Abstract
Psychological variables such as motivational climate, goal orientations, basic psychological sport needs and team cohesion have an influence on sports performance. This study aims at examining the relationships among that set of psychological variables (motivational climate, goal orientation, basic psychological sport needs and cohesion) in male and female footballers. Participants were 175 soccer players, aged 12 to 26 (M = 15.59, SD = 2.80), competing in different levels of the Spanish Football League. They all took four questionnaires aimed at evaluating the motivational climate (mastery and execution), goal orientations (task and ego-involving), psychological needs (for competence, autonomy and relation) and cohesion (group-task or group-social). The analyses of correlation and regression show significant statistic relations particularly that between mastery climate, task orientation and the three basic psychological needs in sport. Furthermore, the best variable in predicting psychological needs is mastery (involving) climate. The presence of a perceived mastery (involving) motivational climate is significantly related to other positive psychological variables for sport practice.
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/4432110.1037/0022-0663.84.3.261
Aspano-Carron, M. I., Lobato-Muñoz, S., Leyton-Román, M., Batista, M., & Jiménez Castuera, R. (2016). Predicción de la motivación en los estadios de cambio de ejercicio más activos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 30, 87-91. Recuperado de http://hdl.handle.net/10662/6620
Balaguer, I., Castillo, I., Ródenas, L., Fabra, P., & Duda, J. L. (2015). Los entrenadores como promotores de la cohesión del equipo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 233-242. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/44321
Bortoli, L., Bertollo, M., Vitali, F., Filho, E., & Robazza, C. (2015). The effects of motivational climate interventions on psychobiosocial states in high school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 86(2), 196-204. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.999189
Carron, A. V., Eys, M. A., & Burke, S. M. (2007). Team cohesion: Nature, correlates, and development. Social Psychology in Sport, 91-101. Recuperado de http://works.bepress.com/dr_shauna_burke/31/
Cecchini, J. A., Carriedo, A., & Méndez-Giménez, A. (2019). Testing a circular, feedback model in physical education from self-determination theory. The Journal of Educational Research, 112(4), 473-482. https://doi.org/10.1080/00220671.2018.1555788
Cecchini, J. A., González, C., López-Prado, J., & Brustad, R. J. (2005). Relación del clima motivacional percibido con la orientación de meta, la motivación intrínseca y las opiniones y conductas de fair play. Revista Mexicana de Psicología, 22(2), 469-479. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243020634010
Cervelló, E., Escartí, A., & Balagué, G. (1999). Relaciones entre la orientación de meta disposicional y la satisfacción con los resultados deportivos, las creencias sobre las causas de éxito en el deporte y la diversión con la práctica deportiva. Revista de Psicología del Deporte, 8, 7-21. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/63407
Coterón, J., Franco, E., Pérez-Tejero, J., & Sampedro, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en educación física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 151-157. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/1).131.04
De Francisco, C., Arce, C., Sánchez-Romero, E. I., & Vílchez, M. (2018). The mediating role of sport self-motivation between basic psychological needs satisfaction and athlete engagement. Psicothema, 30(4), 421-426. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.117
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Selfdetermination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134. https://doi.org/10.1016/0092-6566(85)90023-6
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Ersöz, G. (2016). An examination of motivational regulations, dispositional flow and social physique anxiety among college students for exercise: A self-determination theory approach. College Student Journal, 50(2), 159-170. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ1104226
Eys, M. A., Jewitt, E., Evans, M. B., Wolf, S., Bruner, M. W., & Loughead, T. M. (2013). Coach-initiated motivational climate and cohesion in youth sport. Research Quarterly for Exercise and Sport, 84, 373-383. https://doi.org/10.1080/02701367.2013.814909
García-Mas, A., & Gimeno, F. (2008). La teoría de orientación de metas y la enseñanza de la Educación Física: consideraciones prácticas. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 511-522. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/805/80511493008.pdf
Gené, P. S., & Latinjak, A. T. (2014). Relación entre necesidades básicas y autodeterminación en deportistas de élite. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 49-56. Recuperado de http://revistas.um.es/cpd/article/view/211251
Giménez, A. M., Río, J. F., & Estrada, J. A. C. (2013). Climas motivacionales, necesidades, motivación y resultados en Educación Física. Aula Abierta, 41(1), 63-72. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4097754
González-Cutre, D., Sicilia, Á., Moreno, J. A., & Fernández-Balboa, J. M. (2009). Dispositional flow in physical education: Relationships with motivational climate, social goals, and perceived competence. Journal of Teaching in Physical Education, 28(4), 422-440. https://doi.org/10.1123/jtpe.28.4.422
Gómez-Millán, M. R. B., Vega, P. D., & Gavira, J. F. (2017). Rendimientos deportivos auto y heteropercibidos y cohesión grupal: un estudio exploratorio. Retos Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 103-106. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/43559
Iturbide, L. M., Elosua, P., & Yanes, F. (2010). Medida de la cohesión en equipos deportivos. Adaptación al español del Group Environment Questionnaire (GEQ). Psicothema, 22(3), 482-488. https://doi.org/10.7334/psicothema2014.247
Iwasaki, S., & Fry, M. (2016). Female adolescent soccer players' perceived motivational climate, goal orientations, and mindful engagement. Psychology of Sport and Exercise, 27, 222-231. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2016.09.002
Jaakkola, T., Wang, C., Soini, M., & Liukkonen, J. (2015). Students’ perceptions of motivational climate and enjoyment in Finnish physical education: A latent profile analysis. Journal of Sports Science and Medicine, 14(3), 477-483. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26336332
Jaakkola, T., Yli-Piipari, S., Barkouris, V., & Liukkonen, J. (2017). Relationships among perceived motivational climate, motivational regulations, enjoyment, and PA participation among Finnish physical education students. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 15(3), 273-290. https://doi.org/10.1080/1612197X.2015.1100209
Kyle, T. L., Hernández-Mendo, A., Reigal-Garrido, R. E., & Morales-Sánchez, V. (2016). Efectos de la actividad física en el autoconcepto y la autoeficacia en preadolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 63-65. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/36873
Leo, F. M., Sánchez-Miguel, P. A., Sánchez-Oliva, D., Amado, D., & García-Calvo, T. (2011). Interacción de los niveles de cohesión en el grado de compromiso de jóvenes futbolistas. Movimiento Humano, 1, 13-26. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3685998
Leo, F. M., Sánchez-Miguel, P. A., Sánchez-Oliva, D., Amado, D., & García-Calvo, T. (2013). El liderazgo y el clima motivacional del entrenador como antecedentes de la cohesión y el rol percibido en futbolistas semiprofesionales. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 361-370. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2351/235128058002.pdf
León-Prados, J. A., Fuentes, I., & Calvo, A. (2014). Relación entre ansiedad estado, autoconfianza percibida y rendimiento en baloncesto. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(55), 527-543. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista55/artrelacion487.htm
Martínez, L. N., Llorca, J. A. S., Tello, F. P. H., & Núñez, M. L. (2016). Diferencias de metas entre estudiantes y deportistas: análisis de la invarianza del modelo entre ellos. Universitas Psychologica, 15(4), 1-11. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-4.mdee
Modroño, C., & Guillén García, F. (2016). Motivation and self-concept in windsurfers. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 105-112. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235143645014
Møllerløkken, N., Lorås, H., & Pedersen, A. (2017). A Comparison of players' and coaches' perceptions of the coach-created motivational climate within youth soccer teams. Frontiers in Psychology, 8(109), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00109
Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., & González-Cutre, D. (2010). The achievement goal and self-determination theories as predictors of dispositional flow in young athletes. Anales de Psicología, 26(2), 390-399. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps/article/view/109391
Moreno-Murcia, J. A., Martínez-Galindo, C., Moreno-Pérez, V., Marcos, P. J., & Borges, F. (2012). Confirmation of the Basic Psychological Needs in Exercise Scale (BPNES) with a sample of people who do healthy exercise. Journal of Sports Science & Medicine, 11(1), 141-146. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3737849/
Newton, M., Duda, J. L., & Yin, Z. (2000). Examination of the psychometric properties of the Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire-2 in a sample of female athletes. Journal of Sports Sciences, 18(4), 275-290. https://doi.org/10.1080/026404100365018
Nicholls, J. G. (1992). The general and the specific in the development and expression of achievement motivation. En G. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 59-71). Champaign, IL: Human Kinetics.
Reyes-Bossio, M. (2009). Clima motivacional y orientación de meta en futbolistas peruanos de primera división. Cuadernos de Psicología del Deporte, 9(1), 5-20. Recuperado de http://revistas.um.es/cpd/article/view/75341
Roberts, G. C., & Balagué, G. (septiembre, 1991). The development and validation of the Perception of Success Questionnaire. Trabajo presentado en el III Congreso de la Fédération Européenne de Psychologie des Sports et des Activités Corporelles [European Federation of Sport Psychology], Colonia, Alemania.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Nueva York: Guilford Press.
Saies, E., Arribas-Galarrag, S., Cecchini, J. A., Luis-De-Cos, I., & Otaegui, O. (2014). Diferencias en orientaciones de meta, motivación autodeterminada, inteligencia emocional y satisfacción con los resultados deportivos entre piragüistas expertos y novatos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 21-30. Recuperado de http://revistas.um.es/cpd/article/view/211191
Sánchez-Oliva, D., Leo, F. M., Sánchez-Miguel, P. A., Amado, D., & García-Calvo, T. (2012). Antecedentes motivacionales de los comportamientos prosociales y antisociales en el contexto deportivo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(46), 253-27. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3958489
Vallerand, R. J., & Verner-Filion, J. (2013). Making people’s life most worth living: On the importance of passion for positive psychology. Terapia Psicológica, 31(1), 35-48. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/785/78525710004.pdf
Vlachopoulos, S. P., & Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10(3), 179-201. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4
Zarauz, A., Ruiz-Juan, F., & Flores-Allende, G. (2016). Modelos predictores de la motivación en corredores de fondo en ruta en función de sus hábitos y entrenamiento. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(2), 185-192. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3111/311145841002/
Zubiaur, M., & Del Riego, M. (2015). Motivaciones e intereses de practicantes de BMX adolescentes: un estudio piloto. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27(1), 109-113. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34358
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.