Approaches to Evolutionary Psychology in the Colombian Nineteenth Century
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

history of psychology
evolutionary psychology
history of psychology in Colombia
evolutionism

How to Cite

Approaches to Evolutionary Psychology in the Colombian Nineteenth Century. (2022). Universitas Psychologica, 20, 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy20.apes
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article studies the reception of evolutionary psychology in Colombia in the 19th century, through a review of the literature. The document describes the political-religious conditions that led to the movement called "Radical Liberalism" to promote the ideas of evolutionary authors such as Spencer and Darwin, regarding the formation of childhood. Primary sources of the radical liberals were consulted: academic texts with translations of the evolutionist authors of the moment, as well as periodic publications, aimed at guiding the formation of the historical personality of the citizen, through state institutions. The exhibition of Colombian evolutionist ideas includes the use of theories such as phrenology, as well as comparative views between child development and biological entities. Radical Liberalism presented modern ideas about the spiritual formation of the nation through childhood education based on a materialistic vision in open opposition to the Catholic Church's teaching model centered on religious indoctrination. The document aims to fill the existing gap on the history of evolutionary psychology in Colombia in a period of strong religious resistance to evolutionism.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Arias, W. (2018). La frenología y sus implicancias: un poco de historia sobre un tema olvidado. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 56(1), 36-45. https://doi.org/10.4067/s0717-92272018000100036

Ardila, R. (2013). Historia de la psicología en Colombia. Manual Moderno.

Benavides, J. (2015). La paradoja de la evolución del concepto de desarrollo. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 7(1), 199-210. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n45p02

Dávila, J. M. (2005). La introducción de la filosofía experimental en Colombia (1826-1910) (Tesis inédita). Pontificia Universidad Javeriana.

Delval, J. (1988). Sobre la historia del estudio del niño. Infancia y Aprendizaje, 44, 59-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48316

El Pestalozziano. (10 de diciembre de 1875). Frenolojía, 13, pp. 94-95. https://babel.banrepcultural.org/digital/iiif/p17054coll26/8493/full/full/0/default.jpg

Escobar, H. (2003). Historia y naturaleza de la psicología del desarrollo. Universitas Psychologica, 2(1), 77-88. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64720109

Ferriere, E. (1883). Breve idea sobre el Darwinismo. En C. Guzmán (Ed.), Curso de filosofía experimental (pp. 405-435). Imprenta Medardo Rivas.

Guzmán, C. (1883). Curso de filosofía experimental. Imprenta Medardo Rivas.

Gutiérrez, E. (2000). La política instruccionista de los radicales: intento fallido de modernización en Colombia en el siglo XIX (1870-1880). Fomcultura.

Gutiérrez, G., & Papini, M. (2011). Darwin y las ciencias del comportamiento. Universidad Nacional de Colombia.

Haeckel, E. (1883). Apéndice. Examen de las objeciones más importantes que se hacen a la teoría de la descendencia por Ernesto Haeckel. En C. Guzmán (Ed.), Curso de filosofía experimental (pp. 435-469). Imprenta Medardo Rivas.

Jaramillo, J. (2001). El pensamiento colombiano en el siglo XIX. Ceso/Uniandes/Bando de la República/Icanh/Colciencias/Alfaomega.

Jaramillo, J. (1989). El proceso de la educación en la República (1830-1886). En J. Jaramillo (Dir.), Nueva historia de Colombia (Vol. 2, pp. 223-250). Planeta.

Loaiza, G. (2007). El maestro de escuela o el ideal del ciudadano en la reforma educativa de 1870. Historia Crítica, 34, 62-91. https://doi.org/10.7440/histcrit34.2007.03

Manrique, H. (2011). La contribución de Darwin al surgimiento de la psicología evolutiva. Revista de Psicología. Universidad de Antioquia, 3(2), 83-98. https://revistas.udea.edu.co/index.php/psicologia/article/view/11370

Martínez, F. (2001). El nacionalismo cosmopolita. La referencia europea en la construcción nacional en Colombia, 1845-1900. Banco de la República/Instituto Francés de Estudios Andinos.

Noriega, F. F. (19 de noviembre de 1875). Historia de un rosal. Cartas a una hermana, 2.°. El Pestalozziano, 10, 79-80. https://babel.banrepcultural.org/digital/iiif/p17054coll26/8490/full/full/0/default.jpg

Ortiz, J. B. (1880). Lecciones de filosofía social y de ciencia de la legislación, por Juan Buenaventura Ortíz, presbítero. Imprenta de Echeverría hermanos.

Oviedo, G. L. (2009). Concepciones psicológicas colombianas en el siglo XIX. Revista de Historia de la Psicología, 30(4), 7-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3130677

Oviedo, G. L. (2010). Lecciones de psicología-Colombia siglo XIX. Avances en Psicología Latinoamericana, 28(2), 278-294. https://web.archive.org/web/20180417064353id_/https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/viewFile/1457/1329

Oviedo, G. L. (2012). Colombian approaches to psychology in the 19th century. History of Psychology, 15(4), 291-301. https://doi.org/10.1037/a0026798

Oviedo, G. L. (2014). La guerra de las escuelas y la psicología: Colombia 1876. Revista Universitas Psychologica, 13(5), 203-213. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy13-5.gepc

Oviedo, G. L. (2018). El humor gráfico y la formación de la individualidad en la Colombia del siglo XIX. En J. Benavides (Ed.), Humor y política: una perspectiva transcultural (pp. 41-71). Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia.

Oviedo, G. L. (2019). Historia oculta de la psicología en Colombia. Ciencia y religión a finales del siglo XIX. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Oviedo, G. L., & Benavides, J. (2021). La mente infantil en Colombia teocrática (1881-1887). Revista de Historia de la Psicología, 42(3), 28-37. https://doi.org/10.5093/rhp2021a15

Puche-Navarro, R., Ossa, J. C., & Cerchiaro, E. (2020). La psicología del desarrollo y los proyectos educativos en Colombia (1930-1950). Revista de Historia de la Psicología, 41(2), 19-29. https://doi.org/10.5093/rhp2020a7

Rausch, J. (1993). La educación durante el federalismo. La reforma escolar de 1870. Instituto Caro y Cuervo/Universidad Pedagógica Nacional.

Reina, C. A. (2012). Reclutamiento y vida cotidiana de niños y jóvenes en Colombia durante el siglo XIX: aproximaciones generales. Revista Infancias Imágenes, 11(2), 59-68. https://doi.org/10.14483/16579089.5626

Reina, C. A. (2017). Jóvenes reclutas y desertores: la juventud utilizada en Colombia: siglo XIX y XX (1819-1960). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Restrepo, O. (2009). Darwinismo en Colombia: visiones de la naturaleza y la sociedad. Acta Biológica Colombiana, 14(4), 23-40. https://revistas.unal.edu.co/index.php/actabiol/article/view/10828

Ribot, T. (1883). Extracto de las doctrinas psicológicas de Herbert Spencer. En C. Guzmán (Ed.), Curso de filosofía experimental (pp. 97-181). Imprenta Medardo Rivas.

Rodríguez, E. A. (2008). Historia crítica de la pedagogía en Colombia. Editorial el Búho.

Röthlisberger, E. (1883). Al lector. En C. Guzmán (Ed.), Curso de filosofía experimental (pp. 3-12). Imprenta Medardo Rivas.

Saldarriaga, O. (2003). Del oficio del maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Cooperativa Editorial Magisterio/Grupo historia de la práctica pedagógica en Colombia.

Saldarriaga, O., Saénz, J., & Ospina, A. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946 (Vol. 1). Colciencias/Ediciones Foro Nacional por Colombia/ Ediciones Uniandes/Editorial Universidad de Antioquia/Clío.

Samper, J. M. (1881). Historia de un alma. Imprenta de Zalamea Hnos.

Samper, J. M. (1866). El triunvirato parroquial. En J. E. Díaz Museo de cuadro de costumbres (Vol. 1, pp. 161-169). http://babel.banrepcultural.org/cdm/ref/collection/p17054coll10/id/2516

Samper, J. M. (1861). Ensayo sobre las revoluciones políticas y la condición social de las repúblicas colombianas (hispano-americanas) con un apéndice sobre la orografía y la población de la confederación neogranadina. Biblioteca Popular de Cultura Colombiana.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Gilberto Oviedo Palomá, Jacqueline Benavides Delgado