Abstract
Chilean education is highly segregated, making it difficult to construct cohesive and democratic societies. Through a mixed-method sequential design we explored the relationship between segregation (selection and socioeconomic level) and quality of school climate, taking as example the 200 Chilean schools who participated in the PISA 2009 test. The results evidence worst school environments in public, non-selective and low socioeconomic status schools, where students feel stigmatized and discriminated by academic, social, family and political variables. We discuss the need to revise the education policy that encourages competition among schools for academic performance and training in civics to move towards more integrated schools and more democratic societies.
Ball, S. & Youdell, D. (2008). Hidden Privatisation in public educations. Institute of Education: London University.
Berger, C., Álamos, P., Milicic, N., & Alcalay, L. (2014). Rendimiento académico y las dimensiones personal y contextual del aprendizaje socioemocional: Evidencias de su asociación en estudiantes chilenos. Universitas Psychologica, 13(2), 627-638. http:// dx.doi.org/10.11144/Javeriana. UPSY13-2.radp.
Beyer, H. (2007). Algunas notas sobre selección escolar. En J. Brunner y C. Peña (Coords), La reforma del sistema escolar. Santiago: Universidad Diego Portales.
Carrasco, A., Bogolaski, F., Flores, C., Gutiérrez, G., & San Martín, E. (2014). Selección de Estudiantes y desigualdad en Chile: ¿Qué tan coactiva es la regulación que la prohíbe? Proyecto FONIDE 711286. Santiago de Chile: Fondo de investigación y desarrollo en educación FONIDE.
Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy and well-being. Harvard Educational Review, 76 (2), 201-237.
Cohen, J., McCabe, E., Michelli, N., & Pickeral, T. (2009). School Climate: Research, Policy, Teacher Education and Practice. Teachers College Record, 111 (1), 180-213.
Darville, P., & Rodríguez, J. (2007). Institucionalidad, Financiamiento y Rendición de Cuentas en Educación. Santiago, Chile: Ministerio de Hacienda.
Denzin, N. (2001). The reflexive interview and a performative social science. Qualitative Research, 1(1), 23-46.
Gómez, G., Valenzuela, J. & Sotomayor, C.(2013)Resiliencia académica en comprensión lectora. Jóvenes chilenos en condiciones de pobreza participantes en OECD-PISA 2001-2009. En Ministerio de Educación de Chile (ed.) Evidencias para Políticas Públicas en Educación. Selección de Investigaciones. Concurso Extraoridinario FONIDE-PISA (pp. 133- 174). Santiago, Chile: Ministerio de Educación.
Holstein, J., & Gubrium, J. (1995). The Active Interview. London: Sage.
Hsieh, C., & Urquiola, M. (2003). When Schools Compete, How Do They Compete? An Assessment of Chile’s Nationwide School Voucher Program. NBER Working paper series.
Ladd, H., Fiske, E., & Ruijs, N. (2009). Parental choice in The Netherlands: Growing concerns about segregation. National Conference on School Choice, Vanderbilt University, October (http://ncspe. org/ publications_files/OP% 20182. pdf. Nashville, Tennessee. Recuperado de http://sanford.duke. edu/ research/papers/SAN10-02.pdf.
López, V; Ascorra, P; Bilbao, M; Morales, M; Moya, I. & Oyanedel, J. (2012). El Ambiente Escolar Incide en los Resultados PISA 2009: Resultados de un estudio mixto. En Evidencias para Las Políticas Públicas en Educación. Selección de Investigaciones. Concurso Extraordinario FONIDE PISA. Santiago, Chile: Ministerio de Educación.
López, V.; Conejeros, M.; García, M.; Gudenschwager, H.; Proestakis, A. (2013) “Gifted Education in Chile amidst Public Debate on Excellence without Equity in Education.” In P. Sanchez-Escobedo (ed.) Talent development around the world. A global perspective on gifted education (pp. 167-199). Germany: Lambert Academic Publishing.
López, V., Bilbao, M. Á., Ascorra, P., Moya, I., & Morales, M. (2014). Escala de Clima Escolar: adaptación al español y validación en estudiantes chilenos. Universitas Psychologica, 13(3), 1111-1122. http://dx.doi. org/10.11144/Javeriana.UPSY13-3.ecea.
Manzi, J. (2007). Selección de estudiantes en el sistema Escolar chileno: ¿la buena educación debe ser solo para los mejores? En J. Brunner y C. Peña (Coords.), La reforma del sistema escolar. Santiago: Universidad Diego Portales.
Massey, D., & Denton, N. (1988). The dimensions of residential segregation. Social forces, 67(2), 281-293. http://dx.doi.org/10.2307/2579183. Mizala, A., Romaguera, P., & Urquiola, M. (2007). Socioeconomic Status or Noise? Tradeoffs in the generation of school quality information. Journal of Development Economics 84, 61-75.
The Organisation for Economic Co-operation and Development-OECD (2010). PISA 2009 Results: Overcoming social background (v. II). OECD Publishing.
OECD (Ed.). (2009b). Pisa data analysis manual: SAS, second edition. Paris: OECD Publishing. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1787/9789264056251-el
Parker, M. (2002). Against management. Londres: Polity Press.
Páez, D., & Martín-Beristain, C. (2011). Superando la violencia colectiva y construyendo cultura de paz. Madrid: Fundamentos.
Peña, C. (2004). Igualdad educativa y sociedad democrática. En J. E. García-Huidobro (Ed.), Políticas educativas y equidad (pp. 21-30). Santiago, Chile: UNICEF.
Pérez-Serrano, G. (1994). Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. Narcea S.A: Madrid.
Rodríguez, J. (2010). La no linealidad del efecto par educacional: evidencia para Chile. Santiago, Chile. Recuperado de http://www.econ.uchile.cl/uploads/addon/archivo/post/5716/Rodriguezpeereffect2010122010. pdf.
Taylor, S., & Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Paidós: España.
Toledo, M., Magendzo, A., & Gutiérrez, V. (2009). Relación entre intimidación (bullying) y clima en la sala de clases y su influencia sobre el rendimiento de los estudiantes. Informe Final FONIDE. Santiago: MINEDUC.
Treviño, E., Salazar, F., & Donoso, F. (2011). Segregar o incluir: esa no debería ser una pregunta en educación. Reflexiones Pedagógicas. Docencia Nº45, 34-47.
Treviño, E., Place, K., & Gempp, R. (2012). Análisis del clima escolar: poderoso factor que explica el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Santiago, Chile: UNESCO-OREALC.
UNESCO (2002). Educación y diversidad cultural. México.
UNESCO. (2013). El Informe Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. [En red]. Recuperado de http://http://www.unesco.org/new/fileadmin/ MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIEDespanol.pdf.
Valenzuela, J., Bellei C., & De los Ríos, D. (2010). Segregación escolar en Chile. En Martinic, S. & Elacqua, G. (eds.) Fin de Ciclo: Cambios en la Gobernanza del Sistema Educativo. Santiago, Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile y Oficina Regional para América Latina y el Caribe UNESCO, pp. 209-229.
Vázquez, F. (1994). Análisis de contenido categorial: el análisis temático. Texto de apoyo elaborado por Félix Vázquez Sixto, Unitat de Psicología Social. Universitat Autònoma de Barcelona. Magíster en Psicología Social.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.