Abstract
The main objective of this research is to validate “The board of directors accompaniment skills programme to teachers” (BAP), analysing its influence over (1) the perception and satisfaction among the teachers and (2) the perception the board of directors showed about their accompaniment work and the perceived satisfaction among the teachers. A quasi-experimental design was applied where twelve participants of four boards of directors coming from four schools of the 8th Region plus sixteen teachers participated. It is concluded that the BAP has an improvement effect over both the teachers’ and the board of directors’ perception and the satisfaction among the board of directors about the accompaniment process they perform. The dimensions that obtain major punctuations are a support (in the teachers) and systematicity (in the executives). The dimensions which get higher scores are support (given to the teachers) and organization (coming from the board of directors).
Ahumada, L., Galdames, S., González, A., & Herrera, P. (2009). El funcionamiento del Equipo Directivo durante un proceso de autoevaluación institucional en el marco de políticas de Aseguramiento de la Calidad de la Gestión Escolar en Chile. Universitas Psychologica 8(2), 353-370.
Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: Claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas, 9(2), 34-52.
Ariza, G. & Ocampo, H. (2005). El acompañamiento tutorial como estrategia de a formación personal y profesional. Universitas Psychologica, 4(1), 31-41.
Arón, A. M. & Milicic., N. (1999). Clima social escolar y desarrollo personal. Santiago: Andrés Bello.
Barraza, A. & Ortega, F. (2009). Satisfacción laboral en instituciones formadoras de docentes. Un primer acercamiento. Revista Diálogos Educativos, 9(17), 4-174. Extraído Recuperado el 20 de Junio del 2011 de http://www.umce.cl/~dialogos/n17_2009/barraza.swf
Brigg, L. (2000). La supervisión. México: Ed. McGraw-Hill.
Deci, E. & Ryan, R. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19(2), 109-134.
Deci, E. & Ryan, R. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49(3), 182-185.
De Frutos, J., González, P., Maíllo, A., Peña, J., & Riesco, M. (2007). Condiciones de trabajo y satisfacción laboral de los docentes en las Escuelas Católicas de Madrid. Revista Educación y Futuro, 17, 9-42.
Garay, S. & Uribe, M. (2006). Dirección escolar como factor de eficacia y cambio en educación: situación de la dirección escolar en Chile. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación,4(4e), 39-64.
Haley, J. (1980). Terapia para resolver problemas. Buenos Aires: Amorrortu.
Hirsch, H. & Rosarios, H. (1987). Estrategias psicoterapéuticas institucionales. La organización del cambio. Buenos Aires: Nadir.
Jaik, A., Tena, J. & Villanueva, R. (2010). Satisfacción laboral y compromiso institucional de los docentes de posgrado. Revista Diálogos Educativos, 19, 119-130.
Majluf, N. & Hurtado, J. (2008). Hacia una mejor gestión en los colegios. Influencia de la cultura escolar sobre la educación. Santiago: Pontificia Universidad Católica.
Miranda, E. (2002). La supervisión escolar y el cambio educativo. Un modelo de supervisión para la transformación, desarrollo y mejora de los centros. Revista de currículum y formación del profesorado, 6(1-2), 1-13.
Mogollón, A. (2006). Calidad y enfoques de la supervisión. Revista Ciencias de la Educación, 1(23), 29-46.
Noguchi, K., Gel, Y.R., Brunner, E., & Konietschke, F. (2012). nparLD: An R Software Package for the Nonparametric Analysis of Longitudinal Data in Factorial Experiments. Journal of Statistical Software, 50(12), 1-23. http://dx.doi.org/10.18637/jss.v050.i12
Ertmer, P., & Newby, T. J. (1993). Conductismo, cognitivismo y constructivismo: una comparación de los aspectos críticos desde la perspectiva del diseño de instrucción. Performance Improvement Quarterly, 6(4), 50-72
Pérez, M.V. & Díaz, A. (2004). Recursos para motivar al estudio, Reflexiones para la Consejería Educacional y Vocacional. Concepción: Universidad de Concepción, Facultad de Educación, Dirección de Educación Continua.
Yañez G. R., Arenas C. M., & Ripoll N. M. (2010). El impacto de las relaciones interpersonales en la Satisfacción laboral general. Liberabit, 16(2),193-201.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights. Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.