Abstract
Education is conceived as a multifaceted, multidimensional and complex process of social transformation; nevertheless, schools operate within a passive environment that restricts the learning of young people from vulnerable contexts. This qualitative study explores the pedagogical strategies of four educators from one public institution in Valdivia who work with students who have been associated with episodes of law infraction. Analytical procedures rely on content analysis following the logic of grounded theory and In-depth Interviews. From a biographical perspective, the present study identifies the pedagogical strategies of these autonomous and optimistic educators to favor the construction of modifying active environments in this vulnerable context. It also seeks to generate new lines of research on critical pedagogy in vulnerable educational contexts, strengthening and enriching the competencies of educators from Mediated Learning Experiences.
Abarca, M., Sala, J., & Marzo, L. (2002). La Educación Emocional y la Interacción Profesor/a-Alumno/a. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(3), 1-4.
Altarejos, F., Rodríguez, A. & Fontrodona, J. (2003). Retos Educativos de la Globalización. Hacia una Sociedad Solidaria. Barañáin: Universidad de Navarra.
Apple, M. (1986). Ideología y Currículo. Madrid: Akal.
Apple, M. (2012). Can education Change society? New York: Routledge.
Assael, J. & Neumann, E. (1991). Clima Emocional en el Aula. Un Estudio Etnográfico de las Prácticas Pedagógicas. Santiago de Chile: P.I.I.E.
Ball, S. (2006). Education Policy and Social Class. The Selected Works of Stephen J. Ball. London: Routledge.
Baltar, M. (2003). El Sentido del Diagnóstico Psicológico Escolar. Un Análisis Crítico y Una Propuesta en Construcción. Psicoperspectivas, 2(1), 7-34.
Baquero, R. (2007). Los saberes sobre la escuela. Acerca de los límites de la producción de saberes sobre lo escolar. In R. Baquero, G. Diker, & G. Frigerio (Eds.), Las formas de lo escolar (pp.79-98). Buenos Aires: Del Estante Editorial.
Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education. 32, 347-364.
Bolívar, A., Domingo, J. & Fernández, M. (2001). La Investigación Biográfico Narrativa en Educación. Enfoque y Metodología. Madrid: La Muralla.
Calvo, C. (2016). Del Mapa Escolar al Territorio Educativo. Disoñando la Escuela desde la Educación. (6° Impresión). La Serena: Nueva Mirada.
Castillo, J., Palacios, D., Joignant, A., & Tham, M. (2015). Inequality, Distributive Justice and Political Participation: An Analysis of the Case of Chile. Bulletin of Latin American Research, 34, 486-502.
Claxton, G. (1999). Cerebro de liebre, Mente de tortuga. Barcelona: Urano.
Corea, C. & Lewkowicz, I. (2004). Pedagogía del Aburrido. Escuelas Destituidas, Familias Perplejas. Buenos Aires: Paidos.
Dussel, E. (2015). Filosofías del sur. Descolonización y Transmodernidad. Madrid: Akal.
Feuerstein, R. (1983). La Teoría de la Modificabilidad Estructural Cognitiva. Zaragoza: Mira S.A.
Feuerstein, R., Rand, Y. & Rynders, J. (1998). Donʹt Accept me as I am. Helping Retarded People to Excel. New York: Plenum Press,
Feuerstein, R., Rand, Y., Hoffmann, M. & Miller, R. (1980). Instrumental Enrichment: An Intervention Program for Cognitive Modifiability. Baltimore: Park Press University.
Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
Fox, D., Prilleltensky, I. & Austin, S. (Eds.) (2009). Critical psychology: An introduction (2nd.ed.). Londres: Sage.
Freire, P. (1998). Pedagogía de la Autonomía. México: Siglo XXI.
Gimeno Sacristán, J. (2009). La Pedagogía por Objetivos: Obsesión por la Eficiencia. Madrid: Morata.
Gimeno Sacristán, J. (2005). El Alumno como Invención. Madrid: Morata
Gimeno Sacristán, J. (2002). Educar y Convivir en la Cultura Global. Madrid: Morata.
Giroux, H. (2001). Los Profesores como Intelectuales Perfomativos. Docencia, 15, 60-65.
Giroux, H. (1999). Pedagogía Crítica como Proyecto de Profecía Ejemplar: Cultura y Política en el nuevo milenio. In F. Imbernón (Coord). La Educación en el Siglo XXI. Los Retos del Futuro Inmediato, (pp.23- 37). Barcelona: GRAO
Giroux, H. (1997). Teoría y Resistencia en Educación. (3° Ed.). México: Siglo XXI.
Goodson, I. (2004). Historias de Vida del Profesorado. Barcelona: Octaedro.
Guba, E. y Lincoln, Y. (1985). Naturalistic Inquiry. London: Sage.
Hattie, J. (2015). The applicability of Visible Learning to higher education. In Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 1 (1), 79-91.
Illich, I. (1971). La Sociedad Desescolarizada. Barcelona: Barral.
Illich, I. (1974). Alternativas. Ciudad de México: Joaquín Mortiz-Planeta.
Kvale, S. (2011). Las Entrevistas en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
Labaree, D. (2007). On The Nature of Teaching and Teacher Education. In Education, Markets and the Public Good. The Selected Works of David F. Labaree. New York: Routledge.
Leal-Soto, F.; Dávila, J. & Valdivia, Y. (2014). Bienestar Psicológico y Prácticas Docentes con Efectos Motivacionales orientadas al Aprendizaje. Universitas Psychologica, 13(3), 15-23.
Lhuilier, D. (2013). El Trabajo como Instrumento de Resistencia a la Opresión Carcelaria. Universitas Psychologica, 12(4), 1011-1023.
Lizasoain, A., Ortiz de Zárate, A., Walper, K. & Yilorm, Y. (2012). Estudio descriptivo y exploratorio de un Taller de Introducción a las Técnicas Teatrales para la enseñanza/aprendizaje de una lengua extranjera. Estudios Pedagógicos, 38(2), 157-167.
López de Maturana, S. (2001). Los Niños y la Escolarización. Ambientes Activo Modificantes que Propician la Descentralización del Pensamiento del Educador. In Congreso Europeo: Aprender a Ser, Aprender a Vivir Juntos. Asociación Mundial de Educadores Infantiles: Santiago de Compostela. Recuperado de: http://www.waece.org/biblioteca/pdfs/d202.pdf
Martín Baró, I. (1986). Hacia una psicología de la liberación. Boletín de Psicología- Universidad Centroamericana, 22, 219-231.
Martínez, M. (2010). Aprendizaje Servicio y Responsabilidad Social de las Universidades. Barcelona: Octaedro.
McLaren, P. (2013). A critical Patriotism for Urban Schooling: A Call for a Pedagogy Against fear and denial and for Democracy. Texas Education Review, 1, 234-253.
McLaren, P. & Kincheloe, J. (Eds.) (2008). Pedagogía Crítica: De qué Hablamos, Dónde Estamos. Barcelona: GRAÓ.
Medrano, C. (2007). Las Historias de Vida. Implicaciones Educativas (Coord.). Buenos Aires: Alfagrama.
Montenegro, M., Pujol, J. & Vargas-Monroy, L. (2016). Miradas, Formas de Hacer y Relaciones en la Constitución de una Investigación Crítica. Universitas Psychologica, 14(5), 1833-1851.
Montero, M. (2004). Relaciones entre psicología social comunitaria, psicología crítica y psicología de la liberación: Una respuesta latinoamericana. Psyche, 13(2), 17-28.
Moreno, A., Calvo, C. & López de Maturana, S. (2013). Aprender en y Desde la Motricidad Humana: Educación, Escuela y Mediación Pedagógica. Revista Iberoamericana de Educación, 62, 203-216.
Morse, J. (2005). Asuntos Críticos en los Métodos de Investigación Cualitativa. Alicante: Universidad de Alicante.
Múnera, L. (1994). Las Dimensiones del Estado. En Varios, Constitución Política y reorganización del Estado. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Ortiz, A. (2004). Aprendizaje desarrollador: Una Estrategia Pedagógica para Educar Instruyendo. Barranquilla: Antillas.
Ortiz de Zárate, A., Walper, K., Aros, P., Hidalgo, D., Siebert, F. & Rojas, J. (2014). El Papel de la Interacción Significativa y las Técnicas Dramáticas en la Educación de Estudiantes con Discapacidad Visual en la UACh. Colombian Applied Linguistics Journal, 16(2), 261-276.
Paula, I. (2000). Habilidades sociales: Educar hacia la Autorregulación. Barcelona: Horsori.
Prilleltensky, I. & Nelson, G. (2002). Doing psychology critically: Mailing a difference in diverse settings. New York: Palgrave Macmillan
Perrenoud, Ph. (1991). Pour une approche pragmatique de I'évaluation formative. Mesure et évaluation en education, 13(4), 49-81.
Prieto, M. (2001). La Investigación en el Aula: ¿Una tarea posible?. Valparaíso: Universidad Católica de Valparaíso/Ministerio de Educación. Programa de Fortalecimiento de la Formación Inicial de Docentes, Ediciones Universitarias de Valparaíso.
Prieto, M. (1989). Modificabilidad Cognitiva y P.E.I. Madrid: Bruño.
Rodríguez, W. (2010). Hacia una Psicología Social Crítica de la Educación en América Latina. Paideia, 5(1), 1-14.
Rodríguez, C.; Lorenzo, O. & Herrera, L. (2005). Teoría y Práctica del Análisis de Datos Cualitativos. Proceso General y Criterios de Calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 15(2), 133-154.
Sandín, M. (2003). Investigación Cualitativa en Educación, Fundamentos y Tradiciones. Madrid: Mcgraw-Hill.
Sandoval, E. & López de Maturana, S. (2017). Desafíos Educativos en Torno a las Experiencias de Aprendizaje Mediado con Adolescentes Infractores de Ley. Profesorado, Revista del Currículum y Formación del Profesorado, 21(2), 377-391.
Sandoval, E. (2017). El Docente como Mediador Emocional y Cognitivo de Jóvenes en Contextos Vulnerados: Tensiones y Desafíos para la Transformación de la Práctica pedagógica. Tesis de Doctorado en Ciencias Humanas, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chile (impresa).
Sandoval, E. (2016). Cruzando las Fronteras de la Pedagogía Crítica en el Trabajo con Adolescentes Infractores de Ley. Revista de Pedagogía, 37(101), 175-191.
Sandoval, E. (2014a). Posibilidades Educativas del Adolescente Infractor de la Ley: Desafíos y Proyecciones a partir de su Propensión a Aprender. Psicología Educativa, 20(1), 39 – 46.
Sandoval, E. (2014b). Propensión a Aprender de los Adolescentes Infractores de Ley: Reflexiones desde el Enfoque Biográfico. Polis, 13(37), 251-273.
Sandoval, E. (2012). Construcción Socio-histórica de la Propensión a Aprender de los Adolescentes Infractores de Ley. Tesis de Magíster en Educación, Mención Políticas y Gestión Educativa. Facultad de Filosofía y Humanidades. Recuperado de: http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2012/egs218c/doc/egs218c.pdf
Servicio Nacional de Menores (2007). Marco Legal Ley de Responsabilidad Penal Juvenil, Recuperado de: http://www.sename.cl/wsename/estructuras.php?name=Content&pa=showpage&pid=30
Sheerens, J. (2000). Improving School Effectiveness. Paris: International Institute for Educational Planning - UNESCO.
Smiley, T., & West, C. (2012). The rich and the rest of us: A poverty manifesto. New York: SmileyBooks.
Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la Teoría Fundamentada. Antioquia: Universidad de Antioquia.
Torres, J. (2011). La Justicia Curricular. El Caballo de Troya de la Cultura Escolar. Madrid: Morata.
Vaello, J. (2011). Cómo Dar Clase a los que no Quieren. Barcelona: Graó.
Vasilachis, I. (Coord) (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Barcelona: Gedisa.
Vygotsky, L. (1977). Development of Higher Psychological Functions. Soviet Psychology, 15(3), 60-73.
Vygotsky, L. (1962). Thought and Language. Cambridge: Met Press.
Willis, P. (1988). Aprendiendo a Trabajar. Cómo los Chicos de Clase Obrera Consiguen Trabajos de Clase Obrera. Madrid: Akal.
Willis, P. (1983). Cultural Production and Theories of Reproduction. In L. Barton y S. Walker (eds.). Race, Class and Education. Beckenham: Croom Helm.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.