The Paradox of Music Transgressions: Noise as a Libidinal Energy
HTML Full Text
PDF
XML

Keywords

noise
aesthetization of noise
repression of noise
death drive
artistic transformation
psychoanalysis.

How to Cite

The Paradox of Music Transgressions: Noise as a Libidinal Energy. (2018). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 14(1), 103-114. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae14-1.tpom
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Este artículo hace parte de un proyecto de investigación más amplio que considera el ruido como un agente de transformación musical. Desde esta perspectiva, hago una reflexión sobre los conceptos psicoanalíticos de represión y pulsión de muerte. En este contexto, estos conceptos están vinculados al proceso de rechazo, aceptación y transgresión de algunos elementos que constituyen la base de la creación artística. La relación entre la transgresión y la aceptación del ruido puede entenderse como un proceso dialéctico y dinámico. Por un lado, el ruido puede entenderse como un evento perturbador, indeseable, suprimido y reprimido; por otro lado, puede convertirse en algo aceptable y deseable cuando se incorpora como un elemento estético. Este proceso oscilatorio de aceptación y rechazo puede estar relacionado con dos conceptos de la teoría psicoanalítica freudiana: la represión y la pulsión de muerte. Estos conceptos pueden ayudar a comprender el regreso de lo que se reprimió, lo que se debe evitar y lo que se percibe como ruido, conectando este “regreso” a la idea de recordar algo que ha sido reprimido. Al hacer este paralelo entre ruido y psicoanálisis, busco comprender el mecanismo por el cual un elemento incómodo, ruidoso y a veces destructivo se vuelve crucial para superar una inercia conservadora y así activar un resorte que impulsa la dinámica cultural. Aunque denota una paradoja, esta dinámica permite la incorporación de lo que se considera indeseable y es una operación esencial en los procesos de transformación de la música.

HTML Full Text
PDF
XML

Adorno, Theodor. 1980 [1959]. “Ideias para a sociologia da música”. In Textos escolhidos de Benjamin,
Adorno, Horkheimer, Habermas, 259–268. São Paulo: Abril Cultural.

Adorno, Theodor. 1988 [1970]. Teoria Estética. São Paulo: Martin Fontes.

Artaud, Antonin. 1947. “La recherche de la fécalité” (performed by Roger Blin). Pour finir avec le jugement
de dieu. http://www.ubuweb.com/sound/artaud.html.

Artaud, Antonin. 1988. Antonin Artaud: Selected Writings. Edited by Susan Sontag. Berkeley: University
of California Press.

Borges, Jorge Luis. 1944 [2007]. “Funes, el memorioso”. In Ficciones, 117–128. Buenos Aires: Emecé Editores.

Campesato, Lílian (2010). “Dialética do Ruído”. In Proceedings of the XX Congresso da Associação Nacional
de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 1389–1393. Florianópolis.

Delouya, Daniel. 1998. “Tôpica, o negativo da depressão originária.” Revista Percurso, 21. http://www2.
uol.com.br/percurso/main/pcs21/artigo2105.htm.

Emmerson, Simon. 2001. “From Dance! to ‘Dance’: Distance and Digits.” Computer Music Journal
25(1): 13–20.

Freud, Sigmund. 2011. “O eu e o id”. In Obras completas vol. XVI. O eu e o id, “autobiografia” e outros
textos (1923–1925), 9–64. Translated by Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras.

Freud, Sigmund, and Joseph Breuer. 1988 [1893]. “Sobre o mecanismo psíquico dos fenômenos
histéricos: comunicação preliminar”. In Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. II,
37–53. Rio de Janeiro: Imago.

Freud, Sigmund. 2006 [1910]. “Cinco Lições de Psicanálise, Leonardo da Vinci e outros trabalhos”. In
Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. XI, 13–51. Rio de Janeiro: Imago.

Freud, Sigmund. 1988 [1894]. “As Neuropsicoses de Defesa.” In Obras Psicológicas Completas de
Sigmund Freud. Vol. III, 53–77. Rio de Janeiro: Imago.

Freud, Sigmund. 2010 [1930]. “O Mal-Estar na Civilização”. In Obras completas. Vol. XVII, 13–122. Translated
by Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras.

Fuks, Betty Bernardo. 2001. “Notas Sobre o Conceito de Angústia”. Estudos e Pesquisas em Psicologia
1(1). http://www.revispsi.uerj.br/v1n1/artigos/artigo1.html.

Garcia-Roza, Luiz Alfredo. 2004 [1990]. O Mal Radical em Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Hegarty, Paul. 2008. Noise/Music: A History. New York: Continuum.

Laplanche, Jean, and Jean-Bertrand Lefebvre Pontalis. 1988. Vocabulário da Psicanálise. São Paulo:
Martins Fontes.

Safatle, Vladimir. 2010. Políticas da Forma: Aula 5. Manuscript.

Stiegler, Bernard. 2007. Reflexões (Não) Contemporâneas. Translated by Maria Beatriz de Medeiros.
Chapecó: Argos.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.