Published Jan 1, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Paola Helena Acosta Sierra

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The artistic plays that refer to the Colombian conflict context provide a meaning field allowing a symbolic interpretation of the events that occurred in the factual reality. Using a hermeneutic analysis, this article starts from the notion of dramatic arch in order to study the links between the transformations occurring in the fiction world and the transformations occurring outside, i.e., the human realities. In this case, it refers to the realities of the communities that have lived in the Chocó territory a long time ago. Chocoan populations have a long history of marginalization and dispossession that can be tracked beyond the recent events and reveals a continuous oppression by foreign powers. This article recognizes such reality and provides a counterpoint comparison between the closed nature of two contemporary dramatic works (Kilele and Arimbato) and the open nature of the social reality. This analysis unveils how the ownership of the land, the public and economic policies protected by owners of large estates, and the exploitation of both the native people and all the natural resources have created structural and deep inequalities that are against the life itself and date back beyond the armed conflict.

Keywords

contemporary Colombian drama, Chocó, Kilele, Arimbato, art and memory, plays on the conflict, violence in Colombiateatro colombiano contemporáneo, Chocó, Kilele, Arimbato, arte y memoria, dramaturgias del conflicto, violencia en Colombiateatro colombiano contemporâneo, Chocó, Kilele, Arimbato, arte e memória, dramaturgias do conflito, violência na Colômbia

References
Acosta Sierra, Paola Helena. 2012. “Escenas de reconocimiento: Aportes a la política pública de reparación integral a partir del análisis de Kilele, una epopeya artesanal”. Tesis de maestría. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/2366/AcostaSierraPaolaHelena2012.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Acosta Sierra, Paola Helena. 2019. Justicia [poética] y memoria [inquietante].Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Álvarez Lleras, Jorge. 1952. “Algunos escritos geográficos de Jorge Álvarez Lleras: Generalidades sobre el Chocó”. Boletín de la Sociedad Geográfica de Colombia 10, n.º 2: 1-28. https://www.sogeocol.edu.co/documentos/010_02_alg_escr_geo_de_alvar_ller.pdf

Escalante, Aquiles. 1971. La minería del hambre: Condoto y la Chocó Pacífico. Barranquilla: Tipografía Dovel.

Genette, Gérard. 1972. Figures III. París: Seuil.

Hoyos, Juan José. 2016. El oro y la sangre. Medellín: Sílaba.

Leal, Claudia. 2009. “La compañía minera Chocó Pacífico y el auge del platino en Colombia, 1897-1930”. Historia Crítica, n.º 39: 150-164.https://doi.org/10.7440/histcrit39E.2009.08

McKee, Robert. 2009. El guion: Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba.

Meertens, Donny. 2016. “Entre el despojo y la restitución: Reflexiones sobre género, justicia y retorno en la Costa Caribe colombiana”.Revista Colombiana de Antropología 52, n.º 2: 45-71. https://doi.org/10.22380/2539472X39

Mingorance, Fidel, Flaminia Minelli y Hélène Le Du. 2004. El cultivo de palma africana en el Chocó: Legalidad ambiental, territorial y derechos humanos. Quibdó: Programa Suizo para la Promoción de la Paz en Colombia.

Montoya, Fredy. 2010. “El Chocó: Geografía, población y recursos, 1802-1803”. Historia y Sociedad, n.º 18: 213-257. https://revistas.unal.edu.co/index.php/hisysoc/article/view/23615/24290

Ortiz Soto, Uriel. 2018. “Departamento del Chocó: Entre corrupción y olvido”. El Espectador, 21 de noviembre. https://www.elespectador.com/opinion/columnistas/uriel-ortiz-soto/departamento-del-chocoentre-corrupcion-y-olvido-column-824770/

Santodomingo Granados, María José. 2018. “Del viejo al Nuevo Bellavista:Procesos y transformaciones”. Tesis de grado. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/36647

Rocha Vivas, Miguel. (2010). El sol babea jugo de piña: Antología de las literaturas indígenas del Atlántico, el Pacífico y la serranía del Perijá.Ministerio de Cultura. https://babel.banrepcultural.org/digital/
collection/p17054coll8/id/3/rec/5

Tierra en Disputa. s. f. “El resguardo del alto Andágueda lucha por expulsar la minería de sus tierras”. http://tierraendisputa.com/
caso/alto-andagueda#:~:text=Datos%20Principales&text=La%20comunidad%20ind%C3%ADgena%20Ember%C3%A1%
2DKat%C3%ADos,riqueza%20en%20minas%20de%20oro.

Verdad Abierta. 2020. “A la cárcel 16 empresarios de palma del Chocó”. https://verdadabierta.com/a-la-carcel-16-empresariosde-
palma-de-choco
How to Cite
Acosta Sierra, P. H. (2023). Considerations on the Dramatic Arch of Kilele and Arimbato as Compared to the Factual Dramatic Arch of the Populations Living in Chocó. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 18(1), 28–47. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae18-1.ckap
Section
Dossier