Abstract
The present investigation was made from a descriptive-explorative approach and its aim was to know the perceptions of change of professionals who work with teenagers under custodial sentences. The sample consisted of eight professionals, who through a semi structured interview gave his findings on four analysis axes. The main results showed that professionals perceive change as an exceptional process in which several factors converge, including criminal action and deprivation of freedom. In conclusion, it can be mentioned the need for specialization in professionals who work with high complexity population and the development of strategies for adopting an active role in the processes of change of adolescents.
Alarcón, M., & Vargas, M. (2012). Evaluación de competencias psicoeducativas a partir de un programa de formación especializada para profesionales de intervención directa con adolescentes infractores y no infractores. Universitas Psychologica, 11(4), 1115-1123. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1115
Andréu, J., García-Nieto, A., & Pérez, A. (2006). Evolución de la teoría fundamentada como técnica de análisis cualitativo. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Barry, M. (2007). Listening and learning: The reciprocal relationship between worker and client. Probation Journal, 54(4), 407-422. http://dx.doi.org/ 10.1177/0264550507083539
Blasco, C. (2012). Descripción y análisis de los factores protectores de los adolescentes en la prevención del delito: el perfil del adolescente desistente y las competencias emocionales asociadas. Barcelona: Centro de Estudios Jurídicos y Formación Especializada. Recuperado de http://www.recercat.net/bitstream/
handle/2072/200095/factors_proteccio_adolescents_casrt.pdf?sequence=1
Burnett, R., & McNeill, F. (2005).The place of the officer-offender relationship in assisting offenders to desist from crime. Probation Journal, 52(3), 221-242. http://dx.doi.org/10.1177/0264550505055112
Chile, Ley 20084 de 2005 [Ministerio de Justicia]. Establece un sistema de responsabilidad de los adolescentes por infracciones a la ley penal. Noviembre 28 de 2005. Recuperado de http://www.leychile.cl/N?i=244803&f=2011-08-13&p=
Cid, J., & Martí, J. (2011). El proceso de desistimiento de las personas encarceladas. Obstáculos y apoyos. Barcelona: Centro de Estudios Jurídicos y Formación Especializada. Recuperado de http://justicia.gencat.cat/web/.content/ documents/arxius/sc_3_175_11_cast.pdf
Colegio de Psicólogos de Chile. (2008). Código de ética profesional. Santiago de Chile: Comisión de Ética.
Dionne, J., & Altamirano, C. (2012). Los desafíos de un verdadero sistema de justicia juvenil: una visión psicoeducativa. Universitas Psychologica, 11(4), 1055-1064. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1055/3337
Farrall, S., & Calverley, A. (2006).Understanding desistance from crime. Theoretical directions in resettlement and rehabilitation. Maidenhead/Berkshire, EN: Open University Press.
Fundación Paz Ciudadana. (2013). Balance de la delincuencia 2012. Recuperado de http://www.pazciudadana.cl/wp-content/uploads/2013/07/2013-05-13_balance-de-la-delincuencia-2012.pdf
Gaínza, A. (2006). La entrevista en profundidad individual. En M. Canales (Ed.), Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios (pp. 219-251). Santiago de Chile: LOM.
Goffman, E. (1994). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.
Laub, J., & Sampson, R. (2001).Understanding desistance from crime. Crime and Justice, 28, 1-69. http://dx.doi.org/10.1086/652208
Laws, R., & Wards, T. (2010). Desistance from sex Offending. Alternatives to throwing away the keys. Nueva York: Guilford Press.
LeBel, T., Burnett, R., Maruna, S., & Bushway, S. (2008). The “Chicken and Egg” of subjective and social factors in desistance from crime. European Journal of Criminology, 5, 131-160. http://dx.doi.org/10.1177/1477370807087640
Macdonald, R., Webster, T., Shildrick, C., & Simpson, M. (2011). Paths of exclusion, inclusion and desistance: Understanding marginalized young people’s criminal careers. En Escape routes. Contemporary perspectives in life after punishment (pp. 134-157). Londres: Routledge.
Manzanos, C. (1992). Cárcel y marginación social. Contribución crítica e investigación aplicada a la sociedad vasca. San Sebastián, ES: Gakoa.
Maruna, S. (1999). Desistance and development: The psychosocial process of going straight. The British Criminological Conferences: Selected Proceedings. British Society of Criminology Proceedings, 2, 1-25. http://dx.doi.org/10.1.1.576.1647
McNeill, F. (2006).A desistance paradigm for offender management. Criminology and Criminal Justice, 6(1), 39-62. http://dx.doi.org/10.1177/1748895806060666
Pérez-Luco, R., Lagos, L., & Báez, C. (2012). Reincidencia y desistimiento en adolescentes infractores: análisis de trayectorias delictivas a partir de autorreporte de delitos, consumo de sustancias y juicio profesional. Universitas Psychologica, 11(4), 1209-1225. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1209/3351
Pucci, F., Rojido, E., Trajtenberg, N., & Vigna, A. (2009). Explicaciones de la no reincidencia delictiva. En El Uruguay desde la sociología VII (pp. 295-310). Montevideo: CBA.
Segovia, J. (2001). Consecuencias de la prisionización. Cuadernos de Derecho Penitenciario, 8, 1-27. Recuperado de http://web.icam.es/bucket/1390164532_200404130003_6_08.pdf
Servicio Nacional de Menores. (2011). Orientaciones técnicas para la intervención. Centros de cumplimiento de condena régimen cerrado con programa de reinserción social. Recuperado de http://www.sename.cl/wsename/otros/Orientaciones_Tecnicas_para_
Intervencion_Centros_Cerrados_2011.pdf
Servicio Nacional de Menores. (2014). Boletín estadístico niños/as y adolescentes cuarto trimestre 2013 infractores. Recuperado de http://www.sename.cl/wsename/otros/bestnacionales/4/BE_INFRACTORES_201312.pdf
Servicio Nacional de Menores. (2017). Bases de postulación proceso de selección externo N.° 022. Recuperado de http://www.sename.cl/web/wp-content/uploads/2017/01/PSE_022_bases_18-05-2017.pdf
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Bogotá: Editorial Universidad de Antioquia.
Taylor, S. J., & Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
Wexler, D. (2001). Robes and rehabilitation: How judges can help offenders “make good”. Court review: The journal of the American judges association, 38(1), 18-23. Recuperado de http://aja.ncsc.dni.us/publications/courtrv/cr38-1/cr38-1.pdf
Zambrano, A., & Pérez-Luco, R. (2004). Construcción de identidad en jóvenes infractores de ley, una mirada desde la psicología cultural. Revista de Psicología Universidad de Chile, 13(1), 115-132. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2012.17491
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.