Published Jun 25, 2019



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Oscar Mauricio Moreno Escárraga https://orcid.org/0000-0002-8446-6005

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

“Mi Casa Mi Cuerpo”, “La Casa de la Frontera” and “Radio Conversa” are artistic creation proposals that move the poetic and political voice of various communities of Colombia to the forefront by means of aesthetical and affective instruments open to the encounter and elaboration of different views and senses of reality, in the context of the internal armed conflict that the country has gone through over the past few decades, characterized by the complexity of events and by forms of violence. These proposals embrace strategies from contem- porary plastic arts and link them to some practices derived from other academic disciplines as well as from other cultural expressions. In this case, the concepts of vibratil body, archi- ve and poetic image are — mosty — related to autobiography, life stories, domestic and neighborhood experiences, ances- tral knowledge, among others. Based on this fundamental support, “Mi Casa Mi Cuerpo”, “La Casa de la Frontera” and “Radio Conversa” aim to appreciate memory and imaginary processes from communities that have gone through for- ced displacement situations, alienation or exile, in contrast to the mechanisms of social control implemented with war andthe insertion of conditions of existence related to the logic of a world consumed by capital and power. Finally, the journey set out upon making these artistic proposals looks back to the own personal universe, reveals the pressing need for ac- tive subjectivity, permeable to the encounters, conversations, and collective sensibilities as a premise for the advent of the “worlds to come”.


 

Keywords

memory, vibratil body, archive, poetic image, micropoliticsmemória, corpo vibrátil, arquivo, imagem poética, micropolíticamemoria, cuerpo vibrátil, archivo, imagen poética, micropolítica

References
Arendt, Hannah. 2014. Walter Benjamin 1892-1940. París: Allia.

Arfuch, Leonor. 2002. El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires:
Fondo de Cultura Económica.

Bachelard, Gastón. 1999. La intuición del instante. México: Fondo de Cultura Económica.

Derrida, Jacques. 1997. Mal de archivo: una impresión freudiana. Madrid: Trotta.

Didi-Huberman, George. 2008. Cuando las imágenes toman posición. Madrid: A. Machado Libros.

— 2009. La imagen superviviente: historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada.
— 2012. Supervivencia de las luciérnagas. Madrid: Abada.

Foucault, Michael. 2006. La arqueología del saber. México: Siglo XXI.

Guasch, Ana María. 2005. “Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar”. Matèria: revista d’art 5: 157-183.

Hardt, Michael y Antonio Negri. 2005. Imperio. Barcelona: Paidós.

Jelin, Elizabeth. 2002. Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Lefebvre, Henry. 2013. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros.

Moreno Escárraga, Óscar. 2014. Mi Casa Mi Cuerpo: migración forzosa, memoria y creación colectiva. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Rolnik, Suely. 2002. “El ocaso de la víctima: la creación se libra del rufián y se reencuentra con la resistencia”. Ponencia presentada en São Paulo S.A. Situação #1 COPAN, São Paulo, Brasil, 23-27 de noviembre.

Sabato, Ernesto. 2000. La resistencia. Buenos Aires: Seix Barral.

Sánchez, Gonzalo. 2009. Guerras, memoria e historia. Medellín: La Carreta Editores.

Sarlo, Beatriz. 2005. Tiempo pasado: Cultura de la memoria y giro subjetivo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Santos, Milton. 2000. La naturaleza del espacio: técnica y tiempo, razón y emoción. Barcelona: Ariel.

Sennett, Richard. 2009. El artesano. Barcelona: Anagrama.

Valéry, Paul. 1990. Teoría poética y estética. Madrid: La Balsa de la Medusa.
How to Cite
Moreno Escárraga, O. M. (2019). Poetic practices and micropolitics: “mi casa mi cuerpo”, “la casa de la frontera,” and “radio conversa”. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 14(2), 103–124. https://doi.org/10.11144//javeriana.mavae14-2.ppym
Section
Dossier