Published Dec 28, 2021



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Fabián Videla Zavala

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This paper analyzes a series of stage interventions that took place in public spaces in the political processes that started in Chile in October 2019, specifically in Valparaíso, until they eventually stopped, due to the obvious problems associated with the COVID-19 health crisis. Our main goal will be to investigate the way in which the body breaks into public space through heterogeneous artistic and political practices. To that end, we propose a broader notion of the concept of performativity that includes not only artistic performances, but also non-conventionally artistic events inscribed in the participatory context of the protest. In this sense, we refer to a heterogeneous group of practices as bodily events. Therefore, it will not be about building a general theory of performance, but rather to trace this meeting between thought and body. To develop this thesis, the paper will have two moments: the first one will do a philosophical approach to performance and protest, while the second one will delve further into specific practices that took place in Valparaíso: projects such as scenic barricades or Lastesis reveal an immediate pronouncement by the performing arts regarding the delicate political context. Finally, we will describe some features of recognition in the aesthetic acts addressed: rather than giving a finished image of them, we are interested in analyzing the coherence in their modes of action and circulation.

Keywords

performatividad, protesta, estallido social en Chile, performance, cuerpoperformativity, protest, social uprising in Chile, performance, bodyperformatividade, protesto, surto social no Chile, performance, corpo

References
Arévalo, Sofía, Carla Motto y Jorge Sánchez. 2018. Prólogo a Acontecimientos corporales: Desplazamientos en las prácticas artísticas, 7-9. Santiago de Chile: Pólvora.

Athanasiou, Athena y Judith Butler. 2017. Desposesión: Lo performativo en lo político. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Barría, Mauricio. 2014. Intermitencias: Ensayos sobre performance, teatro y visualidad. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Butler, Judith. 1998. “Actos performativos y constitución de género: Un ensayo sobre la fenomenología y teoría feminista”. Debate Feminista 18, 296-314.

Castillo, Alejandra. 2018. “Ars disyecta”. En Acontecimientos corporales: Desplazamientos en las prácticas artísticas, editado por Sofía Arévalo,

Carla Motto y Jorge Sánchez, 19-33. Santiago de Chile: Pólvora.

Castillo, Alejandra. 2019. Asamblea de los cuerpos. Santiago de Chile: Sangría.

Celedón, Gustavo. 2021. “¿Qué signi ca conocimiento en la investigación artística?”. En Coordenadas de la investigación artística: Sistema, institución, laboratorio, territorio, editado por Carolina Benavente Morales, 29-53. Viña del Mar: Cenaltes.

Colectivo Lastesis. 2021. Quemar el miedo. México: Planeta.

Féral, Josette. 2016. Teatro y violencia: ¿Una mediación imposible? Santiago de Chile: Frontera Sur.

Fischer-Lichte, Erika. 2017. Estética de lo performativo. Madrid: Abada.

Foucault, Michel y Daniel Defert. 2010. El cuerpo utópico: Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva visión.

Gonzáles, Francisco, Leonora López y Brian Smith. 2016. Performance art en Chile. Santiago de Chile: Metales Pesados.

Hang, Bárbara y Agustina Muñoz. 2019. Prólogo a El tiempo es lo único que tenemos: Actualidad de las artes performativas, 11-24. Buenos Aires: Caja Negra.

Internacional Situacionista. 1999. La realización del arte. Madrid: Literatura Gris.

Nancy, Jean-Luc. 2013. La partición de las artes. Valencia: Pre-Textos.

Rebentisch, Juliane. 2018. Estética de la instalación. Buenos Aires: Caja Negra.

Rudolphy, Valentinne. 2020. “Fuego acciones en cemento”. Acceso 19 de junio de 2021. https://lajugueramagazine.cl/tag/fuego-acciones-en-cemento/.

Steyerl, Hito. 2014. Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra.

Taylor, Diana. 2015. Performance. Buenos Aires: Asunto Impreso Ediciones.

Taylor, Diana. 2021. ¡Presente! Santiago de Chile: Universidad
How to Cite
Videla Zavala, F. (2021). Between Performativity and Protest: Scenic Barricades in the Streets of Valparaíso. Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 17(1), 236–249. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-1.eppb
Section
Dossier