Dropout of students from a private university institution and their intention to return in COVID-19 times: An analysis for decision making
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

University dropout
return intention
decision making
marketing strategies
COVID-19
Net Promoter Score
Peru

How to Cite

Dropout of students from a private university institution and their intention to return in COVID-19 times: An analysis for decision making. (2022). Cuadernos De Administración, 35. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao35.aeiup

Abstract

This paper investigated the causes that lead university students to abandon their careers as well as the reasons that would drive their return. With the application of the Net Promoter Score (NPS) metric, it was found that 301 (69.95 %) of the 551 students who left the institution did not return. The economic factor (56.8 %), the academic organization (20 %) and health (13.6 %) were identified as the main causes of student dropout. Students would be willing to return if better technological platforms were implemented (27.2 %), if tuition and enrollment costs were reduced (31.8 %), and if a job bank were made available (27.3 %). Promoter (23.6 %), passive (34.9 %) and detractor (41.5 %) students were identified; the promoters are those who are willing to recommend the educational institution and at the other extreme are the detractors who are capable of harming the image of the institution. In conclusion, the intention to return to their studies depends on the type of student.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Adam, F., & Dempsey, E. (2020). Intuition in decision making - Risk and opportunity. Journal of Decision Systems, 1–19. https://doi.org/10.1080/12460125.2020.1848375

Aguinis, H., & Burgi-Tian, J. (2021). Measuring performance during crises and beyond: The Performance Promoter Score. Business Horizons, 64(1), 149–160. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.09.001

Alabdulaziz, M. (2021). COVID-19 and the use of digital technology in mathematics education. Education and Information Technologies, 0123456789. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10602-3

Ayala, M. C., & Atencio, I. J. (2018). Retención en la educación universitaria en Chile. Aplicación de un modelo de ecuaciones estructurales. Revista de la Educación Superior, 47(186), 93–118. https://doi.org/10.36857/resu.2018.186.350

Baehre, S., O’Dwyer, M., O’Malley, L., & Lee, N. (2021). The use of Net Promoter Score (NPS) to predict sales growth: insights from an empirical investigation. Journal of the Academy of Marketing Science, 2007. https://doi.org/10.1007/s11747-021-00790-2

Banco Mundial. (2020). La educación en América Latina enfrenta una crisis silenciosa, que con el tiempo se volverá estridente. Banco Mundial. Recuperado el 05 de noviembre de 2020 de https://www.bancomundial.org/es/news/feature/2020/06/01/covid19- coronavirus-educacion-america-latina

Bocanegra, V. B. (2020). La conectividad: Necesidades y políticas educativas. Revista de Investigación En Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad y Salud En el Trabajo - GISST, 2(2), 61–75. https://doi.org/https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.80

Bojović, Ž., Bojović, P., Vujošević, D., & Šuh, J. (2020). Education in times of crisis: Rapid transition to distance learning. Computer Applications in Engineering Education. 28(6), 1-23.https://doi.org/10.1002/cae.22318

Cabrera, M. de los Á. (2015). La toma de decisiones en la comunicación organizacional. Recuperado el 23 de octubre de 2020 de https://burjcdigital.urjc.es/handle/10115/13729

Casanoves B. J., & Küster B. (2017). Evolución del marketing en la educación superior: el capital de marca educativo. Esic Business & Marketing School, 48(156), 69–120. https://doi.org/10.7200/esicm.156.0481.2e

Casanoves B. J., Küster B., & López, N. (2018). ¿Por qué las instituciones de educación superior deben apostar por la marca? Revista de Investigación Educativa, 37(1), 111–127. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.291191

Castillo, A., Morales, Z., & Miranda, C. (2019). Evaluación de un programa de apoyo psico-social en torno a los conceptos de persistencia y retención universitaria. Revista Brasileira de Educação, 24, 1–24. https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240058

Cotino, H. L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de Educación y Derecho, 21, 18–24. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

Cueva, G. D. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Revista Conrado, 16(74), 341-348. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300341

De la Cruz, I. (2016). Elegir un bachillerato: el prestigio como factor determinante para los estudiantes y sus familias. Innovación Educativa, 16(70), 111–130. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-26732016000100111&script=sci_abstract

De Winnaar, K., & Scholtz, F. (2018). Entrepreneurial decision-making: New conceptual perspectives. Management Decision, 58(7), 1283–1300. https://doi.org/10.1108/MD-11-2017-1152

Dhillon, P. (2011). The role of education in freedom from poverty as a human right. Educational Philosophy and Theory, 43(3), 249–259. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2009.00595.x

Drucker, P., Hammond, J., Raiffa, H., & Argyris, G. (2006). Harvard Businness Review La toma de decisiones. Barcelona: Deusto.

Economista (2020, June 15). Perú sufre la peor caída mensual de su PIB y el desempleo se duplica por el Covid-19. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/economia/Peru-sufre-la-peor-caida-mensual-de-su-PIB-y-el-desempleo-se-duplica-por-el-Covid-19-20200615-0068.html

Eger, L., & Mičík, M. (2017). Customer-oriented communication in retail and Net Promoter Score. Journal of Retailing and Consumer Services, 35, 142–149. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.12.009

Elbert, M. (2014, junio). Desarrollo de un programa de gerenciamiento basado en el sistema NPS (Net Promoter System) en un retail de electrodomésticos. Recuperado de https://repositorio.utdt.edu/bitstream/handle/utdt/1684/MBA_2014_Elbert.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Espinoza-Díaz, O., Castillo-Guajardo, D., González, L. E., Loyola-Campos, J., & Cruz-Grau, E. (2014). Deserción escolar en Chile: un estudio de caso en relación con factores intraescolares 1. Educación y Educadores, 17(1), 32–50. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v17n1/v17n1a02.pdf

Espinoza, Z. (2019). Satisfacción de los servicios educativos mediante el Net Promoter Score en los estudiantes de la Escuela Nacional de Estadística e Informática, Arequipa, Perú, 2018. Recuperado de https://repositorio.utelesup.edu.pe/bitstream/UTELESUP/686/1/CANCHOS HUAMANI JESUS FERNANDO.pdf

Evans, D., & Mckee, J. (2010). Social media marketing. The next generation of business engagement. Canada: Sybex.

Fay, D. L., & Ghadimi, A. (2020). Collective Bargaining during Times of Crisis: Recommendations from the COVID-19 Pandemic. Public Administration Review, 80(5), 815–819. https://doi.org/10.1111/puar.13233

Ferré, T. J., & Ferré, N. J. (1997). La conducta del consumidor y del cliente. Madrid: Díaz de Santos, S.A.

Frăsineanu, E. S. (2019). The beginning of studies and the prediction of university abandonment. Revista de Științe Politice, 61, 68–79. Recuperado de https://cis01.central.ucv.ro/revistadestiintepolitice/files/numarul61_2019/7.pdf

Gamarra-Moreno, A., Gamarra-Moreno, D., Gamarra-Moreno, A., & Gamarra-Moreno, J. (2021). Assessing Problem-Based Learning satisfaction using Net Promoter Score in a virtual learning environment. IEEE World Conference on Engineering Education (EDUNINE), 1–5. https://doi.org/10.1109/EDUNINE51952.2021.9429104

García-Salirrosas, E. (2020). Satisfaction of university students in virtual education in a COVID-19 scenario. Paper Presented at the ACM International Conference Proceeding Series, 41–47. https://doi.org/10.1145/3446590.3446597

García, G. (2005). Investigación comercial. Madrid: ESIC.

Gasser, M. J. (2018, octubre). Estudio de la satisfacción de clientes a través de sistema de promotores netos. Recuperado el 23 de octubre de 2020 de http://hdl.handle.net/20.500.12272/3618

Gobierno de México (2020). El impacto de las herramientas digitales durante la pandemia. Cinvestav. México: Boletín de prensa, 2 p.

González, E., & Garza, J. (2014). Índice de promotor neto y su relación con la satisfacción del cliente y la lealtad. Nova Scientia, 7(13), 411–437. https://doi.org/10.21640/ns.v7i13.102

Hernández-Jiménez, M. T., Moreira-Mora, T. E., Solís-Salazar, M., & Fernández-Martín, T. (2020). Estudio descriptivo de variables sociodemográficas y motivacionales asociadas a la deserción: la perspectiva de personas universitarias de primer ingreso. Revista Educación, 44(1), 1-20. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37247

Herrera-Pavo, M. Á. (2020). Collaborative learning for virtual higher education. Learning, Culture and Social Interaction, 28(2021), 100437. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100437

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones (pp. 1-44). UNESCO.

Izar, J., Ynzunza, C., & López, H. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. CPU-e Revista de Investigación Educativa, 12, 1–18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283121721005

Lee, S. (2018). Net promoter score: Using NPS to measure IT customer support satisfaction. Proceedings ACM SIGUCCS User Services Conference, 63–64. https://doi.org/10.1145/3235715.3235752

Li, L. (2020). Education supply chain in the era of Industry 4.0. Systems Research and Behavioral Science, 37(4), 579–592. https://doi.org/10.1002/sres.2702

Maicas, J., Polo, Y., & Sesé, F. (2007). El papel de los costes de cambio en la relaciones con los clientes a largo plazo. Universia Business Review, 2(14), 42–55. https://www.redalyc.org/pdf/433/43301404.pdf

Mesa, D., Martínez, C., Mas M., & Uribe F. (2013). Marketing en períodos de crisis: La influencia del marketing proactivo en el desempeño empresarial. Cuadernos de Administracion Javeriana, 26(47), 233–257. http://www.scielo.org.co/pdf/cadm/v26n47/v26n47a10.pdf

Mesén, F. V. (2011). Fidelización de clientes: concepto y perspectiva contable. Tec Empresarial, 5(3), 29–35. Recuperado de https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_empresarial/article/view/586.

Millones-Liza, D., & Garcia-Salirrosas, E. (2021). Analysis of the loyalty and intention to return of the university student: Challenges of educational management in a crisis context. The 2021 12th International Conference on E-Business, Management and Economics ICEME 2021. https://doi.org/https://doi.org/10.1145/3481127.3481193

Millones, D. (2018, septiembre). Propuesta de un plan de mitigación para la deserción universitaria en la Universidad Peruana Unión. Recuperado el 23 de octubre de 2020 de http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/1336

Moliner, V. B., & Berenguer, C. G. (2011). El efecto de la satisfacción del cliente en la lealtad: Aplicación en establecimientos minoristas. Cuadernos de Administracion, 24(42), 104-124. http://www.scielo.org.co/pdf/cadm/v24n42/v24n42a05.pdf

Morales, C. G., & Valenzuela, L. A. (2016). Factores claves en la medición del net promoter score de la FAE-UTEM. Trilogía. Ciencia - Tecnología – Sociedad, 28(39), 134–145. https://repositorio.utem.cl/handle/30081993/997

Ocampo-Salazar, C., Gentilin, M., & Gonzales-Miranda, D. (2016). Conversaciones sobre administración y organizaciones en Latinoamérica. Un énfasis en el estado actual de la investigación y la educación. Cuadernos de Administracion, 29(52), 13–51. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao29-52.caol

Pineda, L., Moreno, B., & Moreno, B. (2018). Deserción Universitaria en la Universidad de las Fuerzas Armadas. Revista Hallazgos21, 51(1), 2–8. https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/393/321.

Planellas, M., & Muni, A. (2015). Las decisiones estratégicas. Los 30 modelos más útiles. Recuperado el 05 de noviembre de 2020 de https://books.google.com.pe/books?id=I27wBgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Planellas+y+Muni+decisiones+estratégicas&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwiVif-en-zsAhUFGLkGHZ39DWsQ6AEwAHoECAAQAg#v=onepage&q=Planellas y Muni decisiones estratégicas&f=false

Player, S., & Hope, J. (2012). Beyond performance management: Why, when, an how to use 40 tools and best practices for superior business performance. Massachusetts:Harvard business school publishing. Barcelona: Profit editorial.

Radio Programas del Perú (2020, 3 de agosto). El 15 % de estudiantes abandonó la universidad durante el estado de emergencia, según gremio de instituciones privadas. Recuperado el 05 de noviembre de 2020 de https://rpp.pe/peru/actualidad/covid-19-el-15-de-estudiantesabandono-la-universidad-durante-el-estado-de-emergencia-segungremio-de-instituciones-privadas-noticia-1283361.

Ramírez, J., Castro, D., Arrieta, M., Redondo, M., & Brenes, M. (2018). Percepción del estudiantado activo sobre las causas del abandono escolar en instituciones de secundaria de la Dirección Regional de Enseñanza de Cartago, Costa Rica. Revista Educación, 42, 80–96. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.23574

Ramírez, T., Díaz, B., & Salcedo, A. (2016). El uso de los términos abandono y deserción estudiantil y sus consecuencias al momento de definir políticas institucionales. VI Conferencial Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior, 51(1), 51. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1391.

Reichheld, F. (2003). The one number you need to grow. Harvard Business Review. Recuperado el 5 de septiembre de 2021 de https://hbr.org/2003/12/the-one-number-you-need-to-grow

Reichheld, F., & Markey, R. (2011). The ultimate question 2.0. Massachusetts: Harvard Business School Publising.

Rodríguez, A., Martín, C., & Mola, N. (2021). Viabilitat de la incorporació de l’indicadorNPS en l’entorn bibliotecari. Revisió d’ús idescripció d’una experiència. BiD:Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, 46. https://dx.doi.org/10.1344/BiD2020.46.10

Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: Una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 88–95. https://www.redalyc.org/pdf/551/55127024002.pdf

Romero, L. (2011). Metodología de la investigación en ciencias sociales. México DF: Plaza y Valdéz.

Sánchez-Hernández, G., Barboza-Palomino, M., & Castilla-Cabello, H. (2017). Análisis de la deserción y los factores asociados a la permanencia estudiantil en una universidad peruana. Actualidades Pedagógicas, 1(69), 169–191. https://doi.org/10.19052/ap.4075

Sauro, J., & Lewis, J. (2016). Quantifying the user experience, 2nd ed. United States: Elsevier.

Scherer, R., Howard, S. K., Tondeur, J., & Siddiq, F. (2021). Profiling teachers’ readiness for online teaching and learning in higher education: Who’s ready? Computers in Human Behavior, 118. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106675

Schomaker, R. M., & Bauer, M. W. (2020). What drives successful administrative performance during Crises? Lessons from Refugee Migration and the Covid-19 Pandemic. Public Administration Review, 80(5), 845–850. https://doi.org/10.1111/puar.13280

Srirahayu, D., Anugrah, E., & Layyinah, K. (2021). Influence of satisfaction and loyalty on Net Promoter Score (NPS) in academic libraries in Indonesia. Library Management. https://doi.org/10.1108/LM-06-2020-0090

Suárez-Montes, N., & Díaz-Subieta, L. (2015). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. Revista de Salud Pública, 17(2), 300–313. https://doi.org/10.15446/rsap.v17n2.52891

Sudhi, K. (2020). Transforming Education with Al. Cumputer Applications in Engineering Education, September, 4, https://doi.org/https://doi.org/10.1002/9781119709183.ch4

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria - SUNEDU (2020). Recuperado el 10 de agosto de 2020 de https://www.sunedu.gob.pe/lista-universidades/.

Svensson, G., & Wood, G. (2007). Are university students really customers? When illusion may lead to delusion for all! International Journal of Educational Management, 21(1), 17–28. https://doi.org/10.1108/09513540710716795

Teixeira, T., & Mendes, R. (2019). How to improve your company´s Net Promoter Score. Harvard Businees Review.

Tristán, L. (2019). Modelo predictivo del índice NPS basado en información textual de percepción del servicio al cliente. Univesidad Ricardo Palma. http://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/URP/2480/CD_T030_45168254_M TRISTAN GOMEZ LUDGARDO EDER.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Uribe, O. (2004). Diccionario de metodología de la investigación científica. México DF: Limusa.

Veas-González, I., Sanchez-Ortiz, A., & Perez-Cabañero, C. (2019). Determinantes del marketing boca a boca en el contexto universitario: El rol de la satisfacción y la lealtad de los estudiantes. Formación Universitaria, 12(1), 45–54. https://doi.org/10.4067/s0718-50062019000100045

Walton, P. (2020). The limitations of decision-making. Information. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.3390/info11120559

Warner, J. (2003). Perfil de competencias para el servicio al cliente. Madrid: Centro de estudios Ramón Areces, S.A.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Dany Yudet Millones Liza, Elizabeth Emperatriz García-Salirrosas