Published Dec 28, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Luis Ramon Perez Valero

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

During the 2019 protests in Ecuador, Peru, Colombia, and Chile, music was full of political and poetic content as a common song, a symbol of resistance, confrontation, and struggle. The purpose of this paper is to problematize the way in which music was used during the riots in Chile in 2019. For this purpose, we use the concepts of political action, political poetics, and political theater are taken, as well as urban protest and the strategies of confrontation between the collective and the State. Methodologically, a study of three cases is carried out based on netnography, intratextual analysis, and meta-narratives between the musical and audiovisual parameters in the video protest. There is evidence of the resignification of popular music: cumbia as a ritual element in the streets, the song El baile de los que sobran by Los Prisioneros as a resource and strategy of memory and, finally, the video clip Plata ta tá by Mon Laferte as tool of protest in the commercial consumer circuit. As a conclusion, it has been established that the link between music and resistance becomes the symbolic action of art and politics among citizens, which repeals and demands changes in a prevailing political model.

Keywords

music and protest, resignification of music, social riots in Chilemúsica y protesta, resignificación de la música, revuelta social en Chilemúsica e protesto, ressignificação da música, revolta social no Chile

References
Array Argel, Rodrigo. 2020. “Los Prisioneros: entre la New Wave y la Nueva Ola”. Contrapulso. Revista Latinoamericana de Estudios en Música Popular. Vol. 2, N° 1, pp. 49-63.

Baker, Geoffrey. 2014. El Sistema. Orchestrating Venezuela’s Youth. Nueva York: Oxford University Press.

Baker, Sarah; Andy Bennett y Jodie Taylor. 2013. Redefining Mainstream Popular Music. Nueva York: Routledge.

Barthes Roland. 1986. El grano de voz. Barcelona: Paidós.

Bieletto Bueno, Natalia y Christian Spencer. 2020. “Volver a crecer. Crisis social, música, sonido y escucha en la revuelta chilena (2019-2020)”. En Boletín de Música. Revista de música latinoamericana y caribeña, 54: 3-27.

Brandtstadter, Susane. 2015. Falsificaciones, derechos y protestas. México: Fondo de Cultura Económica.
Colapietro, Vincent M. y Thomas M.Olshewsky. 1996. Peirce’s Doctrine of Signs. Theory, Applications, and Connections. Berlín: Mouton de Gruyter.

Colectiva de investigación Tiesos pero Cumbiancheros. 2019. “Cumbia ‘a la chilena’: una mirada desde el cuerpo”. En El libro de la Cumbia: Resonancias, transferencias y trasplantes de las cumbias latinoamericanas, 239-272. Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano y Discos Fuentes S.A.

Elias, Norbert y John L. Scotson. 2016. Establecidos y marginados. Una investigación sociológica sobre problemas comunitarios. México: Fondo de Cultura Económica.

Fugellie, Daniela. 2020. “Resignificando el canon: el Requiem de Mozart en el estallido social chileno”. Boletín de Música. Revista de música latinoamericana y caribeña, 54: 93-110.

González, Juan Pablo. 2020. “Editorial”. Contrapulso. Revista latinoamericana de estudios en música popular 2, 2:1-2. https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp

Herzfeld, Michael. 2005. Cultural Intimacy. Social Poetics in the Nation-State. Londres: Routledge.

Holston, James. 2008. Insurgent Citizenship: Disjunctions of Democracy and Modernity in Brazil. Princeton: University Press.

Kozinets, Robert V. 2015. Netnography: Redefined. Los Angeles: SAGE.

Kutschkle, Beate y Barley Norton. 2013. Music and Protest in 1968. Cambridge: Universidad de Cambridge.

Marchant, Oliver. 2013. “Dancing Politics. Political Reflections on Choreography, Dance and Protest”. En Dance, Politics & Co-Immunity. Thinking Resistances. Current Perspectives on Politics and Communities in the Arts. Vol. 1. Zurich-Berlín: Diaphanes: 39-57.

Massone, Manuel; Mario Celentano y Mariano De Filippis. 2019. “‘Las palmas de todos los negros arriba’. Origen, influencia y análisis musical de la cumbia villera”. En El libro de la Cumbia: Resonancias, transferencias y trasplantes de las cumbias latinoamericanas, 297-349. Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano y Discos Fuentes S.A.

Palacios, Mariantonia. 2020. “Venezuela: el sonido de la protesta”. Instituto Tecnológico Metropolitano, Medellín. XIV Congreso de la IASPM-AL.

Parra Valencia, Juan Diego. 2019a. Deconstruyendo el chucu-chucu. Auges, declives y resurrecciones de la música tropical colombiana. Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano.

Parra Valencia, Juan Diego (recopilador). 2019b. El libro de la Cumbia: Resonancias, transferencias y trasplantes de las cumbias latinoamericanas. Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano y Discos Fuentes S.A.

Peddie, Ian. 2017. The Resisting Music: Popular Music anda Social Protest. Londres: Ashgate.

Rosenstone, Robert A. 1969. “The Times They Are A-Changin: The Music of Protest”. En The Annals of the American Academy of Political and Social Science 382, 1.

Salkosky, Ronald y Fred Wei-Han Ho (editores). 1995. Sounding Off! Music as Subversion/ Resistance/Revolution. New York: Autonomedia.
Silva Marra, Pedro y Ana Beatríz Moreto. 2020. “Sonoridades del protestos feministas e de visibilidad lésbica no Brazil”. Instituto Tecnológico Metropolitano, Medellín. XIV Congreso de la IASPM-AL.

Spencer, Christian. 2020a. “Con todo sino pá qué: música, baile y resistencia en la revuelta social chilena, el caso de Plata ta tá de Mon Laferte”. Instituto Tecnológico Metropolitano, Medellín. XIV Congreso de la IASPM-AL.

Spencer, Christian. 2020b. “Hacia un nuevo cancionero popular: música, creación y política en la revuelta social chilena (2019-2020)”. En Boletín de Música. Revista de música latinoamericana y caribeña, 54: 29-52.

Thompson, Edward P. 2000. Agenda para una historia radical. Barcelona: Crítica.

Zagorski-Thomas, Simon. 2014. The Musicology of Record Production. Cambridge: Cambridge University Press.

Grabación imagen

Bunny, Bad y Residente. 2019. “Desahogo”. Dirigido por Ricardo Duars. Video en YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=dbB_gTIhFDU

Chela, La Mambo. 2019. “Chile Despertó”. Video en YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jLcenJZl7EQ
Laferte, Mon y Guaynaa. 2019. “Plata ta tá”. Dirigido por The Producers. Video en YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=tAcJhezQz7E

Negra, Alma. 2019 “Chile 11/12/2019 primera línea también baila pacos ctm”. Video en YouTube. Chile 11/12/2019 primera línea también baila pacos ctm

Grabación sonido

Jiménez, José Alfredo. 1971. “ El Rey”, en Sigo siendo el rey. Vinilo. Ciudad de México. BMG México.
How to Cite
Perez Valero, L. R. (2021). Political and Sound Poetics: Past, Present, and Resignification of Popular Music in the Public Uprisings in Chile in 2019. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 17(1), 278–293. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-1.ppsp
Section
Dossier