Dialogues Between Music and Literature and New Counter-hegemonic Discourses in Two Novels by Rita Indiana Hernández
PDF (Spanish)

Keywords

Popular music
Dominicanness
Merengue
Hegemony
Transnational
Rita Indiana

How to Cite

Dialogues Between Music and Literature and New Counter-hegemonic Discourses in Two Novels by Rita Indiana Hernández. (2019). Cuadernos De Literatura, 23(45). https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl23-45.dmln

Abstract

The dialogues between popular music and literature in 20th century Caribbean narrative from the Nineties articulate new alternatives to official discourses. These confluences define the novels La Estrategia de Chochueca and Papi by Dominican writer, artist, and performer, Rita Indiana Hernández. Through the re-reading of these works I seek to demonstrate that the author’s narrative claims sectors marginalized by the Dominican officialdom and provide keys to an alternative identity discourse built over political instability and migratory movements between The Dominican Republic and New York.

PDF (Spanish)

Arias, Aurora. Fin de mundo y otros relatos. San Juan: Universidad de Puerto Rico, 1999. Impreso.

Arias, Aurora. Invi’s Paradise y otros relatos. Montreal: Concordia University, 1998. Impreso.

Austerlitz, Paul. Merengue: Dominican Music and Dominican Identity. Philadelphia: Temple UP., 1997. Impreso.

Ben-Ur, Lorraine E. “Hacia la novela del Caribe: Guillermo Cabrera Infante y Luis Rafael Sánchez”. Luis Rafael Sánchez: crítica y bibliografía. Eds. Daisy Caraballo Abréu y Néloda Hernández Vargas. Río Piedras: Editorial de la Universidad de Puerto Rico, 1985. 207-222. Impreso.

Bustamante, Fernanda, ed. Rita Indiana. Archivos. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2017. Impreso.

Bustamante, Fernanda. “Rita Indiana Hernández: una escritura que retuerce los márgenes y los paradigmas de representación identitaria”. Rita Indiana. Archivos. Ed. Fernanda Bustamante. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2017. 259-292. Impreso.

Candelario, Ginetta. Black Behind the Ears: Dominican Racial Identity from Museums to Beauty Shops. Durham: Duke UP, 2008. Impreso.

De Maeseneer, Rita. “¿Cómo dejar de narrar el (neo)trujillato?”. Aproximaciones a la literatura dominicana, volumen II (1980-2005). Ed. Rei Berroa. Santo Domingo: Banco Central de la República Dominicana, 2008. 221-237. Impreso.

Díaz-Zambrana, Rosana. “¿Una alternativa a la novela del dictador?: Paternalismo, nación y posmodernidad en Papi de Rita Indiana Hernández”. Rita Indiana. Archivos. Ed. Fernanda Bustamante. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2017. 103-115. Impreso.

Duchesne-Winter, Juan. “Papi, la profecía. Espectáculo e interrupción en Rita Indiana Hernández”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 34.67 (2008): 289-308. Impreso.

Duchesne-Winter, Juan. “Prólogo. Bajo la mirada de dios y de los perros”. La estrategia de Chochueca. Rita Indiana Hernández. San Juan: Isla Negra Editores, 2003. 7-10. Impreso.

Faxas, Laura, El mito roto: sistema político y movimiento popular en la República Dominicana, 1961-1990. México: Siglo XXI, 2007. Impreso.

García Canclini, Néstor. Hybrid Cultures: Strategies for Entering and Leaving Modernity. Minneapolis: U of Minnesota P, 1989. Impreso.

García Canclini, Néstor. “Noticias recientes sobre la hibridación”. Revista Transcultural de Música 7 (2003). Web.

García-Peña, Lorgia. Borders or Dominicanidad: Race, Nation, and Archives of Contradiction. Durham: Duke UP, 2016. Impreso.

Hernández, Rita Indiana. Ciencia Succión. República Dominicana: edición de autor, 2001. Impreso.

Hernández, Rita Indiana. La estrategia de Chochueca. San Juan: Isla Negra Editores, 2003. Impreso.

Hernández, Rita Indiana. La Mucama De Ominculé. Cáceres: Periférica, 2015. Impreso.

Hernández, Rita Indiana. Papi. 2a ed. Cáceres: Periférica, 2011. Impreso.

Howard, David. Coloring the Nation: Race and Ethnicity in the Dominican Republic. Oxford: Signal Books, 2001. Impreso.

Inoa, Orlando. Diccionario de dominicanismos. Santo Domingo: Letra Gráfica, 2010. Impreso.

López, Héctor. Música caribeña, literatura y postmodernidad. Mérida: Fondo Editorial “Ramón Palomares”, 1998. Impreso.

López, Magdalena y Arturo Matute Castro. “(Dis)locaciones narrativas: arte y literatura actual en la República Dominicana y Cuba”. Revista Iberoamericana LXXIX. 243 (2013): 329-334. Impreso.

Mena, Miguel D. Poética de Santo Domingo II. 2a ed. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2013. Impreso.

Pacini Hernández, Deborah. Bachata: A Social History of a Dominican Popular Music. Philadelphia: Temple UP, 1995. Impreso.

Pérez, Odalis G. La ideología rota. El derrumbe del pensamiento pseudonacionalista dominicano. Santo Domingo: Centro de Información Afroamericano, 2002. Impreso.

Pratt, Ray. Rhythm and Resistance: Explorations in the Political Uses of Popular Music. New York: Praeger, 1990. Impreso

Quiñones, Alfonso. “‘7 días con el Pueblo’, un evento que cambió la canción”. Diario Libre. 26 Nov. 2004. Web. 26 de enero de 2005.

Rodríguez, Néstor E. “Dos artículos sobre La estrategia de Chochueca”. Ed. Fernanda Bustamante. Rita Indiana. Archivos. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2017. 31-38. Impreso.

Rodríguez, Néstor E. Escrituras de desencuentro en la República Dominicana. Santo Domingo: Editora Nacional, 2007. Impreso.

Rodríguez, Néstor E. “Lo cool, lo veloz y lo erótico: huyendo de la identidad en la novela La estrategia de Chochueca”. Rita Indiana. Archivos. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2017. 39-56. Impreso.

Tejeda, Darío. La pasión danzaria: música y baile en el Caribe a través del merengue y la bachata. Santo Domingo: Academia de Ciencias de República Dominicana, 2002. Impreso.

Torrado, Lorna. “Desplazamientos bailables: revisión histórica en la producción musical de Rita Indiana Hernández”. Rita Indiana. Archivos. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2017. 331-350. Impreso.

Torres-Saillant, Silvio. “Diaspora and National Identity: Dominican Migration in the Postmodern Society”. Migration World 25.3 (1997): 18-22. Impreso.

Torres-Saillant, Silvio. El retorno de las yolas: Ensayos sobre diáspora, democracia y domicanidad. Santo Domingo: Librería La Trinitaria, 1999. Impreso.

Torres-Saillant, Silvio. “The Tribulations of Blackness: Stages in Dominican Racial Identity”. Callaloo 23.3 (2000): 1086-1111. Impreso.

Torres-Saillant, Silvio y Ramona Hernández. The Dominican Americans. Westport, Conn: Greenwood Press, 1998. Impreso.

VV. AA. Memorias de la cayena. A cuarenta años de 7 días con el pueblo. Santo Domingo: Ministerio de Cultura, 2014.

Valdez, Pedro A. Bachata del Ángel Caído: Novela. San Juan: Isla Negra Editores, 1999. Impreso.

Valdez, Pedro A. Palomos. Santo Domingo: Alfaguara, 2009. Impreso.

Valerio Holguín, Fernando. “El orden de la música popular”. A Journal of the Céfiro Graduate Student Association 8.1 y 8.2 (2008): 101-118. Impreso.

Veloz-Maggiolo, Marcio. El hombre del acordeón. Madrid: Ediciones Siruela, 2003. Impreso.

Vera-Rojas, María Teresa. “¡Se armó el juidero! Cartografías imprecisas, cuerpos disidentes, sexualidades transgresoras: hacia una lectura queer de Rita Indiana Hernández”. Rita Indiana. Archivos. Santo Domingo - Berlín: Ediciones Cielonaranja, 2017, 207-230. Impreso.

Vergés, Pedro. Solo cenizas hallarás: bolero. Valencia: Prometeo, 1980. Impreso

Cuadernos de Literatura is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.