Abstract
This article takes up again the most contemporary voices on the study of digital narratives. It is an attempt to overcome once and for all the supposed opposition between techno-optimists and techno-pessimists and the stage of demolition or struggle among its opponents, in order to begin to see, from a poly-systemic outlook that comprises all the relevant actors and field studies as well as the processes of production, the different aesthetics, and interpretations which have created a new ecology of media and hypermedia that in fact democratizes the ways of speaking and narrating, up to such a point, that today the recovery of the old Utopia of numerous previous cultures seems imminent: collective creation.
Berenguer, x. (1998), Historias por ordenador [en línea], disponible en http://www.upf.edu/pdi/ dcom/xavierberenguer/textos/histor/narrc. htm. Visitado el 30 agosto de 2009.
Birkerts, S. (1999), Elegía a Gutenberg, el futuro de la lectura en la era electrónica, Madrid, Alianza Literaria Editores.
Bolter, J. D. (2006), “Ficción interactiva”, en Vilariño Picos, M. T. y Abuín González, A. (comps.), Teoría del hipertexto. La literatura en la era electrónica, Madrid, Arco/libros.
— (1998), “Ekphrasis, realidad virtual y el futuro de la escritura”, en Nunberg, G. (comp.), El futuro del libro. ¿Esto matará eso?, Barcelona, Paidós.
Bou, Enric (1997). A la búsqueda del aura. Literatura en Internet. En J .Romera Castillo, Literatura y Multimedia. Madrid , Visor Libros.
Casacuberta, D. (2003), Creación colectiva. En Internet el creador es el público, Barcelona, Gedisa. Castells,
Manuel (2001).La Galaxia Internet. Barcelona. Areté Critical art Ensamble (1995), Sabotaggio elettronico, Roma, Castelvechhi.
Cuenca, Luis (1996). “Internet ayuda a la poesía”, en Leer 85, PP 6-28.
Cuenca, M. J. y Hilferty, J. (1999), Introducción a la lingüística cognitiva [col. l. Ariel Lingüística], Barcelona, Ariel.
Dotras, A. M. (1997), “Hipertexto, lectura y aprendizaje”, en Romera Castillo, J. et al., Literatura y multimedia, Madrid, Visor Libros, pp. 331-338.
Douglas, J. (2006), “La red intencional”, en Vilariño Picos, M. T. y Abuín González, A. (comps.), Teoría del hipertexto: la literatura en la era electrónica, Madrid, Arco/libros.
Eco, Umberto (1966). Obra abierta. Barcelona, Seix Barral.
Genette, G. (1989), Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.
Guillén, C. (1985), Entre lo uno y lo diverso, Barcelona, Crítica.
Iglesias Santas, M. (1994), El sistema literario, Santiago de Compostela, Universidad Santiago de Compostela.
Jauss, Robert (1986). Experiencia estética y hermenéutica literaria. Madrid, Taurus. Joyce, M. (2006), “Érase una vez en varias veces: relectura de la ficción hipertextual”, en Vilariño Picos, M. T. y Abuín González, A. (comps.), Teoría del hipertexto: la literatura en la era electrónica, Madrid, Arco/libros.
Kerckhove, D. de (1999), Inteligencias en conexión. Hacia una sociedad de la web, Barcelona: Gedisa.
Landow, G. P. (1995), Hipertexto, la convergencia de la teoría crítica contemporánea y la tecnología, Barcelona, Paidós.
— (comp.) (1997), Teoría del hipertexto, Barcelona, Paidós.
Lanham, R. (1993), The Electronic Word: Democracy, Technology and the Arts, Chicago, University of Chicago Press.
Latour, B. (1998), La tecnología es la sociedad hecha para que dure, Barcelona, Gedisa. Lévy, P. (2006), Cibercultura, Madrid, Antrophos.
— (2004), “Inteligencia colectiva”, en Por una antropología del ciberespacio [en línea], disponible en http://inteligenciacolectiva.bvsalud. org, recuperado: 9 de mayo de 2009.
--- (1998). Sobre la cibercultura. En Revista de Occidente, 206. Pp 49-75.
Lindin, C. (2008), “La autoría desmoronada”, en Cátedra de textualidades electrónicas, Barcelona, Universidad de Barcelona.
Lozano Mijares, M. P. (2007), La novela española posmoderna, Madrid, Arco/Libros.
Mihalache, A. (2002), “The Cyber Space, SpaceTime Continuum”, Informating Society, vol. 18, núm. 4.
Moles, Abraham (1991). La imagen, comunicación funcional. México, Trillas.
Morley, D. (1996), Televisión, audiencias y estudios culturales, Buenos Aires, Amorrortu.
Moulthrop, S. (2006), “Retroceder: la vida y la escritura en el espacio roto”, en Vilariño Picos, M. T. y Abuín González, A. (comps.), Teoría del hipertexto: la literatura en la era electrónica, Madrid, Arco/Libros.
Murray, J. (1999), Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa del ciberespacio, Barcelona, Paidós.
Pimentel, K. y Teixeira, K. (1993), Virtual Reality, Through the Newlooking Glass, Nueva York, McGraw Hill.
Rheingold, H. (2004), “Multitudes inteligentes”, La próxima revolución social, Barcelona, Gedisa.
Romera Catillo, José (1997). Literatura y nuevas tecnologías. Madrid, Visor Libros. Rincón, O. (2006), Narrativas mediáticas, Barcelona, Gedisa.
Rodríguez, J. A. (2000a), Posmodernidad, literatura y otras yerbas, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana.
— (2000b), Hipertexto y literatura, una batalla por el signo en tiempos modernos, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana.
— (2004) Trece motivos para hablar de cibercultura, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana.
— (2006), El relato digital. Hacia un nuevo arte narrativo, Bogotá, Libros de Arena.
— (2007), La crítica hoy: de los retos de la posmodernidad a los retos de la cibercultura, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana.
Ryan, M.-L. (2004), La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos, Barcelona, Paidós.
Scolari, C. (2008), Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva, Barcelona, Gedisa.
Slatin, J. (1988), Hypertext and the Teaching of Writing, Cambridge, Mit Press.
Sorokina, T. (1999, julio-diciembre), “La estilística desde un punto de vista hipertextual. La lingüística, la teoría literaria y los problemas del estilo”, Cuadernos de Literatura, vol. v, núm. 10, Pontificia Universidad Javeriana.
Todorov, T. (2007), La literatura en perill, Barcelona, Círculo de Lectores en la Galaxia Gutemberg.
Turkle, S. (1995), La vida en la pantalla, la construcción de la identidad en la era de Internet. Barcelona, Paidós.
Vilariño, T y González, A. (2006), “Historias multiforme en el ciberespacio. Literatura e hipertextualidad”, en Vilariño Picos, M. T. y Abuín González, A. (comps.), Teoría del hipertexto: la literatura en la era electrónica, Madrid, Arco/Libros.
Vouillamoz, Nuria. (2000) Literatura e hipermedia. Barcelona, Paidós.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.