Published Jan 1, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Loreto García Saiz

Tamara Moya Jorge

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The Yucatecan Mayan people have been considered as an historic alterity in the emergence and consolidation of the Mexican nation-state. Extensively represented in the audiovisual sphere from colonialist discursive stances and exogenous looks, their contemporary realities have been made invisible in the movies as a consequence of not being recognized as coetanean of the Latin-American indigenous and peasant peoples. However, this work proposes an approach to the contemporary audiovisual creations by the genuine Mayans filmmakers that enables the emergence of epistemologies of the feeling situated in their own rural territory by means of something called the eco-films. This works examines specifically the case of the filmmaker Robin Canul and his documentary ¿Qué les pasó a las abejas? (218) [What happened to the bees?] that explores the process of how the beekeepers defend their territory in the Yucatán Peninsula in a struggle against the company Monsanto due to the plantations of transgenic soy. The research methods used in this work include the filmographic review, film analysis and in-person interviews to the creators. Regarding the results, special attention is paid to the way they code in the film the discourse of good living as well as the decolonizing strategies when addressing the representation of the rural life. To conclude, this work highlights the importance of the filmmaking from a situated knowledge as a part of a broader contemporary political movement intended to defend the peasant life in the Yucatán Peninsula amidst a context of the development of tourism macro-projects.

Keywords

rural films, eco-films, indigenous films, Mayans filmmakers, decolonization, community documentarycine rural, ecocine, cine indígena, cineastas mayas, descolonización, documental comunitariocinema rural, ecocine, cinema indígena, cineastas maias, descolonização, documentário comunitário

References
Andersson, Lars Gustaf y Sundholm, John. 2019. The Cultural Practice of Immigrant Filmmaking: Minor Immigrant Cinemas in Sweden 1950-
1990. Bristol: Intellect.

Canul, Robin y Otero Puerto, Adriana, dirs. 2018. ¿Qué les pasó a las abejas? México: Memorabilia Casa Productora.

Canul, Robin. 2019. “Y en plena consulta por el Tren Maya, comunidades denuncian presiones y falta de información”. https://www.sinembargo.mx/14-12-2019/3696116
Cardús i Font, Laura. 2011. “El poder de mirar-se: Els usos de la tecnologia audiovisual en processos contemporanis de negociació identitària indígeno-mestissa al sudest de Mèxic”. Tesis doctoral, Universidad de Barcelona.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos Constitución publicada en el Diario Oficial de la Federación el 5 de febrero de 1917.
https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf

Cusi Wortham, Erica. 2013. Indigenous Media in Mexico: Culture, Community, and the State. Duke: Duke University Press.

Cusi Wortham, Erica. 2004. “Between the State and Indigenous Autonomy: Unpacking Video Indígena in Mexico”. American Anthropologist 106,
n.º 2: 363-368. https://doi.org/10.1525/aa.2004.106.2.363

Duarte Duarte, Ana Rosa. 2008. “Imaginando a los mayas de hoy: Autorrepresentación y política”. Estudios de Cultura Maya n° 32:9-62. http://dx.doi.org/10.19130/iifl.ecm.2008.32.67

Duarte Duarte, Ana Rosa. 2013. “Las autonomías de los pueblos mayas de Yucatán y su silencio ante las políticas de asimilación y la legislación
de sus derechos”. Pueblos y Fronteras Digital 8, n.º 16: 256-281.https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2013.16.79

Estrada Aguilar, Mariano y Köhler, Axel. 2013. “Desde y para los pueblos originarios: Nuestra video-producción en Chiapas, México”. Revista
Chilena de Antropología Visual n° 21: 80-103.

Forns-Broggi, Roberto. 2013. “Ecocinema and ‘Good Life’ in Latin America”. En Transnational Ecocinema: Film Culture in an Era of Ecological
Transformation, editado por Tommy Gustafsson y Pietari Kääpä, 85-100. Bristol: Intellect.

Gómez González, Irma. 2016. “Alianza sellada con miel: Apicultores mayas de la península de Yucatán versus soya transgénica en la última selva
mexicana”. Estudios Críticos del Desarrollo 11, n.º 6: 171-190. https://doi.org/10.35533/ecd.0611.igg

Hall, Stuart. 2010. Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Halkin, Alexandra. 2008. “Outside the Indigenous Lens: Zapatistas and Autonomous Videomaking”. En Global Indigenous Media: cultures, poetics and politics, editado por Pamela Wilson y Michelle Stewart,160-181. London: Duke University Press.

INPI (Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas). 2015. “Atlas de los pueblos indígenas de México”. http://atlas.inpi.gob.mx/

Kääpä, Pietari. 2013. “Transnational Approaches to Ecocinema: Charting an Expansive Field”. En Transnational Ecocinema: Film
Culture in an Era of Ecological Transformation, editado por Tommy Gustafsson y Pietari Kääpä, 21-43. Bristol: Intellect.

Llanes Salazar, Rodrigo. 2018. “Etnicidad maya en Yucatán: Balances y nuevas rutas de investigación”. Estudios de Cultura Maya n° 51: 257-282. https://doi.org/10.19130/iifl.ecm.2018.51.858

Llanes-Ortiz, Genner. 2004. “La interculturalidad y sus retos políticos y epistemológicos: Reflexiones desde la experiencia de un
antropólogo maya yucateco”. Aquí estamos: Boletín de exbecarios indígenas del IFP-México 1, n.º 1: 13-21.

López, Antonio. 2010. Ecomedia Literacy. Nueva York: Routledge.

Macdonald, Scott. 2004. “Toward an Eco-Cinema”. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment 11, n.º 2: 107-132.

Machiorlatti, Jennifer. 2010. “Ecocinema, Ecojustice, and Indigenous Worldviews: Native and First Nations Media as Cultural Recovery”. En Framing the World: Explorations in Ecocriticism and Film, editado por Paula Willoquet-Maricondi, 62-80. Charlottesville: University of Virginia Press.

Mendoza, Marina. 2019. “El Movimiento de Mujeres Indígenas por el Buen Vivir: Intersticios de una lucha feminista, antiextractivista
y por la plurinacionalidad”. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación n° 91: 109-129. http://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi91.3823

Mignolo, Walter D. 1995. “Occidentalización, imperialismo, globalización: Herencias coloniales y teorías postcoloniales”.
Revista Iberoamericana 61, n.º 170-171: 27-40. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1995.6392

Mignolo, Walter D. 2003. Historias locales/diseños globales: Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento
fronterizo. Madrid: Akal.

Mignolo, Walter D. 2015. Habitar la frontera: Sentir y pensar la descolonialidad. Barcelona: Bellaterra.

Monani, Salma y Joni Adamson, eds. 2017. Ecocriticism and Indigenous Studies: Conversations from Earth to Cosmos. Nueva York: Routledge.

Moya Jorge, Tamara. 2020. “Etnicidad y autorrepresentación mapuche (Argentina), gitana (España) y maya (México) en la obra de tres
mujeres realizadoras”. En Cine y cultura popular en los 90: España-Latinoamérica, editado por Manuel Palacio Arranz y

Vicente Rodríguez Ortega, 69-84. Berlín: Peter Lang.

Naficy, Hamid. 2001. An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton: Princeton University Press.

Periáñez Bolaño, Iván. 2016. “Ser y sentir flamenco: Descolonizando la estética moderno colonial desde los bordes”. Revista Andaluza de Antropología n° 10: 29-53. http://dx.doi.org/10.12795/RAA.2016.10.03[PP. 144-163]> 163 [ECOCINE SITUADO Y SOBERANÍA ALIMENTARIA: CREADORES MAYAS Y ACTIVISMO CAMPESINO EN YUCATÁN · LORETO GARCÍA SAIZ Y TAMARA MOYA JORGE]

Quijano, Aníbal. 2014. Cuestiones y horizontes: De la dependencia históricoestructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires:
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Rashkin, Elissa J. 2011. “We are Equal: Women and Video in Zapatista Chiapas”. Latin American Cinemas n° 9: 223-248.

Rivera Cusicanqui, Silvia. 2011. “Lo indio es moderno”. Ojarasca, n.º 170: 6-7.

Ramos Rodríguez, José Manuel y Castells-Talens, Antoni. 2010. “TheTraining of Indigenous Video makers by the Mexican State: Negotiation, Politics and Media”. Post Script: Essays in Film and the Humanities 29, n.º 3: 83-94.

Rust, Stephen, Salma Monani y Sean Cubitt, eds. 2012. Ecocinema Theory
and Practice. Nueva York: Routledge.

Salazar, Juan Francisco y Cordova, Amalia. 2008. “Imperfect Media and the Poetics of Indigenous Video in Latin America”. En Global Indigenous
Media: Cultures, Poetics, and Politics, editado por Wilson, Pamela y

Stewart, Michelle, 39-57. Londres: Duke University Press.

Schiwy, Freya. 2003. “Descolonizar las tecnologías del conocimiento: Video y epistemología indígena”. En Estudios culturales latinoamericanos:
Retos desde y sobre la región andina, editado por Catherine Elizabeth

Walsh McDonald, 303-314. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar.

Schiwy, Freya. 2009. Indianizing film: Decolonization, the Andes, & the Question of Technology. Londres: Rutgers University Press.

Segato, Rita Laura. 2002. “Identidades políticas y alteridades históricas”. Nueva Sociedad n° 178: 104-125.

Sheldon, H. Lu y Mi, Jiayan. 2009. Chinese Ecocinema in the Age of Environmental Challenge. Hong Kong: Hong Kong University Press.

Shohat, Ella y Robert Stam. 2002. Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Smith, Laurel C. 2006. “Mobilizing Indigenous Video: The Mexican Case”. Journal of Latin American Geography 5, n.º 1: 113-128.

Tobing Rony, Fatimah. 1996. The Third Eye: Race, Cinema and Ethnographic Spectacle. Durham: Duke University Press.

Wammack, Byrt. 2014. “El audiovisual indígena en México y sus aportes al género documental”. En Reflexiones sobre cine mexicano contemporáneo: Documental, editado por Claudia Curiel de Icaza y Abel Muñoz Hénonin, 129-150. México: Cineteca Nacional.

Wammack, Byrt. 2017. (Re) Imagining Diaspora: Two Decades of Video with a Mayan Accent”. En Adjusting the Lens: Community and Collaborative Video in Mexico, editado por Freya Schiwy y Byrt Wammack Weber, 13-38. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Willoquet-Maricondi, Paula, ed. 2010. Framing the World: Explorations in Ecocriticism and Film. Charlottesville: University of Virginia Press.
How to Cite
García Saiz, L., & Moya Jorge, T. (2023). Situated Eco-Films and Food Sovereignty: Mayans Creators and Peasant Activism in Yucatán. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 18(1), 144–163. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae18-1.esay
Section
Dossier