Información, comunicación y tecnología: El aprendizaje, motor para la tríada más poderosa del siglo XXI
PDF (Spanish)

Keywords

Comunicación
educación
Nuevas Tecnologías
Información
Comunicación Mediada por Computador

How to Cite

Moreno Angarita, M. (1999). Información, comunicación y tecnología: El aprendizaje, motor para la tríada más poderosa del siglo XXI. Signo Y Pensamiento, 18(34), 89-104. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3005
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

El propósito del artículo es presentar unas reflexiones acerca de la relacion entre tecnologia, información y comunicación y su impacto en la sociedad y particularmente en el concepto y prácticas de aprendizaje. El artículo es el resultado del trabajo de la linea de investigación en comunicación y educación del Departamento de comunicación de la Facultad de Comunicación y Lenguaje de la Pontificia Universidad Javeriana y en especial, de la sublínea en nuevas tecnologías de la información y la comunicación (NTIC). El artículo se divide en dos partes, la primera busca mostrar cómo se ha planteado esta traida desde ka disciplina de la comunicación y la segunda detalla el impacto de kas NTIC sobre algunos actores del proceso: El aprendizaje, las comunidades de aprendizaje, los entornos digitales, los acompañantes educativos, las practicas comunicativas y la alfabetización tecnológica. El análisis se basa en el campo de la Comunicación Mediada por computador (CMC) y forma parte del proyecto interdiciplinario Biblioteca digital desde Colombia. Se adiciona un glosario de terminos.
PDF (Spanish)

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors. 

Downloads

Download data is not yet available.