Abstract
This research aims to determine the relationship between social skills and quality of life (QoL) in native and immigrant adolescents of Spain and Portugal, in order to understand the importance of these variables in the adolescents’ development and adjustment. In order to accomplish this, 1151 adolescents, aged between 12 and 18 years, were assessed through two questionnaires: the KIDSCREEN-52 and the Social Skills Rating System (SSRS). The results indicate that immigrants have a lower QoL index than natives in the dimensions of feelings, relationship with parents, economic resources and social acceptance. Academic performance correlates with the dimensions of QoL and social skills, although there are differences between natives and immigrant adolescents.
Berry, J., Phinney, J., Sam, D., & Vedder, P. (2006). Immigrant Youth in Cultural Transition: Acculturation, Identity, and Adaptation across National Contexts. Mawah: Lawrence Erlbaum.
Carrillo, S., Ripoll-Núñez, K., Cabrera, V. & Bastidas, H. (2009). Relaciones familiares, calidad de vida y competencia social en adolescente y jóvenes colombianos. Summa Psicológica UST, 6(2), 3-18.
Castejón, J. L., & Pérez, M. (1998). Un modelo casual-explicativo de las variables psicosociales en el rendimiento académico. Revista Bordón, 50(2), 171-185.
Detmar, S. B., Bruil, J., Ravens-Sieberer, U., Gosch, A., Bisegger, C., & The European KIDSCREEN group. (2006). The use of focus groups in the development of the KIDSCREEN HRQL Questionnaire. Quality of Life Research, 15, 1345-1353. http://dx.doi.org/10.1007/s11136-006-0022-z
Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2009). Schools, academic motivation, and stage-environment fit. En R. M. Lerner, & L. Steinberg (Eds.), Handbook of Adolescent Psychology (pp. 152-186). Hoboken, NJ: Wiley.
Espada, J. P., Méndez, X., Griffin, K. W., & Botvin, G. J. (2003). Adolescencia: consumo de alcohol y otras drogas. Papeles del Psicólogo, 23(84), 9-17.
Etxeberria, F., Intxausti, N., & Joaristi, L. (2013). Factores que favorecen la implicación educativa de las familias inmigrantes con hijos en educación primaria. Revista de Psicodidáctica, 18(1), 109-136.
Gaspar, T., & Matos, M.G. (2008). Qualidade de vida em crianças e adolescentes - versão portuguesa dos instrumentos KIDSCREEN-52. Cruz Quebrada: Aventura Social e Saúde.
Gómez-Vela, M., Verdugo, M. A., & González-Gil, F. (2007). Calidad de vida y autoconcepto en adolescentes con necesidades educativas especiales y sin ellas. Infancia y Aprendizaje, 30(4), 523-536.
Gresham, F. M., & Elliot, S. N. (1990). Social Skills Rating System Manual. Circle Pines, MN: American Guidance.
Hernando, A., Oliva, A., & Pertegal, M. A. (2013). Diferencias de género en los estilos de vida de los adolescentes. Psychosocial Intervention, 22(1), 15-23. http://dx.doi.org/10.5093/in2013ae
Hernando, A., Nunes, C., Cruz, C., Lemos, I., & Valadas, S. (2013). A comparative study on the health and well-being of adolescent immigrants in Spain and Portugal. Saúde e Sociedade, 22(2), 342-350.
Hombrados-Mendieta, I., & Castro-Travé, M. (2013). Apoyo social, clima social y percepción de conflictos en un contexto educativo intercultural. Anales de Psicología, 29(1), 108-122. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.1.123311
Inglés, C., Benavides, G., Redondo, J., García-Fernández, J. M., Ruiz-Esteban, C., Estévez, C., & Huescar, E. (2009). Conducta prosocial y rendimiento académico en estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. Anales de psicología, 25(1), 93-101. http://dx.doi.org/10.6018/71541
La Greca, A. M., Kuttler, A. F., & Stone, W. L. (2001) Assessing children through interviews and behavioral observations. En C. E. Walker, & M. C. Roberts (Eds.), Handbook of Clinical Child Psychology (3.° ed.). New York: John Wiley & Sons.
Martínez-González, J. M., Robles-Lozano, L., & Trujillo, H. M. (2003). Diferencias sociodemográficas y protección ante el consumo de drogas legales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 3,461-475.
Meneses, C., Markez, I., Romo, N., Uroz, J., Rua, A., & Laespada, T. (2013). Diferencias de género en el consumo diario de tabaco e intensivo de alcohol en adolescentes latinoamericanos en tres áreas españolas (Andalucía, Madrid y País Vasco). Revista Asociación Española de Neuropsiquiatría, 33(119), 525-535. http://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352013000300005
Monardes, C. (2012). Calidad de Vida de adolescentes inmigrantes extranjeros que cursan Educación Secundaria Obligatoria en Salamanca. Revista de Educación, 343, 55-70. http://hdl.handle.net/10366/115643
Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2005). Introduction: The second generation and the children of immigrants longitudinal study. Ethnic and Racial Studies, 28(6), 983-999. http://dx.doi.org/10.1080/01419870500224109
Rodrigo, M. J., Márquez, M. L., García, M., Mendoza, R., Rubio, A. Martínez, A., & Martín, J. C. (2004). Relaciones padres-hijos y estilos de vida en la adolescencia. Psicothema, 16, 203-210.
Rosario, P. Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Almeida, L., Soares, L., & Rubio, M. (2005). El aprendizaje escolar examinado desde la perspectiva del “Modelo 3P” de J. Biggs. Psicothema, 17(1), 20-30.
Senra, M. (2010). Educar en habilidades sociales para prevenir el consumo del alcohol en la adolescencia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 423-433.
Simões, C., Matos, M. G., Moreno, C., Rivera, F., Batista-Foguet, J. M., & Simons-Morton, B. (2012). Substance use in Portuguese and Spanish adolescents: Highlights from differences, similarities and moderating effects. The Spanish Journal of Psychology, 15(03), 1024-1037. http://dx.doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15. n3.39393
Sobral, J., Gómez-Fraguela, J. A., Romero, E., Luengo, Á., & Villar, P. (2012). Riesgo y protección de desviación social en adolescentes inmigrantes: personalidad, familia y aculturación. Anales de Psicología, 28(3), 665-674. http://dx.doi.org/10.6018/ analesps.28.3.155961
Soriano Ayala, E., & González Jiménez, A. J. (2013). Las competencias emocionales en el ámbito afectivo-sexual de los adolescentes autóctonos e inmigrantes. Revista de Investigación Educativa, 31(1).
Suelves, J. P., & Sánchez-Turet, M. (2001). Asertividad y uso de sustancias en la adolescencia: resultados de un estudio transversal. Anales de Psicología, 17, 15-22. http://dx.doi.org/10.6018/29051
Talavera, E. R., Garrido, M. P., Sánchez, M. J., & Uribarri, M. (2007). Orientación de las competencias socioemocionales de los alumnos de educación secundaria en contextos multiculturales. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(11), 159-178.
Upadhyaya, H. D., Ortiz, R., Bramel, P. J., & Singh, S. (2003). Development of a groundnut core collection using taxonomical, geographical and morphological descriptors. Genetic Resources and Crop Evolution, 50(2), 139-148.
Vélez, R, López, S., & Rajmil, L. (2009). Género y salud percibida en la infancia y la adolescencia en España. Gaceta sanitaria, 23(5), 433-439. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2009.01.014
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.