Abstract
The book of the historian Jaime Cortés Polanía Colombian popular national music in the Mundo al Día collection (1924-1938) allows us to approach the situation by providing a
detailed recount of data and, on a smaller scale, an analysis of the social relations that framed this controversy about Colombian national music.
J. (2000), “La polémica sobre lo nacional en la música popular colombiana” [en línea], disponible en: http://www.hist.puc.cl/historia/iaspm/actas.htm, recuperado: 15 de enero de 2007.
Garofalo, R. (1999, Fall), “From Music Publishing to MP3: Music and Industry in the Twentieth Century”, en American Music, vol. 3, núm. 17, p. 318.
Gutiérrez, E. (2006, enero-junio), “Cuatro formas de historia de la comunicación”, en Signo y Pensamiento, vol. XXV, núm. 48, pp. 10-21.
Miñana, C. (2000). “Entre el folklore y la etnomusicología: 60 años de estudios sobre la música popular tradicional en Colombia”, en A Contratiempo, Revista de música en lacultura, Bogotá, núm. 11, pp. 36-49.
Ochoa, A. M. (2003), Músicas locales en tiempos de globalización, Bogotá, Grupo Editorial Norma.
Rodríguez, A.; Rodríguez R. y Sevilla M. (2006, enero-junio), “Biografía pública de la televisión en Cali según información de prensa 1954-1970”, en Signo y Pensamiento, vol. XXV, núm. 48, pp. 56-75.
Tello, A. (s. f.), “Aires musicales en la música de América Latina como respuesta a la búsqueda de identidad”, [en línea], disponible en: http://www.comunidadandina.org/bda/hh44/20AIRES%20NACIONALES%20
EN%20LA%20M%C3%9ASICA.pdf, recuperado: 2 de noviembre de 2006.
Turino, T. (2003), “Nationalism and Latin American Music: Selected Case Studies and Theoretical Considerations”, en Latin American Music Review, vol. 2, núm. 24, p. 170.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Manuel Sevilla Peñuela