Published Jul 1, 2024



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Maya Corredor Romero

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article aims to offer some readings on the relationship between photography and the formation of subjectivities in children. Specifically, it addresses the time frame between the 1980s and 1990s, with the popularized use of analog photography. In view of the possibility of investigating adults’ childhood memories through photographs, an empirical exploration of the photographic practices of this period is carried out in order to identify in them certain elements that can be considered as forming a child’s subjectivity. As a framework for analysis, some milestones on the transformation of certain definitions of childhood in modern Western society are presented, a perspective on the concept of subjectivity is developed, and it is suggested that children of the period in question may be moving between a “state” subjectivity and a “media” one. Some arguments are also developed on how photography and, in general, media culture are producers of subjectivities. As conclusions, certain adult operations in the photographic act that may be constitutive of a child subjectivity are suggested. For example, certain “recycling” of visual models from previous centuries, the use of dress codes, the articulation with the school visuality, the organization of the photographic space that entails instructions on children’s bodies and expressions, the adult emotional projection with children’s expressions and certain codes that institute the feminine gender in girls. It is also intended to contribute to the reflection on the subjectivities of childhood that are being shaped in the current production and circulation of photographs of children in social networks.

Keywords

subjetividad, niñez, fotografía, representacionessubjetividade, meninice, fotografia, representaçõessubjectivity, childhood, photography, representations

References
Arias, Valentina. 2017. “Transparencia y exhibición: Nuevas formas de opresión en la civilización de la mirada”. La Trama de la Comunicación 21, n.º 2: 111-122. https://doi.org/10.35305/lt.v21i2.631

Ariès, Phillippe. 1987. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen.Madrid: Taurus.

Bonofiglio, Leandro. 2012. “Infancia y estética”. Por escrito v6, n.º 7: 6-11. https://fundacionarcor.org/wp-content/uploads/2020/11/1387378814_porescrito_7.pdf#page=7

Bustelo Graffigna, Eduardo. 2012. “Notas sobre infancia y teoría: Un enfoque latinoamericano”. Salud Colectiva 8, n.º 3: 287-98. https://www.scielosp.org/pdf/scol/2012.v8n3/287-298/es
Byung-Chul, Han. 2021. No-cosas: Quiebras del mundo de hoy. Madrid:Taurus.

Castells, Manuel. 1996. La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Madrid: Alianza.

Corea, Cristina e Ignacio Lewkowicz. 2004. Pedagogía del aburrido: Escuelas destituidas, familias perplejas. Buenos Aires: Paidós.

Corredor Romero, Maya Anisley. 2021. “Visualidad y contravisualidad en las escuelas secundarias en la última dictadura cívico-militar argentina (1976-1983): El caso de las revistas Inter Match y Aristócratas del Saber”. Tesis de maestría. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Cunningham, Hugh. 2004. “Evolución de una ideología de la infancia en la clase media, 1500-1900”. En Giros y reveses: Representaciones de la infancia a través de la historia, ed. por María Beatriz Medina, 29-66.Caracas: Banco del Libro.

Deleuze, Gilles. 1986. Foucault. Paría: De Minuit.

Dussel, Inés. 2000. “Historias de guardapolvos y uniformes: Sobre cuerpos,normas e identidades en la escuela”. En Textos para repensar el día a día escolar: Sobre cuerpos, vestuarios, espacios, lenguajes, ritos y modos de convivencia en nuestra escuela, ed. por Silvina Gvirtz, 105-32. Buenos Aires: Santillana.

Dussel, Inés. 2007. “Los uniformes como políticas del cuerpo: Un acercamiento foucaultiano a la historia y el presente de los códigos de vestimenta en la escuela”. En Políticas y estéticas del cuerpo en América Latina, ed. por Zandra Pedraza Gómez, 131-60. Bogotá: Universidad de los Andes.

Foucault, Michel. 2002. Vigilar y castigar: Nacimiento de la nación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Higonnet, Anne. 2010. “Momentos de la infancia capturados”. Exit: Imagen y cultura, n.º 40: 130-38.

Larrosa, Jorge. 2006. “Niños atravesando el paisaje: Notas sobre cine e infancia”. En Educar la mirada: Políticas y pedagogías de la imagen,ed. por Inés Dussel y Daniela Gutiérrez. Buenos Aires: Manantial.

Olivares, Rosa. 2010. “Cazar mariposas”. Exit: Imagen y cultura, n.º 40: 8-9. Postman, Neil. 2004. “Los incunables de la niñez”. En Giros y reveses: Representaciones de la infancia a través de la historia, ed. por María Beatriz Medina, 13-28. Caracas: Banco del Libro.

Rangel Vieira da Cunha, Susana. 2012. “Pedagogía de la visualidad e infancia(s)”. En VII Jornadas de Sociología, 1-12. Buenos Aires.

Silveira Becker, Aline da. 2012. “Invisibilidades: Las infancias y los daguerreotipos del poder”. Revista Invisibilidades, n.º 2: 41-48. https://www.apecv.pt/revista/invisibilidades/02/10.24981.16470508.2.6.pdf
How to Cite
Corredor Romero, M. (2024). “Every time a picture was taken it was mandatory to smile”: analog photography and the development of childhood subjectivity. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 19(2), 106–121. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae19-2.fafn
Section
Dossier