Abstract
In this article we analyse experiences of bullying and cyberbullying to know the characteristics that surround them and their prevalence. The participants were 220 students from the sixth year of primary education to first year of high school education schooled in the province of Granada, selected through an incidental or non-probabilistic sampling. For the design of the research, a non-experimental quantitative methodological approach, supported under the survey technique, was chosen using an adapted version of the Ciberbull questionnaire by Giménez et al. (2015). The results showed a high propensity in both manifestations of bullying (23.6% aggressors and 14.1% victims), detecting that these situations tended to decrease as the students’ age increases. In addition, differences were found, on the one hand, in the gender of the perpetrators of bullying (Mboy = 1.2; SD = 0.4 versus Mgirl = 1.09; SD = 0,29) and, on the other hand, in the prevalence of victimization (β = 0.0542, p < 0.05), showing that being harassed may be a predictive value of being a cyberbullying victim. Finally, it is recommended to continue the study, carrying out an exploratory factor analysis of the instrument, as well as expanding the sample of participants.
Álvarez-García, D., Núñez, J. C., Álvarez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de Psicología, 27(1), 221-231. https://www.redalyc.org/pdf/167/16717018026.pdf
Aranda, M., Montes-Berges, B., & Castillo-Mayén, M. R. (2015). La orientación a la dominancia social en la adolescencia: el papel de la identidad de género y los rasgos estereotípicos femeninos y masculinos. Revista de Psicología Social, 30(2), 241-263. https://doi.org/10.1080/21711976.2015.1016752
Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A. M., & Maquilón, J. J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de ciberacoso entre adolescentes. Anales de Psicología, 32(3), 761-769. https://doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461
Bartrina, M. J. (2014). Conductas de ciberacoso en niños y adolescentes. Hay una salida con la educación y la conciencia social. Educar, 50(2), 386-400. https://doi.org/10.5565/rev/educar.672
Calmaestra, J. (2011). Ciberacoso: prevalencia y características de un nuevo tipo de acoso indirecto (Tesis doctoral inédita). Universidad de Córdoba, España.
Campbell, M., Spears, B., Slee, P., Butler, D., & Kift, S. (2012). Victims’ perceptions of traditional and cyberbullying, and the psychosocial correlates of their victimisation. Emotional and Behavioural Difficulties, 17(3-4), 389-401. https://doi.org/10.1080/13632752.2012.704316.
Cañón-Rodríguez, R. (2018). Ciberacoso: revisión de la literatura educativa en español. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(2), 87-99. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.2.87
Castañeda-Vázquez, C., Moreno-Arrebola, R., González-Valero, G., Viciana-Garófano, V., & Zurita-Ortega, F. (2020). Posibles relaciones entre el acoso y la actividad física: una revisión sistemática. Journal of Sport and Health Research, 12(1), 94-111. http://hdl.handle.net/10481/58901
Cava, M. J. (2011). Familia, profesorado e iguales: claves para el apoyo a las víctimas de acoso escolar. Psychosocial Intervention, 20(2), 183-192. https://doi.org/10.5093/in2011v20n2a6
Cerezo, F., & Alto, M. (2010). Social status, gender, classroom climate and bullying among adolescents’ pupils. Anales de Psicología, 26(1), 137-144. https://doi.org/10.6018/92131
Chocarro, E., & Garaigordobil, M. (2019). Bullying y cyberbullying: diferencias de sexo en víctimas, agresores y observadores. Pensamiento Psicológico, 17(2), 57-71. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI17-2.bcds
Colás, P. (1994). Los métodos descriptivos. En P. Colás & L. Buendía (Eds.), Investigación educativa (2.º ed.) pp. 177-200. Alfar.
De la Caba, M. A., & López, R. (2013). La agresión entre iguales en la era digital: estrategias de afrontamiento de los estudiantes del último ciclo de primaria y del primero de secundaria. Revista de Educación, 362, 247-272. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-160
Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P., & Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de ciberacoso: prevalencia y características. Psicología Conductual, 18(1), 73-89. https://www.behavioralpsycho.com/wp-content/uploads/2019/08/04.Estevez_18-1r.pdf
Fitzpatrick, K., M., Dulin, A. J., & Piko, B. F. (2007). Not just pushing and shoving: School bullying among African American adolescents. Journal of School Health, 77(1), 16-22. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2007.00157.x
Francisco, S. M., Simao, A. M. V., Ferreira, P. C., & das Dores Martins, M. J. (2015). Cyberbullying: The hidden side of college students. Computers in Human Behavior, 43, 167-182. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.10.045.
Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del ciberacoso: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254. https://www.redalyc.org/pdf/560/56019292003.pdf
García-Fernández, J. M., Martínez-Monteagudo, M. C., & Inglés, C. J. (2013). ¿Cómo se relaciona la ansiedad escolar con el rendimiento académico? Revista Iberoamericada de Psicología y Salud, 4(1), 63-76. https://www.redalyc.org/pdf/2451/245126428003.pdf
Gázquez, J. J., Pérez-Fuentes, M. C., Carrión, J. J., & Santiuste, V. (2010). Estudio y análisis de conductas violentas en educación secundaria en España. Universitas Psychologica, 9(2), 371-380. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-2.eacv
Giménez, A. M., Maquilón, J. J., & Arnaiz, P. (2014). Acceso a las tecnologías, rendimiento y ciberacoso en escolares de educación secundaria. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 5(2), 119-133. https://www.redalyc.org/pdf/2451/245131498002.pdf
Giménez, A. M., Maquilón, J. J., & Arnaiz, P. (2015). Usos problemáticos y agresivos de las TIC por parte de adolescentes implicados en ciberacoso. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 335-351. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.199841
Gómez, J., & Hidalgo, M. (2002). La validez en los test, escalas y cuestionarios. Universidad de Antioquia. Centro de Estudios de Opinión.
Herrera López, M., Romera, E., & Ortega Ruiz, R. (2018) Acoso y ciberacoso en Latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000100125
Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2010). Bullying, cyberbullying, and suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206-221. https://doi.org/10.1080/13811118.2010.494133
Juvonen, J., & Gross, E. F. (2008). Extending the school grounds? Bullying experiences in ciberspace. Journal of School Health, 78, 496-505. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2008.00335.x
Kowalski, R. M., & Limber, S. P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41(6), 22-30. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.08.01
Kubiszewski, V., Fontaine, R., Potard, C., & Auzoult, L. (2015). Does cyberbullying overlap with school bullying when taking modality of involvement into account? Computers in Human Behavior, 43, 49-57. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.10.049
Larrain, E., & Garaigordobil, M. (2020). El bullying en el País Vasco: prevalencia y diferencias en función del sexo y la orientación sexual. Clínica y Salud, 31(3), 147-153. https://doi.org/10.5093/clysa2020a19
López, V., Bilbao, M., & Rodríguez, J. I. (2012). La sala de clases sí importa: incidencia del clima de aula sobre la percepción de intimidación y victimización entre escolares. Universitas Psychologica, 11(1), 91-101. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-1.scii
Messick, S. (1989). Validity. En R. Linn (Ed.), Educational measurement (3.a ed., pp 13-103). Macmillan.
Modecki, K. L., Minchin, J., Harbaugh, A. G., Guerra, N. G., & Runions, K. C. (2014). Bullying prevalence across contexts: A meta-analisys measuring ciber and traditional bullying. Journal of Adolescent Health, 55(5), 602-611. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.06.007
Nacimiento, L., & Mora-Merchán, J. A. (2014). El uso de estrategias de afrontamiento y habilidades metacognitivas ante situaciones de acoso y ciberacoso. European Journal of Education and Psychology, 7(2), 121-129. https://doi.org/10.1989/ejep.v7i2.184
Naylor, P., Cowie, H., & Del Rey, R. (2001). Coping strategies of secondary school children in response to being bullied. Child Psychology & Psychiatry, 6(3), 114-120. https://doi.org/10.1017/S1360641701002647
Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell.
Olweus, D. (2013). School bullying: development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751-780. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsu-050212-185516
Ortega, R., Calmaestra, J., & Mora-Merchán, J. (2008). Cyberbullying. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 183-192. https://www.redalyc.org/pdf/560/56080204.pdf
Ortega, R., & Monks, C. P. (2007). Violencia escolar y bullying. Informació Psicològica, 87, 29-37. http://www.informaciopsicologica.info/OJSmottif/index.php/leonardo/article/view/311/264
Piñuel, I., & Oñate, A. (2007). Acoso y violencia escolar en España. Informe Cisneros X. Instituto de Innovación Educativa y Desarrollo Directivo.
Polo, M. I., León, B., Felipe, E., & Gómez, T. (2014). Ciberacoso en tercer ciclo de educación primaria: variables moduladoras y consecuencias sobre la ansiedad. Apuntes de Psicología, 32(1), 5-14. https://core.ac.uk/download/pdf/190375491.pdf
Polo, M. I., Mendo, S., Fajardo, F., & León, B. (2017). Una intervención en aprendizaje cooperativo sobre el perfil del observador en la dinámica acoso. Universitas Psychologica, 16(1), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.iacp
Powell, M. D., & Ladd, L. D. (2010). Bullying: A review of the literature and implications for family therapists. American Journal of Family Therapy, 38(3), 189-206. https://doi.org/10.1080/01926180902961662
Scheithauer, H. (2002). Unprototypical forms of aggression among children: A meta-analysis. Trabajo presentado en el Workshop on Aggression, Vienna, Austria.
Schneider, S. K., O´Donnell, L., Stueve, A., & Coulter, R. W. S. (2012). Cyberbullying, school bullying, and psychological distress: A regional census of high school students. American Journal of Public Health, 102, 171-177. https://doi.org/10.2105/AJPH.2011.300308
Slonje, R., Smith, P. K., & Frisén, A. (2012). Processes of cyberbullying, and feelings of remorse by bullies: A pilot study. European Journal of Developmental Psychology, 9, 244-259. https://doi.org/10.1080/17405629.2011.643670
Slonje, R., Smith, P. K., & Frisén, A. (2013). The nature of ciberbulliyng, and strategies for prevention. Computers in Human Behavior, 29(1), 26-32. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.05.024
Smith, P. K. (2012). Cyberbullying and ciber aggression. En S. R. Jimerson, A. B. Nickerson, M. J. Mayer & M. J. Furlog (Eds.), Handbook of school violence and school safety: International research and practice (pp. 93-103). Rooutledge.
Tesouro, M., Güell, M., Moreno, J., & Franco, M. (2005). Transformemos la educación y mejoremos la escuela trabajando con un programa de competencia social en el aula. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 487-493. https://www.redalyc.org/pdf/551/55130148.pdf
Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26, 227-287. https://doi.org/ 10.1016/j.chb.2009.11.014
Waasdorp, T. E., & Bradshaw, C. P. (2015). The overlap between cyberbullying and traditional bullying. Journal of Adolescent Health, 56(5), 483-488. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.12.002

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Miguel Jiménez Sánchez, Emilio Berrocal de Luna, Marta Alonso Ferres