Abstract
La autora propone en este artículo repensar los fundamentos sobre los cuales se estructuran las asignaturas y talleres de radio en las escuelas de Comunicación Social en Latinoamérica, con el proposito de romper la escisión entre teoría/práctica y de no violentar su complejidad: en la radio, entendida como práctica comunicativa, se juega en primer lugar una "red de vinculaciones e intercambios" en condiciones privilegiadas para la dialoguicidad. En un segundo lugar, asociado al desarrollo de los procesos de modernización, en la radio se juega, la "constitución del espacio público" hecho de normas y acuerdos que fundan la sociedad. finalmente, en la radio se juega un modo de hablar y de oir que es un modo de percibir lo real, un modo de organizar la percepción que no es solo un hecho de lenguaje sino básicamente un hecho de lenguaje sino básicamente un "hecho técnico". Para terminar, la autora propone algunas estrategias de integración de los ámbitos de estudio del medio así como su propia reflexión sobre lo que debería ser la enseñanza en este campo.This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.