Published Dec 28, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


José Horacio Rosales Cueva

Beatriz Nuñez Arce

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This paper presents part of the results of a semiotic investigation on the representation of the body in photography, created between 2010 and 2020 by Latin American female artists. The objectives of the research are to understand and model how female corporeity is configured in the digital photography of creators who, specifically, use virtual media to disseminate their own works. The qualitative-interpretive research method was aimed at the study of cases that correlates the photographer, photography, and digital media. The analytical procedure was carried out with visual semiotics, which addresses the figurative and narrative elements of the images and emphasizes the enunciative practices in sociocultural environments of exchange of significant objects. The results of the study of each selected and constituent image of the investigated sample led to the construction of a grounded theory that encompasses the convergences of elaboration and dissemination of the photographs of the sample. This paper presents the results of such a procedure, carried out with some of those images, without a title, which is part of the photographic series prepared by Victoria Razo on the women’s marches on March 8, 2020, in Mexico City. The semiotic analysis conducted provides resources for understanding visual enunciative practices in scenarios of social demands and allows drawing some conclusions about the iconography, with attributes of documentary and artistic making, of the female body-subject, while the creators use digital media for artistic exhibition and to encourage the observer’s understanding of the deeds of demands for women’s rights.

Keywords

Cultura, arte, semiótica, cuerpo femenino, fotógrafas, fotografíaculture, art, semiotics, female body, female photographers, photographycultura, arte, semiótica, corpo feminino, fotógrafas, fotografia

References
Alario Trigueros, María Teresa. 2008. Arte y feminismo. San Sebastián: Nerea.

Alonso, Rodrigo. 2017. “Cuerpo y arte. Tu cuerpo es un campo de batalla”. En El Cuerpo Simbólico (Libro digital), capítulo 5. Buenos Aires: La Stampa.

Antivilo, Julia. 2013. “Arte feminista latinoamericano. Rupturas de un arte político en la producción visual”, tesis de doctorado, Universidad de Chile.

Ballester, Irene. 2017. “Cuerpos disidentes: cuerpos en resistencia desde el arte y el femi-nismo”. Rupturas 7, 2: 145-161.

Barthes, Roland. 1980. La chambre claire. Paris : Seuil.

__. 1970. El mensaje fotográfico. La semiología. Tiempos contemporáneos. Buenos Aires: Comunicaciones.

Báscones, Noeli. 2018. “Mujer, autorretrato y discurso autobiográfico. Revisión del autorre-trato fotográfico en la obra de mujeres artistas”. Revista de comunicación audiovisual publi-citaria 18, 1: 111-130.

Bautista, Sandra Patricia. 2018. Poéticas de acción y reacción del género femenino en el arte colombiano desde 1980 hasta nuestros días. Sevilla: EnredArs.

Basso Fossali, Pierluigi y Maria Giulia Dondero. 2013. «Les temporalités de la photographie de mode». Inframinces 8: 86–99.

__. 2011. Sémiotique de la photographie. Limoges : Pulim.

Berger, John. 2016. Modos de ver. Barcelona : Gustavo Gilli.

Beyaert-Geslin, Anne. 2017. Sémiotique du portrait. De Dibutade au selfie. Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur.

__. 2006. « L’image ressassé : photo de presse et photo d’art ». Comunication et langages 147: 119-135.

Campo Castro, Natalia. 2017. “Fotografía y enfoques de género: Aproximaciones teóricas para construir miradas de mujeres”. La manzana de la discordia 12, 2: 7-21.

Cely Álvarez, Adriana María. 2015. “Cuerpos visualizados, subjetividades controladas: Discurso verbovisual sobre el cuerpo la tecnología en la publicidad de cosméticos”, tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid.

Clemente-Fernández, María Dolores, Nieves Febrer-Fernández, y María del Mar Martínez-Oña. 2018. “La fotografía documental como recurso en la obra de mujeres artistas: de la flâneuse a la crónica de realidades inventadas”. Área abierta 18, 1: 75-96.

Cuesta Flórez, Alexa. 2012. “Feminismo, género o reivindicación en el arte del Caribe Co-lombiano”. Revista Brasileira do Caribe XII, 24: 425-457.

D’Angelo, Ana. 2010. “La experiencia de la corporalidad en imágenes”. Tabula Rasa 13 : 235-251.

Dondero, Maria Giulia. 2020. Les langages de l'image: De la peinture aux Big Visual Data. Paris : Hermann

__. 2021. “Les temporalités véridictoires dans la photo de sport”. Actes Sémiotiques. https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/3377

__. 2016. «L'énonciation énoncée dans l'image». En L’énonciation aujourd’hui, un concept clé des sciences du langage, 241-258.
https://orbi.uliege.be/bitstream/2268/176921/1/ 2016%20%20L%27Enonciation%20Aujourd%27hui.pdf

__. 2014. « Les aventures du corps et de l’identité dans la photographie de mode ». Actes Sémiotiques 117. https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/4979, DOI : 10.25965/as.4979

Floch, Jean-Marie. 1986. Les formes de l’empreinte. Brandt, Cartier-Bresson, Doisneau, Stieglitz, Strand. Paris : Périgueux Fanlac.

Fontanille, Jacques. 2018. Cuerpo y sentido. Lima: Universidad de Lima

__. 2017. Formas de vida. Lima: Universidad de Lima.

__. 2016. Prácticas semióticas. Lima: Universidad de Lima.

__. 1989. Les espaces subjectifs : Introduction à la sémiotique de l’observateur (discours, peinture, cinéma). Paris : Hachette.

__. 2001. Semiótica del discurso. Lima: Universidad de Lima.

Gajewski, Camille. 2015. “A brief history of women in art”. Khan Academy. https://www.khanacademy.org/partner-content/tate/women-in-art/history-of-women-in-art/a/a-brief-history-of-women-in-art

Giunta, Andrea. 2018. Feminismo y arte Latinoamericano. Historias de artistas que eman-ciparon el cuerpo. Buenos Aires: Siglo XXI.

González-Moreno, María Barbaño. 2017. “Fotografía, Mujer e identidad: imágenes femeni-nas en la fotografía desde finales de los 60”, tesis de doctorado. Universidad de Granada.

Guerrilla Girls. 2020. The Art of Behaving Badly. San Francisco: Chronicle Books.

Halperin, Julia y Charlotte Burns. 2019. “Female Artists Represent Just 2 Percent of the
Market. Here’s Why—and How That Can Change”. Arnet, 19, 09. https://news.artnet.com/womens-place-in-the-art-world/female-artists-represent-just-2-percent-market-heres-can-change-1654954

Landowski, Eric. 2016. Interacciones arriesgadas. Lima: Universidad de Lima.

__. 2015. Pasiones sin nombre. Lima: Universidad de Lima.

Le Parisien. 2020. « Un jour sans nous : au Mexique, une grève des femmes pour dénoncer les féminicides ». https://www.leparisien.fr/societe/un-jour-sans-nous-au-mexique-une-greve-des-femmes-pour-denoncer-les-feminicides-09-03-2020-8275650.php

Magaña Villaseñor, Luz del Carmen. 2014. “El feminismo dentro de la representación de la mujer en la historia del arte”. El artista 11: 189-202.

Mangano, Dario. 2015. «LOMO sapiens: de la photographie». Actes Sémiotiques 118. https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/5384, DOI : 10.25965/as.5384

Márquez Guerrero, María. 2007. “Análisis semiótico del concepto actual de ‘Belleza’ en la publicidad dirigida a la mujer”. Trastorno de la conducta alimentaria 5: 483-506.

Martínez Cano, Silvia. 2014. “Las mujeres desde el marco. La doble visión de las mujeres en la imagen artística y la cultura visual”. Dossier feministes 18: 227-243.

Marzal Felici, Javier. 2009. “Reflexiones en torno a la semiótica de la fotografía en la era digital”. Universidad de Coruña, La Coruña, 22-26 de septiembre.

Muñoz-Muñoz, Ana María y María Barbaño González-Moreno. 2014. “La mujer como obje-to (modelo) y sujeto (fotógrafa) en la fotografía”. Arte, individuo y sociedad 26, 1:
39-54.

Noizz. 2020. “Dzień Kobiet 2020: te zdjęcia z protestów kobiet na świecie mówią same za siebie [galeria]”. https://noizz.pl/spoleczenstwo/dzien-kobiet-2020-zdjecia-z-protestow-na-calym-swiecie/z6ljcp5

Norandi, Mariana. 2008. “Mito, las brujas de la Edad Media; sólo eran mujeres con conoci-miento”. La jornada, 28, 02. https://www.jornada.com.mx/2008/02/28/index.php?section= ciencias&article=a02n1cie

O’Hagan, Sean. 2018. “What next for photography in the age of Instagram?”. The Guardi-an, 14, 10. https://www.theguardian.com/artanddesign/2018/oct/14/future-photography-in-the-age-of-instagram-essay-sean-o-hagan

Palazón, María Encarna. 2017. “La fotografía móvil y la representación del cuerpo: de la fragmentación al placer visual voyeurístico”. Eari 8: 165-177.

Palumbo, Jacqui. 2020. “The Women Photographers Redefining Surrealism for the 21st Century”. Art sy, 19, 03. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-women-photographers-redefining-surrealism-21st-century

Pérez Fernández, José Raul. 2011. “La teoría fotográfica contemporánea”, tesis de doctora-do, Universidad Politécnica de Valencia.

Petrich, Blanche. 2020. “"Desde nosotras", la mirada fotográfica de las mujeres”. La Jorna-da, 02, 03. https://www.jornada.com.mx/ultimas/cultura/2020/03/02/encuadres-y-miradas-desde-nosotras-6850.html

Pleyers, Geoffrey. 2018. Movimientos sociales en el siglo XXI: perspectivas y herramientas analíticas. Buenos Aires: CLACSO.

Polidoro, Piero. 2016. ¿Qué es la semiótica visual? Universidad del País Vasco.

Porras Laguna, Martha. 2014. Mujeres fotógrafas en el siglo XXI. Madrid https://issuu.com/martaporras/docs/mujeres_fotografas_en_el_siglo_xxi_
“Victoria Razo. Photojournalist”. Victoria Razo, acceso 23 de febrero de 2021, http://www.victoriarazo.com/

Revila, Federico. 2012. Diccionario de iconografía y simbología. Madrid: Cátedra.

Reilly, Maura. 2015. “Taking the Measure of Sexism: Facts, Figures, and Fixes”. Art News, 26, 05. https://www.artnews.com/art-news/news/taking-the-measure-of-sexism-facts-figures-and-fixes-4111/

Ricoeur, Paul. 2002. Del texto a la acción: Ensayos de hermenéutica II. México: FCE.

Rosales Cueva, José Horacio. 2012. “El iconografema”. En deSignis 20: Semióticas urba-nas: espacios simbólicos, 165-173. Buenos Aires: FELDS, La Crujía.

Rosenblum, Naomi. 2010. A History of Women Photographers. Abbeville Press Publishers.

Sandel, Michel. 2020. La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común? Madrid: Debate.
“México, primer lugar en abuso sexual infantil”. Senado de la República de México. http://comunicacion.senado.gob.mx/index.php/informacion/boletines/45796-mexico-primer -lugar-en-abuso-sexual-infantil.html

Sheets, Hilarie M. 2016. “Female Artists Are (Finally) Getting Their Turn”. New York Times, 29, 05. https://www.nytimes.com/2016/04/03/arts/design/the-resurgence-of-women-only-art-shows.html

Schwarz, Patricia Karina Natalia. 2016. “Fotografías en el espacio virtual: aspectos éticos y epistémico-metodológico de su análisis en Ciencias Sociales”. Discursos fotográficos 12, 20: 63-81.

Sontag, Susan. 2011. Sobre la fotografía. Buenos Aires: Debolsillo.

Torrado Zamora, Laura. 2011. “La representación del cuerpo femenino en la fotografía es-pañola: Artistas fotógrafas de la colección de arte contemporáneo del Museo Nacional Cen-tro de Arte Reina Sofía (1990-2010)”, tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid.

Val, Alejandra. 2011. “Imágenes en contexto: genealogía, representación social e imaginario pictórico del cuerpo femenino”. Aisthesis 49: 53-66

Vicente, Alex. 2018. “La fotografía feminista actualiza su legado generacional”.
El País. https://smoda.elpais.com/feminismo/la-fotografia-feministaactualiza-
su-legado-generacional/.
How to Cite
Rosales Cueva, J. H., & Nuñez Arce, B. (2021). The Female Body Photographed by Female Artists. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 17(1), 130–151. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-1.cffm
Section
Dossier