Abstract
The concept of soundscape, originally coined by Canadian R. Murray Schafer (1933), is based on the defense of the value of silence and of sound itself as a source of creativity (Schafer 2011, 2012). The main objective of the article is to reflect on the concept of soundscape as sound art and to review the synergies between nature and landscape through the notion of them throughout history. It presents the paradox of noise as music and the mystery of the original order of sound. It has a bearing on the emotional value of the sound landscape and its usefulness as a teaching tool. When the notion of Pauline Oliveros (1932–2016) is understood with profound listening and the lack of practice of active listening, the loss of natural instincts of humans is revealed. The utility to monitor nature, strictly necessary in recent times, is also valued. In particular, the art originating from that natural context is reflected. For this purpose, discourse analysis has been used as a methodology, supported by sound artists such as Murray Schafer or John Cage, but also in José Val del Omar or Llorenç Barber, musicians who opened new forms and perceptions of sound, therefore, others to classical and academic canons. The conclusions suggest that it is not easy to find the new transversal art in regular programming audiences, but in specific festivals and especially around us, in nature.
Andueza Olmedo, María. 2011. “Creación, sonido y ciudad: un contexto para la instalación sonora en el espacio público”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
— 2011. “A las ciudades se las conoce, como a las personas, en el andar: orígenes de la instalación sonora en el espacio público en el marco del urbanismo y la sociología de los años 60”. Arte y Políticas de Identidad 7: 127-142.
Aracil, Alfredo. 2019. “Un poco de historia: diseños sonoros en los jardines del Augoyard, Jean-François. 1995. “La sonorización antropológica del lugar”. En Hacia una antropología arquitectónica, compilado por Mari-Jose Amerlinck, 205-219. Jalisco: Universidad de Guadalajara.
Barber, Llorenç. 2012. “Contextualizando el congreso ‘cien años de arte sonoro en Valencia’”. En 100 anys d’art sonor valencià, de Llorenç Barber y Monserrat Palacios, 1-54. Valencia: Universitat Politècnica
de València.
— 2013b. “Contextualizando el congreso ‘cien años de arte sonoro en valencia’”. En XV Festival Nits d’Aielo i Art: Congreso100 años de Arte Sonoro Valenciano, 10-69. Valencia: Universitat Politècnica de València.
Botella Nicolás, Ana María y Amparo Hurtado Soler. 2016. “Innovación docente en el grado de maestro de la Universitat de València: la percepción auditiva y visual del paisaje a través de las TIC”. Revista Opción 32 (7): 215-230.
Cage, John. 2002. Silencio. Madrid: Árdora.
Carles, José Luis. 2019. “El paisaje sonoro, una herramienta interdisciplinar: análisis, creación y pedagogía con el sonido”. Consultado el 8 de octubre de 2019. https://cvc.cervantes.es/artes/paisajes_sonoros/p_sonoros01/carles/carles_01.htm
Castro Solano, M. M. Otto. 2018. “La ciudad como fuente de sonidos para la creación sonora”. Resonancias 22 (42): 143-150.
Cook, Nicholas. 2001. “Between Process and Product: Music and/as Performance”. Music Theory Online: The Online Journal of the Society for Music Theory 7(2): 1-24.
Dasgupta, Shreya. 2019. “Escuchando a escondidas: la bioacústica resulta efectiva para monitorear la diversidad en bosques tropicales”. Mongabay. 19 de febrero. Consultado el 20 de mayo de 2019. https://
es.mongabay.com/2019/02/bioacustica-bosques-tropicales/Delicatessen. Dirigido por Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro, Gilles Adrien. 1991; Francia: UGC / Hachette Première, 1991. Fim.
Duque Olmedo, Carlos. 2010. “Gerhard’s Electronic Music: A Pioneer in Constant Evolution”. Ponencia presentada en Proceedings of the 1st International Roberto Gerhard Conference, Huddersfield, Reino
Unido, 27-28 de mayo. El color de la granada. Dirigido por Sergei Parajanov. 1969; Unión Soviética: Armenfilm Studios, 1969. Film.
Fay, Sarah y Kenzaburō Ōe. 2007. “The Art of Fiction No. 195”. Paris Review 183: 37-65.
Fubini, Enrico. 2007. “Razón y sensibilidad: lo sacro y lo profano en la musicalidad del siglo XVII”. Quaderns de filosofia i ciència 37: 1-78.
García Castilla, Jorge David. 2017. “Musicología musical: la música y el sonido como medios de investigación crítica”. El Oído Pensante 5 (1): 1-30.
Gil Noe, José Vicente. 2012. “XV Festival Nits d’Aielo i Art. Congreso: 100 años de Arte Sonoro Valenciano”. Arte y Políticas de Identidad 6: 263-268.
— 2013. “Un altavoz en las torres, imagen del festival nits d’aielo i art: José Val del Omar y su paso ‘sonoro’ por Valencia”. En XV Festival
Nits d’Aielo i Art: 100 años de arte sonoro valenciano. Valencia: Universitat Politècnica de València.
— 2016. “Prácticas musicales y sonoras experimentales en Valencia durante el siglo XX, 1922-1983: de olvidadas a precedentes del arte sonoro valenciano”. Tesis doctoral, Universitat de València.
Kaprow, Allan. (2007). La educación del des-artista. Traducido por David García Casado y Armando Montesinos. Madrid: Árdora Exprés.
Lizarazu González, Haize. 2019. “Extended performer. Evolución y cambio de rol del intérprete musical: hacia una música expandida”. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 14 (1): 115-127.
Mapasonoru. 2019. “Mapa sonoru. Escucha Asturias”. Consultado el 20 de mayo de 2019. http://mapasonoru.com/acerca-de.php
Molina Alarcón, Miguel. 2007. “Ecos del arte sonoro en la vanguardia histórica española (1909-1945)”. En I Muestra de arte sonoro español, compilado por José Iges, 28-71. Lucena: Weekend Proms.
Molina Alarcón, Miguel y Josep Cerdà i Ferré. 2012. “Entre el arte sonoro y el arte de la escucha”. Arte y Políticas de Identidad 7: 1-4.
Otondo, Felipe. 2018. “Paisajes sonoros reales e imaginarios”. Resonancias 22 (42): 131-141.
Pitich, Mauricio Andrés. (2018). “Cadeia de decisões na performance musical”. El Oído Pensante 6 (2): 100-115.
Porpetta, Antonio. 1995. “El mundo sonoro de Gabriel Miró”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
Programa Festival Nits d’ Aielo i Arts 2014. (2017). “17 Edición del Festival Nit d’Aielo i Arts -De Basuras y Esperanzas- 2014 Programa completo del Festival”. Consultado el 8 de octubre de 2019. https://issuu.com/
freezia-studio/docs/programa_nits_ld2
Reyes, Juan. 2006. “Perpendicularidad entre el arte sonoro y la música”. Cuadernos del Centro de Estudios 20: 57-77.
Rocha Iturbide, Manuel. 2019. “La escucha como forma de arte”. Sulpunticello 64: 1-19.
Sánchez, Alfonso. 1993. “La noche estaba metida en agua. Informaciones. Diario de la tarde”. En Val del Omar sin fin, editado por Gonzalo Sáenz de Buruaga y María José Val del Omar, 112. Granada: Diputación
Provincial de Granada.
Soria, Florentino. 1992. “Declaraciones de Manuel de Falla en boca de Val del Omar. La Estafeta Literaria no 46 (1956)”. En Val del Omar sin fin, editado por Gonzalo Sáenz de Buruaga, 123. Granada: Diputación Provincial de Granada.
Schafer, Murray. 1977. The Tuning of the World. Toronto: McClelland and Stewart.
— 2011. Limpieza de oídos. Buenos Aires: Melos.
— 2012. El nuevo paisaje sonoro: un manual para el maestro de música moderno. Traducido por Juan Schultis. Buenos Aires: Melos.
Schaeffer, Pierre. 1966. Traité des objets musicaux. París: Le Seuil.
Schimmel, Paul. 1998. “Leap into the Void: ‘Performance and the Object’”. En Out of Actions: Between Performance and the Object, 1949-1979, 17-119. Nueva York/Londres: MoCA Los Angeles.
Tommasino, Humberto, Guillermo Foladori y Javier Taks. 2001. “La crisis ambiental contemporánea”. En Sustentabilidad, 9-26. México: Universidad Autónoma de Zacatecas.
Varèse, Edgard y Chou Wen-Chung. (1966). “The Liberation of Sound”. Perspectives of New Music (5) 1: 11-19.
Zlotescu, Ioana. 1997. “Definiendo el ‘sistema estético’ del ramonismo”. En Obras completas III: Ramonismo I. El Rastro. El circo. Senos (1914- 1917), de Ramón Gómez de la Serna, 27-28. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose, provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is able to publish retractions or to correct information already published. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.