Abstract
This article presents the results of the research project Animated Movies and the Teaching of Philosophy from the Perspective of Philosophy and Childhood by the Pedagogical and Technological University of Colombia. Its objective is to analyze animated movies as an encounter and a possibility for the teaching of philosophy. To demonstrate this possibility, various thought experiments are carried out, taking as an example the film My Neighbor Totoro (Miyazaki, 1988) which motivated questions, astonishment, reflections, argumentation exercises, and philosophical dialogues. The text is divided into three analytical scenes. The first scene presents the relationship between the categories used to consider animated film as a sensible experience that enhances the thinking abilities of the subjects. The second deals with the forms and methodological paths that the research followed. The third scene shows the research results that made possible the encounter between animated film and the teaching of philosophy: philosophical questions, experience, and reading.
Aristóteles. (1994). Metafísica. Gredos.
Ballestín, B. & Fàbregues, S. (2018). La práctica de la investigación cualitativa en ciencias sociales y de la educación. UOC.
Cabrera, J. (2015). Cine: 100 años de filosofía. Gedisa.
Castro, L. X. & Mora, D. X (2022). Enseñanza de la filosofía: una posibilidad para filosofar. En O. Espinel-Bernal., L.A. Mariño Diaz, & O. Pulido Cortés (comps.), Enseñar, aprender educar: formas de la filosofía (pp. 61-86). Corporación Universitaria Minuto de Dios UNIMINUTO.
Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Libros del Zorzal.
Chacón-Quiroga, K. J., & Pulido-Cortés, Ó. (2024). Researching in Philosophy and Childhood: Trajectories, Multiplicities and Beginnings. The Researcher as the Power of a Look. Childhood & Philosophy, 20, 0130. https://doi.org/10.12957/childphilo.2024.80252
Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Paidós.
Deleuze, G. (1985). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Paidós.
Deleuze, G. (1996). Conversaciones. Pre-textos.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1997). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2004). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
Espinel, Ó. (2014). Filosofía, prácticas de sí y arte de vivir. Revista Fermentario, 2(8), 1-16.
Espinel, Ó. & Pulido-Cortés, Ó. (2017). Enseñanza de la filosofía. Entre experiencia filosófica y ensayo. Universitas Philosophica, 34(69), 121-142. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph34-69.efee
Foucault, M. (2008). La hermenéutica del sujeto. Fondo de Cultura Económica.
Fresquet, A. M. (2014). Cine y educación: la potencia del gesto creativo. Reflexiones y experiencias con profesores y estudiantes de enseñanza básica y media dentro y fuera de la escuela. Ocho Libros.
Galazzi, L. (2012). Mirando conceptos. El cine en la enseñanza de la filosofía. Libros del Zorzal.
Galazzi, L. (2021). Las derivas del pensar cinematográfico como provocaciones para la enseñanza de la filosofía. Praxis & Saber, 12(29), e11607. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n29.2021.11607
Hadot, P. (1998). ¿Qué es la filosofía antigua? Fondo de Cultura Económica.
Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Ediciones Siruela.
Hadot, P. (2009). La filosofía como forma de vida. Alpha Decay.
Kohan, W. (2009). Infancia y filosofía. Progreso.
Ladino-Quiroz, W. O., & Castellanos-Murcia, E. V. (2022). Philosophical Camp: Playful Experience of Thinking with Childhood. Childhood & Philosophy, 18, 01-20. https://doi.org/10.12957/childphilo.2022.67275
Lara, P. & Pulido-Cortés, Ó. (2020). Escritura como práctica de sí y escuela rural. Praxis & Saber, 11(25), 21-45. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.10480
Larrosa, J. (2009). Experiencia y alteridad en educación. En C. Skilar. & J. Larrosa (comps.), Experiencia y alteridad en educación (pp. 13-44). Homo Sapiens Ediciones.
Mariño-Díaz, L. A. (2012). La educación filosófica como experiencia y posibilidad. Praxis & Saber, 3(5), 187-207. https://doi.org/10.19053/22160159.1136
Mariño-Díaz, L. A., Rivera-Rivera, M. H., & Rincón-Cuevas, S. A. (2021). El cine y los gestos de la guerra en la infancia. En M. Suárez-Vaca. & Ó. Pulido-Cortés (coords.), Infancia y guerra. Imágenes, tiempos, movimientos (pp. 143-270). Editorial UPTC. https://doi.org/10.19053/97895866∫06134
Miyazaki, H. (dir.) (1988). Mi vecino Totoro. Studio Ghibli. [Película].
Pulido-Cortés, Ó. (2011). Aprender y enseñar filosofía en el mundo contemporáneo: de la mercantilización del pensamiento al despliegue de su ejercicio. Cuestiones de Filosofía, (11). https://doi.org/10.19053/01235095.653
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Manantial.
Suárez, M. & Mariño, A. (2020). Pesando la filosofía: voces de la infancia. Nefi.
Suárez, M., Mariño A. & Espinel, Ó. (2017). Filosofía e infancia: un proyecto para cuidar de sí. En Ó. Pulido-Cortés, M. Suárez & Ó. Espinel (comps.), Pensar de otro modo. Herramientas filosóficas para investigar en educación (pp. 155-183). Editorial UPTC. https://editorial.uptc.edu.co/gpd-pensar-de-otromodo-9789586602570.html
Suárez-Vaca, M. T., & Pérez-Burgos, D. F. (2023). Childhood Words and Times as Forms of Political Experience. Childhood & Philosophy, 19, 01-25. https://doi.org/10.12957/childphilo.2023.77974
Ulloa-Ramírez, R. D., Montaña-Contreras, D. S. & Valderrama, A. V. (2024). Perspectivas cinematográficas en educación: creación artística y filosofía. En M. T. Suárez Vaca &. J. Acosta Gutiérrez (comps.), Infancia, arte y pensamiento. Tres hilos para un telar encantado (pp. 83-106). Editorial UPTC. doi.org/10.19053/uptc.9789586608336
Watsuki, N. (2005). The Art of My Neighbor Totoro: A Film by Hayao Miyazaki. Studio Ghibli Library.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Rafael David Ulloa-Ramírez, Liliana Andrea Mariño-Díaz