Heiner Müller y la ruptura de la forma dramática: rastreo por una dramaturgia de la fragmentación
Carátula Vol. 6 No. 2
PDF (Spanish)

How to Cite

Heiner Müller y la ruptura de la forma dramática: rastreo por una dramaturgia de la fragmentación. (2011). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 6(2), 35-54. https://doi.org/10.11144/Javeriana.mavae6-2.hmrf
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Desde una descripción analítica, el artículo propone rastrear los factores que llevaron a una ruptura radical de la forma dramática como representación mimética, comprendida en Occidente a partir de los presupuestos de la poética de Aristóteles. Esta ruptura, indudablemente, está relacionada con la crisis general de la cultura que llevó a los artistas a cuestionar y modificar todo el andamiaje teatral y, especialmente, a descomponer el texto teatral. Heiner Müller, dramaturgo contemporáneo, es quien lleva al límite este cuestionamiento hasta desaparecer casi por completo todos los lineamientos estilísticos y de contenido definidos por Aristóteles, elaborando una dramaturgia de la fragmentariedad que se inscribe en lo que ha definido Hans-Thies Lehmann como teatro posdramático.
Palabras clave: teatro, forma dramática, presupuestos aristotélicos, texto teatral, fragmentación, Heiner Müller.
Palabras clave descriptor: Müller, Heiner, 1929-1995; crítica e interpretación; teatro alemán;
drama.
PDF (Spanish)

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.