Abstract
The question of nature and its representation runs through the history of Latin American literature. This article proposes a reading of some Venezuelan poets of the 20th and 21st centuries to reflect on the existence of a thinking writing (Nascimento) that imagines and proposes another vision of the natural, vegetable, animal world, against the current of the instituted masculine one, that gives account of a thought that operates from feelings, listening and affections and that dehierarchizes the discourse of the species and the classificatory will of anthropocentrism. Enriqueta Arvelo Larriva proposes the space of the plain as an expressive and audible territory that reveals a world of unthinkable connections for the human being; Luz Machado proposes a thought about the river where the limits between species are erased and the poem itself, with its song, is incorporated into the fluvial current; Yolanda Pantin recognizes in the family archive the presence of the plant as a tense matter between violence, experimentation and care.
Andermann, Jens. Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Metales Pesados, 2018.
Arvelo Larriva, Enriqueta. Voz Aislada. (Poemas 1930-1939). Cuadernos Literarios de La Asociación de Escritores Venezolanos, Editorial Elite, 1939.
---. Obra poética. Tomo I y II. Investigación, compilación, prólogo Carmen Mannarino. Barinas, Fundación Cultural Barinas, 1987.
Bello, Andrés. Silva a la agricultura de la Zona Tórrida. Biblioteca Ayacucho, 1979.
Cabrera, Marta y María Cándida Ferreira de Almeida. “Afectos, emociones y sentimientos: reconfiguraciones de los órdenes de familia, parentesco, género y sexualidad”. Clínica & Cultura, vol. IV, no. I, enero-junio de 2015, pp. 29-33
Coccia, Emanuele. La vida sensible. Editorial Marea, 2011.
---. La vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura. Miño y Dávila Editores, 2017.
Deleuze, Gilles y Félix Guattari. “Recuerdos de un spinozista, II”. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, 2002, pp. 260-264.
Deleuze, Gilles. La literatura y la vida. Alción Editora, 2006
Despret, Vinciane. Habitar como un pájaro. Cactus, 2022.
Di Giorgio, Marosa. Los papeles salvajes. Obra reunida. Adriana Hildalgo, 2008.
Haraway, Donna. Manifiesto de las especies de compañía. Perros, gentes y otredades significativas. Boca Vulvaria Ediciones, 2017.
Horne, Luz. Futuros menores. Filosofía del tiempo y arquitecturas del mundo desde Brasil. Universidad Alberto Hurtado, 2022.
Lomelin, Fátima. “Vinciene Despret. Habitar como un pájaro”. Revista de filosofía, año 55, no. 155, julio-diciembre de 2023, pp. 268-273.
Machado, Luz. Canto al Orinoco. Edición conmemorativa del Bicentenario de Ciudad Bolívar. Homenaje del Ministerio de Educación, 1964.
---. Crónicas de Guayana 1846-1968. Academia Nacional de la Historia, 1984.
Nascimento, Evando. “Para un concepto de literatura en el siglo XXI expansiones, heteronomías, desdoblamiento”. El lugar de la literatura en el siglo XXI. Editorial Mímesis, Mundos por venir, 2006, pp. 47-88.
---. El pensamiento vegetal. La literatura y las plantas. Mímesis, Mundos por Venir, 2021.
Pantin, Yolanda. Casa o lobo. Monte Ávila Editores, 1981.
---. La épica del padre. La Nave Va, 2002.
---. País. Fundación Bigott, 2007.
---. Bellas ficciones. Eclepsidra, 2016.
---. Lo que hace el tiempo, Visor, 2017.
---. El dragón escondido. Editorial Pre-Textos, 2021.
Pons Rabasa, Alba. “Desafíos epistemológicos en la investigación feminista: hacia una teoría encarnada del afecto”. Debate Feminista, año 29, vol. 57, abril-septiembre de 2019, pp. 134-155.
Rivera Garza, Cristina. Escrituras geológicas. Iberoamericana Vervuert, 2022.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Gina Saraceni


