Published Jan 1, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Tirso José Causillas Fonseca

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article explores the construction of the peasant in the play El Cargador by Victor Zavala Cataño, which is part of his book Teatro Campesino [Peasant Drama Plays]. Elaborating from the so-known idea that the peasant drama brings the peasant into the spotlight for the first time in the history of the Peruvian playwriting, I examine how such representation is constructed. To do so, I explore previous studies, in-depth interviews to performing artists and analyses of plays. Next, I contend herein that the peasant representation in the described context is still intended to construct him/her as a victim without agency. More specifically, he/she is shown as a person who does not know his/her condition and is not able to articulate one’s actions while living in the ill-being in order to produce a change. It contributes to a subordinating and paternalistic matrix that keeps the peasant in the position of an “other”. In the same vein, the peasant drama plays ignore the performing expressions present in the Andean festivities and show them as alien and useless to the peasants and mountain porters, despite such expressions can be understood as the space par excellence of the performing spirit in the Peruvian Andes. This work also explores the relationship between peasant and university as proposed in the play El cargador [The Mountain Porter] in which the latter is shown as the owner of the political knowledge necessary for the peasant political action. As an exploratory effort, this work starts to unveil the idea that the peasant drama play is an urban and college phenomenon.

Keywords

peasant drama, politics, art, agencyteatro campesino, política, arte, agenciateatro camponês, política, arte, agência

References
Arrunátegui Matos, Carolina Abigail. 2010. “El racismo en la prensa escrita peruana: Un estudio de la representación del Otro amazónico desde
el análisis crítico del discurso”. Discurso y Sociedad 4, n.º 3: 428-470.

Béjar, Héctor. 2015. Perú 1965: Apuntes sobre una experiencia guerrillera. Marxists Internet Archive. https://www.marxists.org/espanol/
tematica/guerrilla/peru/bejar/1965.htm

Boal, Augusto. 2013. Teatro del oprimido. Barcelona: Alba.
CVR (Comisión de la Verdad y Reconciliación). 2003. Informe final. Lima:CVR. https://www.cverdad.org.pe/ifinal/

Degregori, Carlos Iván. 2014. Qué difícil es ser Dios. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Degregori, Carlos Iván. 2017. El surgimiento de Sendero Luminoso:
Ayacucho, 1969-1979. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Freitas, Patricia. 2017. “Ás vistas com Víctor Zavala Cataño e seu teatro campesino”. http://augustoboal.com.br/2017/09/08/
as-vistas-com-victor-zavala-catano-e-seu-teatro-campesino-texto-depatricia-
freitas/

Gallardo-Saborido, Emilio J. 2017. “Torcer el remolino de injusticia: Teatro, campesinado peruano y denuncia social en Víctor Zavala”. Estudos Ibero-Americanos 43, n.º 1: 97-111. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/56524/Torcer_el_remolino_de_injusticia_teatro_campesinado_peruano_y_denuncia_social_en_Victor.
pdf?sequence=1&isAllowed=yMediavilla Martínez, Paz. 2016. “El teatro peruano contemporáneo (1960-2000): Aproximación”. Tesis de doctorado. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/40114/1/T38017.pdf

Mitrovic, Mijail. 2020. “Sendero y la cancelación del pasado reciente”.Quehacer, n.º 5. http://revistaquehacer.pe/n5#sendero-y-lacancelacion-
del-pasado-reciente

Motos, Tomás. 2009. “Augusto Boal: Integrador del teatro, del activismo social y político, de la educación y de la terapia”. Ñaque, n.º 59.
https://www.naque.es/index.php/revista?id=76

Portocarrero, Gonzalo. 2012. Profetas del odio: Raíces culturales y líderes de Sendero Luminoso. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Robles-Moreno, Leticia. 2018. “Diálogos del cuerpo y fuerza política: El conflicto armado interno (1980-2000)”. En Contrapunto ideológico y perspectivas dramatúrgicas en el Perú contemporáneo. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Rubio, Miguel. 2009. “En busca de la teatralidad andina”. En Fiestas y rituales: Memorias X Encuentro Noviembre de 2009 Lima, Perú,
editado por John Galán Casanova, 245-262. Lima: Corporación para la Promoción y Difusión de la Cultura. https://www.infoartes.pe/wpcontent/
uploads/2014/12/fiestas-y-rituales.pdf#page=240

Schechner, Richard. 2012. Estudios de la representación: Una introducción.México: Fondo de Cultura Económica.

Valenzuela Marroquín, Manuel. 2011. “Subalternidad y violencia política en el teatro peruano: El ingreso del campesino como referente de
cambio en los discursos teatrales”. Alteridades 21, n.º 41: 161-174. https://www.scielo.org.mx/pdf/alte/v21n41/v21n41a15.pdf

Vich, Víctor. 2015. “Flor de retama: Avatares de una canción de protesta”. En Poéticas del duelo: Ensayos sobre arte, memoria y violencia política en el Perú, 21-31. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Zavala Cataño, Víctor. 1983. Teatro campesino. Lima: Escena Contemporánea.
How to Cite
Causillas Fonseca, T. J. (2023). The Peasant Drama Plays by Víctor Zavala Cataño: Construction of the Peasant, agency, Knowledge and Political Action. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 18(1), 110–123. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae18-1.tcvz
Section
Dossier