Abstract
The present work describes a group of investigations inquiring into the relationships between executive functions and text comprehension. Specifically, it is reviewed the way in which updating and inhibition processes are associated with the construction of global meaning in text by a reader in a certain context. The investigations were selected through Redalyc, Scielo, Pepsic and Dialnet databases, under the descriptors executive functions and reading comprehension. The reviewed investigations does not assert in all cases that inhibition is discriminant for succesful comprehension. Updating, however, seems to be a good predictor for reading comprehension in all of the surveyed works. It is stressed that the diverse instruments with which both executive functions have been analysed limit result comparison. For future studies, evaluations with similar instruments are proposed, so as to allow the obtaining of comparable results, which can in turn serve as a basis for evaluation and intervention in text comprehension.
Abusamra, V., Cartoceti, R., Raiter, A., & Ferreres, A. (2008). Una perspectiva cognitiva en el estudio de la comprensión de textos. Psico, 39, 352-361.
Abusamra, V. Casajús, A. Ferreres, A. Ratier, A. De Beni, R., & Cornoldi, C. (2011). Programa Leer para Comprender. Libro Teórico. Buenos Aires: Paidos.
Abusamra, V., Ferreres, A., Raiter, A., De Beni, R. & Cornoldi, C. (Comps.) (2010). Test Leer para Comprender. Buenos Aires: Paidós.
Canet-Juric, L., Burin, D., Andrés, M. L., & Urquijo, S. (2013) Perfil cognitivo de niños con rendimientos bajos en comprensión lectora. Anales de Psicología, 29(3), 996-1005.
Canet-Juric, L., Urquijo, S., Richards, M. M., & Burin, D. (2009). Predictores cognitivos de niveles de comprensión lectora mediante análisis discriminante. International Journal of Psychological Research, 2(2), 99-111.
Carretti, B., Borella, E., Cornoldi, C., & De Beni, R. (2009). Role of working memory in explaining the performance of individuals with specific reading comprehension difficulties: A meta-analysis. Learning and Individual Differences, 19(2), 246–251.
Carretti, B., Cornoldi, C., De Beni, R., & Romanò, M. (2005). Updating in working memory: A comparison of poor and good comprehenders. Journal of Experimental Child Psychology, 91(1), 45–66.
Carriedo, N., & Rucián, M. (2009). Adaptación para niños de la prueba de amplitud lectora de Daneman y Carpenter (PAL-N) [Adaptation for children of the Reading Span Test of Daneman & Carpenter (PAL-N)]. Infancia & Aprendizaje, 32(3), 449-465.
Cartoceti, R. & Abusamra, V. (2013). El rol del mecanismo de actualización en la comprensión de textos. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 5(2), 1-10.
Cartoceti, R. (2012). Control inhibitorio y comprensión de textos: evidencias de dominio especifico verbal. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 4(1), 65-85.
Clair-Thompson, H. L., & Gathercole, S. E. (2006). Executive functions and achievements in school: Shifting, updating, inhibition, and working memory. The quarterly journal of experimental psychology, 59(4), 745–759.
De Beni, R., Cornoldi, C., Carretti, B., & Meneghetti, B. (2003). Unova Guida alla Comprensione del testo. Trento: Erickson.
De Beni, R.; Palladino, P.; Pazzaglia, F., & Cornoldi, C. (1998). Increases in intrusion errors and working memory deficit of poor comprehenders. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 51, 305-320.
Demagistri, M. S., Richards, M., Canet, L (2014) Incidence of Executive Functions on Reading Comprehension Perfomance in Adolescents. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(2), 343-370.
Demagistri, M. S., Canet, L., Naveira, L., & Richards, M. (2012) Memoria de trabajo, mecanismos inhibitorios y rendimiento lecto-comprensivo en grupos de comprendedores de secundaria básica. Revista Chilena de Neuropsicología, 7(2), 72-78.
Elosúa, M.R., García- Madruga, J.A., Vila, J.O., GómezVeiga, I., & Gil, L. (2013). Improving reading comprehension: From metacognitive intervention on strategies to the intervention on working memory executive processes. Universitas Psychologica, 12(5), 1425-1438.
García, J., & González, D. (1996). Batería Psicopedagógica Evalúa. Madrid: Editorial EOS.
García-Madruga, J. A., Gutiérrez Martínez, F., & Vila Chavez, J. O. (2012). El desarrollo de la Memoria. En José A. Castorina; Mario Carretero (Comps.), Desarrollo Cognitivo y Educación [II]. Los inicios del conocimiento (pp. 47-66) Buenos Aires, Paidós.
García Madruga, J. A., Pérez, E., Gómez-Veiga, I., Orjales, I., Gil, L., Elosúa, R., & López-Escribano, C. (2010). Prueba de comprensión lectora para enseñanza primaria: EDICOLE (evaluación diagnóstica de la comprensión lectora). No publicado.
Golden, C. J. (1999). Stroop. Test de Colores y Palabras. Manual de aplicación. Madrid: TEA Ediciones.
Gómez-Veiga, I., Vila, J. O., García-Madruga, J. A., Contreras, A., & Elosúa, M. J. (2013). Comprensión lectora y procesos ejecutivos de la memoria operativa. Psicología Educativa, 19, 103-111.
Iglesias-Sarmiento, V., Carriedo López, N., & Rodríguez Rodríguez, J. L. (2015). Updating executive function and performance in reading comprehension and problem solving. Anales de Psicología, 31(1), 298-309.
Injoque-Ricle, I., Calero, A. D., Alloway, T. P., & Burin, D.I. (2011). Assessing working memory in Spanishspeaking children: Automated Working Memory Assessment Battery adaptation. Learning and Individual Differences, 21, 78-84.
Kaufman, A. S., & Kaufman, N. L. (2000). K-BIT, test breve de inteligencia de Kaufman [KBIT, the brief test of intelligence by Kaufman]. New York: PsychCorp.
Matute, E., Roselli, M., Ardila, A., & Ostrovsky-Solís, F. (2007). Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI). Manual de aplicación. México D.F., México: El Manual Moderno.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., & Howerter, A. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49–100.
Musso, M. F. (2009). Funciones ejecutivas y control ejecutivo: una revisión bibliográfica mirando la arquitectura de la mente, Revista de Psicología, 5(9), 107-123.
Pazzaglia, F., Palladino, P., & De Beni, R. (2000). Presentazione di uno strumento per la valutazione della memoria di lavoro verbale e sua relazione con i disturbi della comprensione. Psicología Clinica dell Sviluppo, 3, 465-486.
Piacente, T. (2009). Especificidad de la evaluación psicológica en los procesos de aprendizaje del lenguaje escrito. Evolución y estado actual. RIDEP, 28(2), 135-148.
Piacente, T. (2012). Alfabetización inicial y alfabetización académica. Investigación y Evaluación de los procesos implicados en el aprendizaje del lenguaje escrito, RIDEP, 33(1), 9-30.
Richard’s, M., Canet Juric, M. L., Introzzi, I., & Urquijo, S. (2014). Intervención diferencial de las funciones ejecutivas en inferencias elaborativas y puente. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 5-20.
Stelzer, F & Cervigni, M. A. (2011). Desempeño académico y funciones ejecutivas en infancia y adolescencia. Una revisión de la literatura. Revista de Investigación en Educación, 9(1), 148-156.
Tirapu-Ustárroz, J., García-Molina, A., Luna-Lario, P., Roig-Rovira T., & Pelegrín-Valero, C. (2008a). Modelos de funciones y control ejecutivo (I) Revista de Neurología, 46(11), 684-669.
Tirapu-Ustárroz, J., García-Molina, A., Luna-Lario, P., Roig-Rovira T., & Pelegrín-Valero, C. (2008b). Modelos de funciones y control ejecutivo (II) Revista de Neurología, 46(12), 742-750.
Tirapu-Ustárroz, J., Muñoz-Céspedes, J. M., & PelegrínValero, C. (2002). Funciones ejecutivas: necesidad de una integración conceptual. Revista de Neurología, 34, 673-685.
Zabaleta, V. (2009). La competencia lectora en los programas nacionales e internacionales de evaluación educativa. Orientación y Sociedad. Revista Internacional e Interdisciplinaria de Orientación Vocacional Ocupacional, 8-9, 109-129.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.