Influences in composition and creation of forms for art-music
PDF (Spanish)

How to Cite

Influences in composition and creation of forms for art-music. (2018). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 14(1), 8-25. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/24625
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

Varios profesores me aconsejaron llenar papel de pentagrama con lápiz quizá porque la razón a veces juega con la realidad y lo que se escribe a veces no suena como se quiere. Pero más a fondo, esta simpleza sobrepasa lo de ser tan solo un proceso de corrección o edición a representar la expresión de una idea. Pero las ideas no se materializan si no se confrontan con algún tipo de prejuicio o valoración. De acuerdo con un razonamiento, producto de la validación, se deja o se cambia la nota. Igual con una sucesión de notas y muy seguramente con frases y pedazos de una obra. Razón que hace pensar sobre un proceso de experimentación y laboratorio con el objeto de llegar a una propuesta. Los años han pasado, y aunque cada proyecto lo inicio con papel y lápiz, el grueso de esta labor ahora tiene más que ver con editores de texto en computador, por no hablar de abstracciones, modelos y ecuaciones, en el momento de combinar elementos en procesos de construcción de nuevos trabajos. A continuación, un recuento sobre trechos e influencias que han aportado a un lenguaje en las nuevas músicas, pero de utilidad en aproximaciones a lo acústico y sonoro. (...)

PDF (Spanish)

Austin, Larry, John Cage y Lejaren Hiller. 1992. “An Interview with John Cage and Lejaren Hiller”. Computer Music Journal 16 (4): 15-29.

Battisti, E. 2018. “The Experimental Music Studio at UIUC, 1958-68: Environment, People, Activities”.Consultado: 6 de septiembre de 2018. http://cmp.music.illinois.edu/ems/history/The_Experimental_Music_Studio_at_UIUC_1958-68.pdf.

Burbano, Andrés, ed. Siegfried Zielinski: genealogías, visión, escucha y comunicación. Bogotá: Universidadde los Andes, 2006.

Chadabe, Joel. 1984. “Interactive Composing: An Overview”. Computer Music Journal 8 (1): 22-27.

Eco, Umberto. 1989. The Open Work. Traducido por Anna Cancogni. Cambridge: Harvard University Press.

Fetterman, William. 1996. John Cage’s Theatre Pieces. Londres: Routledge.

Harley, James. 2002. “The Electroacoustic Music of Iannis Xenakis”. Computer Music Journal 26 (1): 33-57.

Holtzman, Steven R. 1995. Digital Mantras: The Languages of Abstract and Virtual Worlds. Cambridge:The MIT Press.

Levitin, Daniel J. 2006. This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession. Londres: Penguin.

McLuhan, M. and Lapham, L. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man. The MIT Press.

Mondloch, Katie. 2004. “A Symphony of Sensations in the Spectator: Le Corbusier’s Poème électronique and the Historicization of New Media Arts”. Leonardo 37 (11): 57-62.

[Schafer, 1993] Schafer, R. M. (1993). The Soundscape. Destiny Books.

Tsougras, Costas. 2005. Analysis of iannis xennakis’ “pour la paix” for a cappella mixed choir. En Definitive Proceedings of the “International Symposium Iannis Xenakis”, editado por Makis Solomos, Anastasia Georgaki, Giorgos Zervos. Atenas: International Symposium Iannis Xenakis.

University of Illinois Urbana-Champaign. 2018a. “About Salvatore Martirano”. Consultado: 28 de mayo de 2018. https://music.illinois.edu/about-salvatore-martirano.

— 2018b. “Experimental Music Studios”. Consultado: 14 de junio de 2018. https://music.illinois.edu/experimental-music-studios.

Wikipedia. 2017. Posthuman. https://en.wikipedia.org/wiki/Posthuman. Consultado: 12 de noviembre de 2018.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.