Published Dec 30, 2024



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Andrés Mauricio Ponce Correa https://orcid.org/0000-0003-4353-9439

Alexander Alonso Ospina Ospina https://orcid.org/0000-0003-4732-6481

Rosa Elvira Correa Gutiérrez https://orcid.org/0000-0003-2128-384X

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article presents a reflection on the teaching of ethics in engineering programs with a proposal from a neuroscientific approach. Moreover, the main concepts and methodological guidelines that are key for the design of courses and activities related to the teaching of ethics in engineering are described. For this qualitative descriptive study, a systematic review of the literature in scientific databases on the teaching of ethics from 1996 to 2024 was conducted. From this search, the most pertinent articles were chosen, and these enabled us to reflect on neuroethics and the teaching of engineering ethics, ultimately describing the main concepts and recommendations that are relevant for the teaching of engineering ethics.

Keywords

ética en la ingeniería, neuroética, razonamiento moralEngineering Ethics, Neuroethics, Moral Reasoning

References
[1] C. E. Harris Jr., M. Davis, M. S. Pritchard and M. J. Rabins, “Engineering Ethics: What? Why? How? and When?”, Journal of Engineering Education, 85: 93-96, April, 1996.

[2] C. J. Cuartas-Chacón, “Ética, Ingeniería y Universidad”, IyU, vol. 1, no. 1, pp. 38–44, Dec. 1997. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/iyu/article/view/34100

[3] A. A. Becerra, “Educación en Valores en la Ingeniería Industrial”, Conference: Memorias del I Simposio Ing. Industrial I Simposio Internacional de Ingeniería Industrial, noviembre, 2000.

[4] M. Davis, “What’s philosophically interesting about engineering ethics?”, Science and Engineering Ethics, Vol. 9 Issue 3, 353-361, 2003, https://doi.org/10.1007/s11948-003-0032-y.

[5] J. H. Smith, “Topics and cases for online Education in Engineering. Science and Engineering Ethics 11, 451-458, 2005. https://doi.org/10.1007/s11948-005-0014-3.

[6] A. I. Del Valle y E. Usategui , “Los valores en la enseñanza de la ingeniería”, Revista de Enseñanza Universitaria, N. 29, 51-67, 2007.

[7] C. E. Harris Jr., M. S. Pritchard, and M. J. Rabins, “Engineering Ethics: Concepts and cases”, Four edition, Belmont, CA, All Books and Monographs by WMU Authors. 122. https://scholarworks.wmich.edu/books/122, 200

[8] C. J. Cuartas Chacón and Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería, “Los ingenieros y el deterioro de la infraestructura moral en Colombia”, Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería, 2010.

[9] F. Periago Esparza, “La ética como competencia transversal en las carreras de ingeniería: una propuesta pedagógica”, Congreso Internacional de Innovación Docente, Universidad Politécnica de Cartagena, Cartagena, 6,7 y 8 de julio de 2011. https://www.researchgate.net/publication/277065314_La_etica_como_competencia_transversal_en_las_carreras_de_ingenieria_una_propuesta_pedagogica.

[10] M. del P. Rodríguez Córdoba, M. A. Pantoja Ospina y V. Salazar Gil, “Educación ética en ingeniería. Una propuesta desde el currículo oculto”, Revista Educación En Ingeniería, 5(9), 104-116, 2012. https://doi.org/10.26507/rei.v5n9.2.

[11] M. E. Guerrero y D. A. Gómez, “Enseñanza de la ética y la educación moral, ¿permanecen ausentes de los programas universitarios?”, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 122-135, 2013. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412013000100010.

[12] E. Chávez Alcaraz y C. S Carbajal Fernández, “Ética para Ingenieros”, primera edición, México, Grupo Editorial Patria, 2014.

[13] R. A Pérez Gómez, A. A. Gamboa Suárez y C. A. Hernández Suárez, “La ética en la formación del ingeniero de minas: representaciones sociales de actores educativos, Revista Tecnura, 9(44), 201-208, 2015. http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.tecnura.2015.2.a15

[14] Y. Guntzburger, T. C. Pauchant and P. A. Tanguy, “Ethical Risk Management Education in Engineering: A Systematic Review”, Science and Engineering Ethics, 23(2):1-28, 323-350, April 2017.

[15] S. Valencia Rodríguez, M. Rojas López, y E. Vera Aguirre, “Revisión de Formación Ética en La Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín”, En-Contexto: Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, Vol. 6, Nº. 9, 2346-3279, 2018.

[16] O. González Ortega y D. González Sanabria, “Elaboración de una guía de ética y conducta profesional para gerentes de proyectos de ingeniería en Colombia”, Revista Investigación En Desarrollo Y Gerencia Integral De Proyectos, 2(2), 67-93, dec.2019. https://doi.org/10.46659/26191830.v2.n2.2019.134

[17] Consejo Profesional Nacional de Ingeniería COPNIA y Ministerio de Vivienda, ciudad y territorio, “Elementos de Buenas Prácticas en ingeniería, en el sector de agua potable, saneamiento básico”, mayo, 2020. https://www.copnia.gov.co/sites/default/files/node/page/field_insert_file/Elementos%20Buenas%20Practicas.pdf.

[18] G. Y. Chávez Arias, A. M. Sarria Palacio y A. Rentería Castro, “Análisis de la aplicabilidad de principios éticos y morales de los docentes en el proceso de formación de ingenieros: una experiencia de investigación en aula para la Universidad Tecnológica Del Chocó, Colombia”, Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI, septiembre 2021.

[19] A. M. Ponce Correa, A. A. Ospina Ospina y R. E. Correa Gutiérrez, “Curriculum analysis of ethics in engineering: a case study”, DYNA Rev., vol. 89, no. 222, Esp, pp. 67-73, september, 2022. Universidad Nacional de Colombia.

[20] M. López Echavarría, “Reflexiones Sobre la Ingeniería y la Formación Ética de los Ingenieros”, LÓGOI Revista de Filosofía, No. 44, Año 25. Semestre julio diciembre 2023.

[21] J. J Cubero Marín, “La gestión ética en la Ingeniería del siglo XXI”. Revista Técnica Industrial, 338: 78-84, julio 2024, doi: 10.23800/10556.

[22] A. L. Terrones Rodríguez y M. Rocha Bernardi, “El valor de la ética aplicada en los estudios de ingeniería en un horizonte de inteligencia artificial confiable”. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (36), pp. 221-245, 2024

[23] L. M. Acevedo Tovar, “Educación, Tecnología y Ética”. Investigación educativa. Vol. 14, No 25, enero-junio, 181-208, 2010.

[24] R. Anaya Rodríguez, “El programa de educación en valores y su relación con el razonamiento moral, ideología educativa y liderazgo del centro docente”, Nóesis. Revista De Ciencias Sociales y Humanidades, Vol. 22, No. 44, 91- 118, 2021.

[25] B. Stappenbelt, “Ethics in engineering: student perceptions and their professional identity development”, Journal of Technology and Science Education. (JOTSE), 3(1), 3-10, 2013.

[26] C. Gil R., “El desarrollo sustentable y análisis de su impacto en los códigos de ética ingeniería en dos países latinoamericanos”. Rev. Provincia, Nº 34, julio – diciembre, 11-24, 2015.

[27] G. L. Capote León, N. Rizo Rabelo y G. Bravo López, “La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria”, Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 21-28, 2016.

[28] J. A. Olayo Valles, J., E. E. ArmentaVerdugo, Z. I. Castro Borunda y M. A. Caro Dueñas, “Enseñanza de la ética en programas de pregrado de ingeniería: el caso del tecnológico nacional de México”. Ra Ximhai, Vol. 15, No. 5 Edición Especial Julio diciembre 95-107, 2019.

[29] A. Ban M. Bucur M., “What does engineering ethics involve?”, Scientific Bulletin of the Petru Maior University of Târgu Mureş Vol. 15 (XXXII) no. 2, P- 31-35, 2018.

[30] G. H. Hong, “Comparison of China-Us Engineering Ethics Educations in Sino - Western Philosophies of Technology”, Science and Engineering Ethics 21(6), 1609-1635, 2014.

[31] J. Li and S. Fu, “A Systematic Approach to Engineering Ethics Education”, Science and Engineering Ethics, 18, 339-349, 2012.

[32] J. R. Herkert, “Ways of thinking about and teaching ethical problem solving: Microethics and macroethics in engineering”, Science and Engineering Ethic, 11(3), 373-385, 2005.

[33] D. Pallarés Domínguez, “Neuroeducación en diálogo: Neuromitos en el proceso de Enseñanza - Aprendizaje y en la educación moral”, Pensamiento. Revista De Investigación E Información Filosófica, Vol. 72, No. 273, 941-58, 2016.

[34] A. M. Battro, y D. P. Cardinali, “Más cerebro en la educación”, Buenos Aires: La Nación, 1996.

[35] H. Koizumi, “Developing the Brain: A functional-imaging based approach to learning and educational sciences”, in The Educated Brain: Essays in neuroeducation, A. M. Battro, K. W. Fischer, and P. J. Léna, Eds. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 166-180, 2008.

[36] J. De Vos, “¿Dónde está la educación en la neuroeducación? Teoría y crítica de la Psicología Vol. 8, 1-16, 2016.

[37] J. Gracia Calandin, “El fin ético no naturalista de la neuroeducación”, RECERCA Revista de Pensamiento y Análisis Vol. 22, 51-68, 2018.

[38] P. Howard Jones, “Introducing neuroeducational research: Neuroscience, education, and the brain from contexts to practice, Paulo Joward Jones, Routledge, 2010.

[39] M. Hardiman, L. Rinne, E. Gregory and J. Yarmolinska, Julia, “Neuroethics, Neuroeducation and Classroom teaching. Where the Brain Sciences Meet Pedagogy?”, Neuroethics, 5(2): 135-143, 2012.

[40] M. J. Codina Felip, “Neuroeducación en virtudes cordiales. Cómo reconciliar lo que decimos con lo que hacemos”, Octaedro Editorial Digital, Barcelona, 2015.

[41] J. Gracia, V. Gonzálvez, “La libertad incorporada como clave para la neuroeducación moral”. Sophia Vol. 26 Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador, 59-82, 2019

[42] J. A. MARINA, José Antonio “Neurociencia y educación”. Participation educative, (pp. 7-13), 2011.

[43] R. Dunn, and G. E. Price, G. E., “Learning Style inventory”, Lawrence: KS Price System; 1984.

[44] A. Cortina, (1998). Hasta un pueblo de demonios: ética pública y sociedad. Madrid: Taurus.

[45] J. Decety, and J. Keenan, “Social Neuroscience: A new journal Social Neuroscience”, Psychology Press Ltd. 1 (1), 1-4, 2006.

[46] J. Cacioppo, G. Bernston, and J. Decety, “Social neuroscience and its relationship to social psychology”, Social cognition Vol. 28. N. 6, 675-685, 2010.

[47] J. Moll, R. Zahn, R. de Oliveira Souza, F. Krueger, J. Grafman, “Opinion: the neural basis of human moral cognition”, Nat. Rev. Neurosci, 6(10), 799-809, oct., 2005.

[48] J. Moll, R. De Oliveira Souza, y Z. Roland, “The neural basis of moral cognition: Sentiments, concepts, and values”, Annals of the New York Academy of Sciences, vol. 1124, pp. 161-180, 2008,

[49] J. A. Álvarez Díaz, “Neuroética: Una introducción”, Valenciana N. 15 ene-junio 2015 Universidad de Guanajuato México, 157-187, 2015.

[50] D. Marazziti, S. Baroni, P. Landi and L. Ceresoli , “The neurobiology of moral sense: Facts or hypotheses?”, Annals of General Psychiatry, Mar 6;12:6. doi: 10.1186/1744-859X-12-6, 2013.

[51] S. J. Fede, and K. A. Kiehl, “Meta-analysis of the moral brain: patterns of neural engagement assessed using multilevel kernel density analysis”, Brain Imaging and Behavor, 1-14, 2019.

[52] F. V. Overwalle, “Social Cognition and the Brain: A Meta-Analysis”, Human Brain Mapping, 829-858, (2009).

[53] D. M. Amodio, “Social cognition 2.0: An interactive memory Systems Account”, Trensin cognitive Sciences. January Vol. 23 N. 1, 20-33, 2019.

[54] I. F. Tso, S. Rutherford, Y. Fang, M. Angtadt and S. F. Taylor, “The social branin is highy sensitie to the mere presence of social information: An automated meta- análysis and an independent study”. Plos One, 1-13. 2018.

[55] D. De Achaval, “Evaluación de la cognición social en pacientes con Esquizofrenia y sus familiares de primer grado no afectados”. Belgrano: Universidad de Belgrano, 2010.

[56] J. Decety and P. Jackson, “The Functional Architecture of human Empathy”, Behavioral and Cognitive Neuroscience Review. Vol. 3 N. 2 June, 71-100, 2004.

[57] A. J. Rodríguez. “Finlandia: Un modelo ético contra la corrupción”. Espacios Públicos, Vol. 20 N. 49 mayo- agosto Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, 1-6, 2017.

[58] J. M. Tortosa, “Mal desarrollo y Mal Vivir: Pobreza y Violencia a Escala Mundial”, Esperanza Martínez y Alberto Acosta, editores, Quito, Ediciones Abya-Yala. (2011).

[59] E. Martínez Navarro, “Ética del desarrollo en un mundo globalizado”. Veritas, revista de Filosofía y Teología. N. 37 agosto Pontificio Seminario Mayor San Rafael de Valparaiso, Chile, 35-50, 2017.
How to Cite
Ponce Correa, A. M., Ospina Ospina, A. A., & Correa Gutiérrez, R. E. (2024). Neuroethics and the Teaching of Ethics in University Engineering Programs. Ingeniería Y Universidad, 28. https://doi.org/10.11144/Javeriana.iued28.nteu
Section
Engineering and education