Self-efficacy of Colombian Mathematics Teachers According to their Professional Self-Perception and other Variables
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Self-efficacy
Teacher conceptions
Social environment
Professional satisfaction
Teaching-service integration

How to Cite

Self-efficacy of Colombian Mathematics Teachers According to their Professional Self-Perception and other Variables. (2021). Universitas Psychologica, 19, 1-15. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy19.apmc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The objective of the study was to identify if certain variables related to sociodemographic, work and self-perception at work factors influence the level of teacher self-efficacy and its dimensions, as perceived by Secondary Education mathematics teachers in Bogotá. A total of 211 teachers from different areas of this city (gender: 46% female and 54% male, age: X = 42, SD = 10.19) responded to an ad hoc questionnaire as well as the Teachers Sense of Efficacy Scale. Descriptive analysis shows that most teachers have high levels of teacher self-efficacy in two of the three dimensions examined: classroom management (72.1%), teaching strategies (68.2%) and student engagement (49.3%). Use of inferential analysis (Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H test) allows us to determine that geographical location, job expectations, work commitment and wanting to change their profession are all variables which have an impact on some of the dimensions of teacher self-efficacy, especially when referring to student engagement (p <0.05). In conclusion, the importance can be observed of developing psychoeducational intervention programs for the development of coping and empowerment skills which will enable them to change their beliefs and improve the ability to influence their students’ level of commitment.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Ainley, J., & Carstens, R. (noviembre, 2018). Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018. Conceptual Framework (OECD Education Working Papers N.° 187). OECD. https://doi.org/10.1787/799337c2-en

Backhoff, E., Baroja, J. L., Guevara, G. P., Morán, Y., & Vázquez-Lira, R. (2017). México en el proyecto TALIS-PISA: un estudio exploratorio. Importancia de las escuelas, directores, docentes y estudiantes en el aprendizaje de las matemáticas. Instituto Mexicano para la Evaluación de la Educación. http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/C/154/P1C154.pdf

Bermejo, L., & Prieto, M. (2005). Malestar docente y creencias de autoeficacia del profesor. Revista Española de Pedagogía, 63(232), 493-510. https://revistadepedagogia.org/lxiii/no-232/malestar-docente-y-creencias-de-autoeficacia-del-profesor/101400010338/

Carbonero, M. A., Ortiz, E., Martín, L. J., & Valdivieso, J. A. (2010). Identificación de las variables docentes moduladoras del profesor eficaz en Secundaria. Aula Abierta, 38(1), 15-24. https://www.unioviedo.es/reunido/index.php/AA/issue/view/1037/showToc

Cárdenas, J. A., & Blanco, L. J. (2018). La evaluación de la Resolución de Problemas de Matemáticas de profesores de secundaria en Colombia. Revista Educatio Siglo XXI, 36(3), 123-152. https://doi.org/10.6018/j/349941

Cárdenas, J. A., Blanco, L. J., Guerrero, E., & Caballero, A. (2016). Manifestaciones de los profesores de matemáticas sobre sus prácticas de evaluación de la resolución de problemas. Bolema, 30(55), 649-669. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a17

Casas, Y., & Blanco-Blanco, A. (2016). Una revisión de la investigación educativa sobre autoeficacia y teoría cognitivo social en Hispanoamérica. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(4), 27-47. http://doi.org/10.13042/Bordon.2016.44637

Castro-Carrasco, P. J., Flores, A., Lagos, A., Porra, C., & Narea, M. (2012). La autoeficacia docente para la resolución de conflictos entre profesores. Educación y Educadores, 15(2), 265-288. http://ref.scielo.org/zb9f93

Ceballos, O. L. (2018). Los derechos de la infancia y las políticas públicas. Reflexiones sobre la incidencia del hábitat en los asentamientos de origen informal en Bogotá. Territorios, 38, 167-189. http://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.5932

Covarrubias, C. G., & Mendoza, M. C. (2015). Sentimiento de autoeficacia en una muestra de profesores chilenos desde las perspectivas de género y experiencia. Estudios Pedagógicos, 41(1), 63-78. http://doi.org//10.4067/S0718-07052015000100004

Covarrubias, C. G., & Mendoza, M. C. (2016a). Adaptación y validación del cuestionario sentimiento de autoeficacia en una muestra de profesores chilenos. Universitas Psychologica, 15(2), 97-108. http://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.avcs

Covarrubias, C. G., & Mendoza, M. C. (2016b). Determinantes e impacto de los sentimientos de autoeficacia en los profesores. Educación y Educadores, 19(3), 339-354. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.3.2

Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 31, 93-96. https://doi.org/10.1007/BF02310555

Curbelo, L. (2011). Manual de prevención de errores y limpieza de datos en SPSS. Instituto de Investigación Psicológica. http://ipsi.uprrp. edu/pdf/Manual_%20Limpieza_Datos_SPSS.pdf

Egido Gálvez, I., López-Martín, E., Manso Ayuso, J., & Valle López, J. (2014). Factores determinantes de la autoeficacia docente en los países de la Unión Europea. En Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (Ed.), Informe Español. Análisis secundario TALIS 2013. Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje (pp. 13-31). INEE. Ihttp://www.oecd.org/education/school/Spain-TALIS-2013-secundarioweb%201-10-2014_es.pdf

Egido Gálvez, I., López-Martín, E., Manso Ayuso, J., & Valle López, J. (2018). Determining factors of teachers’ self-efficacy in countries of the European Union. Results from TALIS 2013. Educación, 21(2), 225-248. https://doi.org/10.5944/educxx1.15875

Fernández-Díaz, M. J., Rodríguez-Mantilla, J. M., & Martínez-Zarzuelo, A. (2015). Práctica docente del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria en España según TALIS 2013. Revista Española de Pedagogía, 261, 225-244. https://revistadepedagogia.org/lxxiii/no-261/practica-docente-del-profesorado-de-educacion-secundaria-obligatoria-en-espana-segun-TALIS-2013/101400002687/

Fernández, J. M. (2008). Desempeño docente y su relación con orientación a la meta, estrategias de aprendizaje y autoeficacia: un estudio con maestros de primaria de Lima, Perú. Universitas Psychologica, 7(2), 385-401. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/385

Figueroa, M. (2019). Resultados Colombia TALIS. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. https://www.icfes.gov.co/web/guest/encuesta-internacional-de-ensenanza-y-aprendizaje-talis

García, A. A., Escorcia, C. V., & Pérez-Suárez, B. S. (2017). Burnout syndrome and self-efficacy beliefs in professors. Propósitos y Representaciones, 5(2), 65-126. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.170

Gil-Flores, J. (2014). Contextos de enseñanza y aprendizaje para el alumnado de bajo nivel socioeconómico en TALIS 2013. En Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (Ed.), Informe Español. Análisis secundario TALIS 2013. Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje (pp. 135-158). INEE. http://www.oecd.org/education/school/Spain-TALIS-2013-secundarioweb%201-10-2014_es.pdf

Gil-Flores, J. (2016). Variables asociadas a la autoeficacia percibida por el profesorado de ciencias en educación secundaria. Revista de Educación, 373, 85-108. http://doi.org//10.4438/1988-592X-RE-2016-373-322

Gil-Flores, J. (2017). Características personales y de los centros educativos en la explicación de la satisfacción laboral del profesorado. Revista de Psicodidáctica, 22(1), 16-22. https://doi.org/10.1016/S1136-1034(17)30039-4

Guerrero-Barona, E., Gómez del Amo, R., Moreno-Manso, J. M., & Guerrero-Molina, M. (2018). Factores de riesgo psicosocial, estrés percibido y salud mental en el profesorado. Revista Clínica Contemporánea, 9(e2), 1-12. https://doi.org/10.5093/cc2018a2

Henson, R. K. (enero, 2001). Teacher self-efficacy: Substantive implications and measurement dilemmas. Ponencia impartida en The Annual Meeting of the Educational Research Exchange. College Station. Texas A&M University.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2017). Marco de referencia preliminar estudio Internacional de la enseñanza y el aprendizaje TALIS 2018. Autor. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/237714/Marco%20de%20referencia%20talis-2018.pdf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2019). Resultados de TALIS 2018: Vol. 1. Docentes y rectores en formación para la vida. OECD. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1529295/Presentacion+evento+lanzamiento+de+resultados+-+pablo+fraser.pdf/6f4f7ac4-3e0d-906f-d28f-c08dce49c457

Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756. http://doi.org//10.1037/a0019237

Lazarides, R., Buchholz, J., & Rubach, C. (2018). Teacher enthusiasm and self-efficacy, student-perceived mastery goal orientation, and student motivation in mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education, 69, 1-10. http://doi.org//10.1016/j.tate.2017.08.017

Letwinsky, K. M. (2017). Examining the relationship between secondary mathematics teachers’ self-efficacy, attitudes, and use of technology to support communication and mathematics literacy. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(1), 56-66. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1126703.pdf

Lopes, J. Silva, E., Oliveira, C., Sass, D., & Martin, N. (2017). Teacher’s Classroom Management Behavior and Students’ Classroom Misbehavior: A Study with 5th through 9th-Grade Students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(43), 467-490. http://doi.org//10.14204/ejrep.43.17075

Martínez, C. M., Hervás, C., & Román, P. (2017). Experiencia en el ámbito universitario: autoeficacia y motivación docente. IJERI. Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 8, 175-184. https://doi.org/2386-4303

Matsuoka, R. (2015). School Socioeconomic Context and Teacher Job Satisfaction in Japanese Compulsory Education. Educational Studies in Japan. International Yearbook, 9, 41-54. https://doi.org/10.7571/esjkyoiku.9.41

Merino, E. & Lucas, S. (2016). La autoeficacia y la autorregulación como variables moderadoras del estrés laboral en docentes de educación primaria. Universitas Psychologica, 15(1), 205-218. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.aavm

Organization for Economic Cooperation and Development. (2013). Teachers for the 21st century: Using evaluation to improve teaching. Autor. http://doi.org//10.1787/9789264193864-en

Organization for Economic Cooperation and Development. (2014a). TALIS 2013. Results: An international perspective on teaching and learning, TALIS. Autor. http://doi.org//10.1787/9789264196261-en

Organization for Economic Cooperation and Development. (2014b). TALIS 2013. User guide for the international database. Autor. http://www.OECD.org/education/school/TALIS-2013-User-guide.pdf

Organization for Economic Cooperation and Development. (2019a). Guía del profesorado TALIS 2018 (Vol. 1). Autor. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:8242c5a6-a7cf-4a5f-b807-27c477b3df0c/guia-profesor-talis.pdf

Organization for Economic Cooperation and Development. (2019b). TALIS 2018 Results (Vol. 1): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. Autor. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en

Organization for Economic Cooperation and Development. (2019c). Resultados de TALIS 2018. Nota país. Autor. http://www.oecd.org/education/talis/TALIS2018_CN_COL_es.pdf

Ortiz, F. G. (2004). Diccionario de metodología de investigación científica. Limusa.

Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleanning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307

Pelea, L. (2018). ¿Cómo proceder ante el incumplimiento de las premisas de los métodos paramétricos? o ¿cómo trabajar con variables biológicas no normales? Revista del Jardín Botánico Nacional, 39, 1-12. : https://www.jstor.org/stable/26600674

Portocarrero, E. (2014). Desarrollo profesional y autoeficacia docente del profesor, Universidad Nacional Hermilio Valdizán-Huánuco 2013. Revista de Investigación en Psicología, 17, 81-91. https://doi.org/10.15381/rinvp. v17i1.8972

Prieto, L. (2007). Autoeficacia del profesor universitaria. Eficacia percibida y práctica dicente. Narcea.

Robinson, J. P., Shaver, P. R., & Wrightsman, L. S. (1991). Criteria for scale selection and evaluation. En J. P. Robinson, P. R. Shaver & L. S. Wrightsman (Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes (pp. 1-16). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-590241-0.50005-8

Rodríguez, S., Núñez, J. C., Valle, A., Blas, R., & Rosario, P. (2009). Auto-eficacia docente, motivación del profesor y estrategias de enseñanza. Escritos de Psicología, 3(1), 1-7. http://scielo.isciii.es/pdf/ep/v3n1/art01.pdf

Ruiz-Dodobara, F. (abril, 2005). Influencia de la autoeficacia en el ámbito académico. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1(1), 16. http://doi.org//10.19083/ridu.1.33

Torres, E. (2018). Competencias socioemocionales y creencias de autoeficacia como predictores del burnout en docentes mexicanos. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(35), 15-27. https://doi.org/10.21703/rexe.20181735torres1

Tschannen-Moran, M., & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1

Tschannen-Moran, M., & Woolfolk-Hoy, A. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 26(6), 944-956. http://doi.org//10.1016/j.tate.2006.05.003

Vizcaino, A., Cadalso, A., & Manzano, M. (2015). Adaptación de un cuestionario para evaluar las creencias epistemológicas sobre la matemática de profesores de secundaria básica. Revista Complutense de Educación, 26(2), 225-273. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.42981

Wolters, C. A., & Daugherty, S. G. (2007). Goal structures and teachers’ sense of efficacy: Their relation and association to teaching experience and academic level. Journal of Educational Psychology, 99(1), 181-193. http://doi.org//10.1037/0022-0663.99.1.181

Woolfolk. (s. f.) Spanish Teachers Sense of Efficacy Scale. http://u.osu.edu/hoy.17/research/instruments/

Zee, M., & Koomen, H. M. Y. (2016). Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well-being: A synthesis of 40 years of research. Review of Educational Research, 86(4), 981-1015. https://doi.org/10.3102/0034654315626801

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Paola Perochena González, Janeth Amparo Cárdenas Lizarazo, Ingrid Mosquera Gende, Eloísa Guerrero Barona