de Negri o sobre la desarticulación de ontología e historia. Youkali, 12, 69-76.
Murphy, T. S. (2012). Antonio Negri. Polity Press.
Negri, A. (1958). Stato e diritto nel giovane Hegel. Studio sulla genesi illuministica della filosofia giuridica e politica di Hegel. Cedam.
Negri, A. (1977). La forma Stato. Per la critica dell’economia politica della Costituzione. Feltrinelli.
Negri, A. (1993). La anomalía salvaje: ensayo sobre poder y potencia en Baruch Spinoza (G. de Pablo, Trad.). Anthropos.
Negri, A. (2000). El «Tratado político» o la fundación de la democracia moderna. En Spinoza subversivo (pp. 37-53). (R. Sánchez Cedillo, Trad). Akal.
Negri, A. (2001). Más allá de Marx. Cuaderno de trabajo sobre los Grundrisse. Akal.
Negri, A. (2003). Por una definición ontológica de la multitud. En J. Estrada Álvarez (Ed.), Marx vive: dominación, crisis y resistencias en el nuevo orden capitalista (pp. 53-64). Universidad Nacional de Colombia.
Negri, A. (2004a). Reliqua desiderantur: A conjecture for a definition of the concept of democracy in the final Spinoza. En Subversive Spinoza (pp. 2859). Manchester University Press.
Negri, A. (2004b). Democracy and eternity in Spinoza. Subversive Spinoza (pp. 101-110). Manchester University Press.
Negri, A. (2004c). Los libros de la autonomía obrera. (M. Malo de Molina & R. Sánchez Cedillo, Trad.). Akal.
Negri, A. (2011). Multitud y singularidad en el desarrollo del pensamiento político de Spinoza. En Spinoza y nosotros (pp. 79-94). (A. Falcón, Trad.). Ediciones Nueva Visión.
Negri, A. (2015). El poder constituyente: Ensayo sobre las alternativas de la modernidad. (S. Frabotta y R. Sánchez Cedillo, Trads.). Traficantes de Sueños.
Negri, A. (2020a). Spinoza, necessity and freedom: Some interpretational alternatives. En Spinoza: Then and Now, Essays, Volume 3 (pp. 72-81). Polity Press.
Negri, A. (2020b). Concerning the concept of multitude. Spinoza: Then and Now, Essays, Volume 3 (pp. 47-57). Polity Press.
Negri, A. (2020c). Two histories for Spinoza. En Spinoza: Then and Now, Essays, Volume 3, (pp. vii-xiii). Polity Press.
Raffin, M. (2015). Las categorías de “imperio”, “multitud” y “Commonwealth” en la filosofía política de Antonio Negri. En Raffin, M. (Ed.). La noción de política en el pensamiento de Agamben, Esposito y Negri (pp. 211-230). Aurelia Rivera Libros.
Spinoza, B. d. (1986). Tratado político (A. Domínguez, Trad.). Alianza. Spinoza, B. d. (2020). Ética demostrada según el orden geométrico (P. Lomba,Trad.). Trotta.
Spinoza, B. d. (2020). Ética demostrada según el orden geométrico (P. Lomba,Trad.). Trotta.
Tatián, D. (1994). Anomalía italiana: Antonio Negri lector de Spinoza. Nombres. Revista de Filosofía, 4(4), 145-153.
Tronti, M. (2001). Obreros y capital. (O. Chávez Hernández, C. Prieto del Campo, Trad.). Akal.
Vernière, P. (1954). Spinoza et la pensée Pançaise avant la Révolution. PUF.
Vincinguerra, L. (2009). Spinoza in French Philosophy Today. Philosophy Today, 53(4), 422-437.
Wright, S. (2002). Storming Heaven: Class Composition and Struggle in Italian Autonomist Marxism. Pluto Press.
Zac, S. (1963), L’idée de vie dans la philosophie de Spinoza. Presses Universitaires de France.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Raúl Acevedo