Sounding the borders
PDF (Spanish)

Keywords

limit
sound
technology
extension
post-human

How to Cite

Sounding the borders. (2018). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 14(1), 155-162. https://doi.org/10.11144/10.11144/javeriana.mavae13-2.sell
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Este artículo corresponde a una conferencia realizada en 2006, en el Festival Internacional de Música y Nuevas Tecnologías Visiones Sonoras, que realiza desde 2005 hasta la fecha el Centro Mexicano para la Música y Artes Sonoras (CMMAS). Presenta una serie de reflexiones acerca de los recursos electrónicos y algorítmicos, de la máquina como instrumento en la creación musical, que funcionan como extensiones del cuerpo (incluido el sistema nervioso). A partir de una sucesión de preguntas sobre los límites y las fronteras que han cruzado algunos saltos evolutivos, y otros que, en experiencias íntimas y trascendentales, han atravesado la propia autora y el lector del artículo, va situando ese límite en la relación humano-máquina, y específicamente en el campo de la producción del sonido. En ese contexto, la autora sitúa su software Sistema de Instrumento Expandido (Expanded Instrument System [EIS]), diseñado para extender su capacidad de intervención en múltiples parámetros sonoros durante la interpretación e improvisación musical, estableciendo la manera en que este la ubica en el límite entre el humano y la máquina. Al proyectar sobre él la tendencia actual de la evolución tecnológica, propone al lector caminos futuros, seductores y aterradores a la vez, en los que emerge el ser poshumano con su música (mezcla de humano y máquina), abriendo nuevos interrogantes que señalan límites y fronteras que cruzar en torno a la estética de la música, reclamando para su obra el estatus de llanto de una poshumanidad recién nacida.

PDF (Spanish)

Gilbert, Scott F. 2001. “Ecological Developmental Biology: Developmental Biology Meets the Real World”.
Developmental Biology 233 (1): 1-12.

Kurzweil, Ray. 2004. “The Law of Accelerating Returns”. En Alan Turing: Life and Legacy of a Great Thinker,
editado por Christof Teuscher, 381-416. Berlín: Springer.

Oliveros, Pauline. 2010. “Sounding the Borders”. En Sounding the Margins: Collected Writings 1992-2009,
editado por Lawton Hall, 167-176. Kingston: Deep Listening Institute

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.