Abstract
The purpose of this article is to analyze the sensibilities manifest in contemporary mass culture, starting with a proper conceptualization followed by empirical research of mainstream narrative genres. The sustained presence of veristic and biographical genres plus the rise of fantastic genres, reveal a set of peculiarities that allows a better understanding of cultures emotional nuances. In this paper I will examine the different genres and their meaning and at the same time the public’s preferences will be pondered by comparing sales of books and movie house attendances in Argentina, Colombia, Mexico, and Spain in 2009.
Altman, R. (2000), Los géneros cinematográficos, Barcelona, Paidós.
Andatch, F.(2003),El reality show: unaperspectiva analítica de la televisión, Buenos Aires, Norma.
Arfuch, L. (1995), La entrevista, una invención dialógica, Buenos Aires, Paidós.
— (2002), El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Bajtín, M. (1999) [1982], Estética de la creación verbal, México, Siglo XXI Editores.
Baudrillard, J. (1990), “Videosfera y sujeto fractal”, en VV. AA., Videoculturas de fin de siglo, Madrid, Cátedra, pp. 27-36.
Boltanski, L. (1993), La Souffrance à distance, París, Métailié.
Catelli, N. (2007), En la era de la intimidad. Seguido de El espacio autobiográfico, Buenos Aires, Beatriz Viterbo.
Danto, A. (2009), Después del fin del arte, Buenos Aires, Paidós.
Foucault, M. (1978), Las palabras y las cosas, México, Siglo XXI.
Gallino, L. (1995), “Comunicación masiva”, en Diccionario de sociología, México, Siglo xxi Editores, pp.188-193.
Gandolfo, E. (2007), El libro de los géneros, Buenos Aires, Norma.
Kirchheimer, M. (2005), “El reproche de la comicidad. Lectura sobre dibujos animados no infantiles”, Figuraciones, núm. 3, Asunto Impreso/IUNA, pp. 143-154.
McLuhan, M. y Fiore, Q. (1967), El medio es el masaje, Buenos Aires, Paidós.
Mead, G. (1968), Espíritu, persona y sociedad, Buenos Aires, Paidós.
Oberti, L. (2002), Géneros literarios. Composición, estilo y contextos, Buenos Aires, Longseller.
Olivera, G. (1996), “Mirada, rostro y reproducti- bilidad técnica: la aporía de la televisión”, en Estudios, núm. 6, pp. 83-91.
Papalini, V. (2007), “Una cotidianeidad de puertas abiertas: individualización y masificación en la construcción mediática”, Boletín de la Biblioteca del Congreso de la Nación, núm. 123, Buenos Aires, pp. 9-24.
— (2009), “Literatura masiva, las marcas de la mundialización” [informe de investigación inédito], Buenos Aires, CONICET.
Tabachnik, S. (1997), Voces sin nombre, Córdoba, Dirección de Publicaciones de la Universidad Nacional de Córdoba.
Todorov, T. (2006), Introducción a la literatura fantástica, Buenos Aires, Paidós.
Turkle, S. (1997), La vida en la pantalla, Barcelona, Paidós.
Varela, M. (2002), “Medios de comunicación de masas”, en Altamirano, C. (dir.), Términos críticos de sociología de la cultura, Buenos Aires, Paidós, pp. 169-173.
Verón, E. (1994), La semiosis social, Barcelona, Gedisa.
PÁGINAS DE INTERNET CONSULTADAS CON INFORMACIÓN AL MERCADO EDITORIAL DE ARGENTINA, COLOMBIA, MÉXICO Y ESPAÑA
http://www.elpais.com/especial/libros/ recuperado: 01 de abril de 2010.
http://soyleyendacharlie.blogspot.com/2010/01/los-libros-mas-vendidos-del-2009-en.html, recuperado: 28 de marzo de 2010.
http:// www.diarioperfil.com.ar/edimp/0430/articulo.php?art=18993&ed=0430 recuperado: 28 de marzo de 2010.
http://www.diarioperfil.com.ar/edimp/0430/ articulo.php?art=18993&ed=0430#sigue, recuperado: 28 de marzo de 2010.
http://www.ansa.it/ansalatina/notizie/rubriche/ entrevistas/20091212144034996515.html, recuperado: 28 de marzo de 2010.
http://cubaout.wordpress.com/2009/12/16/ mexico-los-superventas-dieron-vida-a-las- editoriales-por-yanet-aguilar-sosa/, recupe- rado: 28 de marzo de 2010.
http://www.cambiodemichoacan.com.mx/ver- nota.php?id=115529, recuperado: 1 de abril de 2009.
http://www.elseptimoarte.net/el---top-ten---de- las-peliculas-mas-pirateadas-de-2009-7124. html, recuperado: 1 de abril de 2010.
http://mx.news.yahoo.com/s/07032010/90/ entretenimiento-hollywood-zona-gloria- crecimiento-economico.html&printer=1, recuperado: 1 de abril de 2010.
http://www.cambiodemichoacan.com.mx/ver- nota.php?id=115529, recuperado: recuperado: 2 de abril de 2010.
http://www.boxofficemojo.com/intl/mexico/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010.
http://www.boxofficemojo.com/intl/spain/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010
http://www.boxofficemojo.com/intl/argentina/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010.
http://www.boxofficemojo.com/intl/colombia/ yearly/?yr=2009&p=.htm, recuperado: 2 de abril de 2010.
http://www.frankfurt-book-fair.com/en/anniversary/contemporary_witness/00705/index. html, recuperado: 2 de abril de 2010.
http://www.movisionary.com/movisionary-taquilla-las-mas-vistas-2009-Estados-Unidos. php, recuperado: 28 de marzo de 2010.
http://www.publimetro.com.mx/entretener/las- peliculas-mas-taquilleras-en-mexico-fueron/ milB!ujzWokZfMXQk/, recuperado: 28 de marzo de 2010.
http://www.movisionary.com/movisionary- taquilla-las-mas-vistas-2009-Argentina.php, recuperado: 28 de marzo de 2010.
http://www.denunciando.com/cine-y-teatro- 55 /177194-las-20-peliculas-mas-taquilleras- del-2009-a.html, recuperado: 28 de marzo de 2010.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_ based_on_actual_events, recuperado: 3 de abril de 2010.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.