Projections of the absent: a critic to artistic ways of visualization of the forced disappearance (analysis of Geometry of the Consciousness by Alfredo Jaar)
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

forced disappearance; Chilean dictatorship; artistic installation; Alfredo Jaar; Geometry of the Consciousness.

How to Cite

Projections of the absent: a critic to artistic ways of visualization of the forced disappearance (analysis of Geometry of the Consciousness by Alfredo Jaar). (2020). Signo Y Pensamiento, 39(76). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39.pacf

Abstract

This text presents, in a deductive way, results of a research related to the visibilization of the forced disappearance in artistic documentaries. The article considers the art as a practice of resistance against the violence and questions, therefore, what is to create collective memory, an important matter in Colombian actuality. The paper focuses on the artistic documentary Geometry of the Consciousness (2010) by Alfredo Jaar, because it is a work that, in an original way, visibilizes this crime. The work presents an archive denying it, unrecognizable photographies (indexes); and expands the denial to other elements that configure the documentary. It is proposed that this work of art does not need indexes to be an artistic documentary and, by denying its elements, does not point mainly to the people that suffered this felony, but to the forced disappearance itself, that in a violent way denies the presence

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Cabieses Donoso, M. (13 de junio de 2014). El diario El Mercurio, la CIA y el Golpe de 1973: ¡Justicia para Agustín Edwards! Recuperado el 26 de marzo de 2019, de http://rebelion.org/noticia.php?id=186011

Caillois, R. (Invierno de 1984). Mimicry and Legendary Psychasthenia. October, 31, 16-32.

Cavarero, A. (2009). Horrorismo: Nombrando la violencia contemporánea. Madrid: Anthropos.

Debray, R. (1995). El estado seductor. Buenos Aires: Manantial.

Didi-Huberman, G. (2008). La emoción no dice “yo”. Diez fragmentos sobre la libertad estética. En N. Schweizer, Alfredo Jaar. La política de las imágenes (pp. 39-67). Santiago de Chile: Metales pesados.

Didi-Huberman, G. (2013). Como abrir los ojos. En H. Farocki, Desconfiar de las imágenes (pp. 13-38). Buenos Aires: Caja Negra.

Farocki, H. (1969). El fuego inextinguible. Alemania.

Ferrada Sullivan, J. (2018). Para una estética de la presencia: cuerpo y sentido en “Lights in the City”, de Alfredo Jaar. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 13(1), 193-205.

Foucault, M. (1994). Espacio diferentes. En A. Cabrera, Toponimias: ocho ideas del espacio (pp. 31-38). Madrid: Fundación La Caixa.

Fumagalli, A. (1996). El índice en la filosofia de Peirce. Recuperado el 26 de marzo de 2019, de http://www.unav.es/gep/AF/Fumagalli.html

Guasch, A. (2005). Los lugares de la memoria. Materia: Revista internacional d'Art, 5, 157-183.

Guzmán, P. (2010). Nostalgia de la luz. Chile.

Jaar, A. (1999). Lights in the City.

Jaar, A. (2010). Geometría de la conciencia. Chile.

Jaar, A. (2010). Geometría de la conciencia. Chile.

Jaar, A. (2011). Geometría de la conciencia. En Catálogo del Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. Santiago de Chile: Midia, 8.

Jiménez, C. (2011). Clemencia Echeverri y el conflicto de los espacios. Recuperado el 26 de marzo de 2019, de http://www.clemenciaecheverri.com/estudio/archivos/textos/articulos/exhausto/Clemencia%20Echeverri%20y%20el%20conflicto%20de%20los%20espacios.pdf

Kirby , C. (2013-2014). 119.

Liga Colombiana por los Derechos y la Liberación de los Pueblos & Colectivo de Abogados José Alvear Restrepo. (1988). El camino de la niebla la desaparición forzada en Colombia y su impunidad. Bogotá.

Lispector, C. (1999). Os Espelhos. En C. Lispector, Para não esquecer (pp. 12-13). Rio de Janeiro: Rocco.

Muñoz, Ó. (1995). Aliento.

Muñoz, Ó. (2014). La fragilidad de las imágenes. Recuperado el 26 de marzo de 2019, de https://www.youtube.com/watch?v=KcKN5r8Imq8

Nietzsche, F. (2010). La genealogía de la moral. Recuperado el 26 de marzo de 2019, de http://www.biblioteca.org.ar/libros/211756.pdf

Rancière, J. (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Servei de Publicacions.

Rancière, J. (2008). El teatro de imágenes. En N. Schweizer, Alfredo Jaar. La política de las imágenes (pp. 69-89). Santiago de Chile: Metales pesados.

Resnais, A. (1956). Nuit et brouillard.

Roca, J. (2001). Transhistorias: Historia y mito en la obra de José Alejandro Restrepo. En J. Roca, Transhistorias: Historia y mito en la obra de José Alejandro
Restrepo (pp. 4-7). Bogotá D. C.: Biblioteca Luis Ángel Arango.

Rocha, G. (1974). Historia de Brasil.

Silva, A. (1998). Álbum de familia: la imagen de nosotros mismos. Bogotá: Nomra.

Tanizaki, J. (2007). Em louvor da sombra. São Paulo: Companhia das Letras.

Verdi, L. (2000). O butô de Kazuo Ohno: Através das transcrições de aulas, faz-se a síntese das principais características da filosofia do butô de Kazuo Ohno. São Paulo: Universidade de São Paulo.

Wolff Rojas, T. (enero-junio de 2016). Pensamientos sobre la representación de la memoria traumática en el Museo de la Memoria y los Derechos Humanos (mmdh), Santiago de Chile, Chile. Intervención(13), 61-73.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 José Alejandro López Pérez