Abstract
In this study, we evaluated a group of boys and girls, from first to third grade of primary school, with difficulties in writing acquisition in comparison with a control group. The results obtained by using the “Evaluación Neuropsicológica infantil ‘Puebla-Sevilla’” show significant differences between the experimental and the control group in the Kinetic, Kinesthesic and the Global Spatial Perception neuropsychological factors. Similar results were also obtained in the writing tasks that are part of the “Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI)”. We also qualitatively typified the errors in the writing tasks. Correlational statistical analysis of the experimental and control groups show that the Kinesthesic factor can predict possible difficulties in the correct acquisition of the writing and dictation task of the ENI, which can be sensible for recognizing difficulties in that factor
Akhutina, T. (2002). Diagnóstico y corrección de la escritura. Revista española de Neuropsicología, 4(2-3), 236-261.
Bravo-Valdivieso, L., Milicic-Müller, N., Cuadro, A., Mejía, L. & Eslava, J. (2015). Trastornos del aprendizaje: investigaciones psicológicas y psicopedagógicas en diversos países de Sudamérica. Ciencias Psicológicas, 3(2), 203-218.
Carey, S., & Gelman, R. (2014). The epigenesis of mind: Essays on biology and cognition. New York: PsychologyPress.
Canales, R., Velarde, E., Meléndez, C., & Lingán, S. (2013). Factores neuropsicológicos y procesos cognitivos en niños con retraso en la escritura y sin retraso en la escritura: Propósitos y Representaciones. Revista de Educación y Psicología de la USIL, 1(2), 11-29.
Cisneros, N. (2009). Características neuropsicológicas del proceso de la escritura en niños con problemas en el aprendizaje de 7 a 12 años. Maestría en diagnóstico y rehabilitación neuropsicológica, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.
Diamond, A. & Gilbert, J. (1989). Development as progressive inhibitory control of action: Retrieval of a contiguous object. Cognitive Development, 4(3), 223-249.
Eslava-Cobos J. & Mejía L. (2008). Aproximación Neurofisiológica: Evaluación de los Trastornos del Aprendizaje. En Eslava-Cobos J., Mejía L., Quintanar L. & Solovieva Y. (Eds.). Los Trastornos del Aprendizaje: Perspectivas Neuropsicológicas. Bogotá, Editorial Magisterio.
Flores-Lázaro, J. (2010). Evaluación Neuropsicológica del Daño Frontal: Sistematización y Aplicación del Enfoque de A.R. Luria. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias. 10(2), 57-68.
García, J., Madrazo, M. & Viñals, A. (2002). Alteraciones del procesamiento en la escritura: la disgrafía superficial. Revista Española de Neuropsicología (4), 283-300.
Geraldi Haase, V., de Oliveira Ferreira, F., Freitas, L., Ferreira Ramos, P. & Figueiredo Silva, N. (2011). Habilidades de decodificação grafêmica e fonêmica: um estudo populacional do desempenho de escolares. Estudos da Língua (gem). 9 (2) 91-105.
González, M., Martín, I. & Delgado, M. (2011). Intervención temprana de la lectoescritura en sujetos con dificultades de aprendizaje. Revista Latinoamericana de Psicología. 43(1), 35-44.
Kim, Y. S., Al Otaiba, S., Puranik, C., Folsom, J. S., Greulich, L., & Wagner, R. K. (2011). Componential skills of beginning writing: An exploratory study. Learning and Individual Differences, 21(5), 517-525.
Lázaro, J. C. F. & Ostrosky-Solís, F. (2012). Desarrollo neuropsicológico de lóbulos frontales y funciones ejecutivas. Editorial El Manual Moderno
Loredo, D. (2008). Caracterización neuropsicológica de una población infantil urbana. Maestría en diagnóstico y rehabilitación neuropsicológica, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.
Londoño-Muñoz, N., Jiménez-Jiménez, S., González-Alexander, D. C. & Solovieva, Y. (2016). Análisis de los errores en la lectura y en el lenguaje escrito en niños de Educación Primaria. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura,15(1), 97-113
Luria, A.R. (1950). Ensayos sobre la psicofisiología de la escritura. Moscú, Academia de Ciencias Pedagógicas de la Federación Rusa.
Luria, A.R. (1969). Exploración de las funciones corticales superiores, Volumen III. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
Luria, A. R., (2005). Las funciones corticales superiores del hombre. México: Fontamara.
Mata, A., Solovieva, Y., Quintanar, L. & Soto, F. (2014). Utilidad del dibujo para superar problemas en la escritura: estudio de un caso. Revista Chilena de Neuropsicología, 9 (2), 54-60.
Moats, L. C. (Winter 2005). How spelling supports reading: And why it is more regular and predictable than you think. American Educator, 6(12-22), 42-43.
Puranik, C.S. & Lonigan, C.J. (2014). Emergent Writing in Preschoolers: Preliminary Evidence for a Theoretical Framework. Reading Research Quarterly. 49 (4) 453–467.
Puranik, C. S., Petscher, Y. & Lonigan, C. J. (2014). Learning to write letters: Examination of student and letter factors. Journal of experimental childpsychology,128, 152-170.
Quintanar, L., & Solovieva, Y. (2002). Análisis neuropsicológico de las alteraciones del lenguaje. Revista de Psicología General y Aplicada. 55(1), 67-87.
Rivera, C., Rosas, R., Ceric, F., Tenorio, M., Mourgues, C. & Hurtado, E. (2011). Análisis preliminar de la validez interna y convergente de la Evaluación Neuropsicológica Infantil Breve con pruebas de dominio específico Batería UC. XII Congreso de la Sociedad Latinoamericana de Neuropsicología (SLAN), Santiago de Chile.
Rojas, L. Q., & Solovieva, Y. (2005). Análisis neuropsicológico de los problemas en el aprendizaje escolar. Revista Internacional del Magisterio (Colombia), 15, 26-30.
Rosselli, M., Matute, E., Ardila, A., Botero, V., Tangarife, G., Echeverría, S., … Ocampo, P. (2004). Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI) una batería para la evaluación de niños entre 5 y 16 años de edad. Estudio normativo colombiano. Revista de Neurología. 38(8), 720-731.
Sarmiento-Bolaños, M. J. & Castellanos, J. (2015). Formación de la actividad gráfica en pre-escolares: aportes desde la neuropsicología histórico-cultural. Poiésis, 9 (15) 8-23.
Sarmiento-Bolaños, M. J., Solovieva, Y. & Quintanar, L. (2013). Perfil Neuropsicológico en niños de 5 a 7 años de edad con traumatismo craneoencefálico. Revista Neuropsicología Latinoamericana, 5(4) 39-52.
Solovieva, Y., Loredo, D., Quintanar, L. & Lázaro, E. (2013). Caracterización neuropsicológica de una población infantil urbana a través de la Evaluación Neuropsicológica Infantil Puebla-Sevilla. Pensamiento psicológico, 11(1), 83-98.
Solovieva, Y., Quintanar Rojas, L. & Lázaro, E. (2006). Efectos socioculturales sobre el desarrollo Psicológico y neuropsicológico en niños preescolares. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología,6(1), 9-20.
Solovieva, Yu., Quintanar, L. León-Carrión J. (2007). Evaluación neuropsicológica infantil “Puebla-Sevilla” Screening Neuropsicológico Clínico. México, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 159-178). M. Cole (Ed.). Barcelona: Crítica.
Yañez G. (2008). Aproximación cognoscitiva: evaluación de los trastornos del aprendizaje. En Eslava-Cobos J., Mejía L., Quintanar L. & Solovieva, Y. (Eds.). Los trastornos de aprendizaje: perspectivas neuropsicológicas. Textos de neuropsicología Latinoamericana. Tomo 1. Colombia, Magisterio: 309-336.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.