Abstract
This paper analyzes the documentary Mampuján. Chronicles of a Displacement, produced by the National Center of Historical Memory and that tells the story of the people who, in the year 2000, lived the uprooting of the town of Mampuján — a municipality of the department of Bolivar — because of the Colombian armed conflict. The objective is to understand how, in this documentary, temporalities and spatialities that provide frames of visibility to interpret the past are constituted. We propose the thesis that this film has a linear structure that configures an analogous way of understanding the recent history of political violence in Colombia and that, at the same time, carries a risk of under and over exposure for the people of Mampuján. Methodologically, an analysis is made from the perspective of visual studies and hermeneutics, with an emphasis on the study of the narrative of the documentary from its way of organizing the different composing elements to the rhythm in which it exposes them. The analysis allows us to conclude that documentary films have the potential to constitute historical knowledge insofar as they reconstruct and recall past events. In the case of the production of the National Center of Historical Memory, we find that its documentaries contribute to the formation of our ways of seeing and understanding the political violence experienced in recent Colombian history. Thus, the article presents an advance in the reflection on the visual devices related to the war in the country.
Allier, Eugenia. 2010. Batallas por la memoria: Los usos políticos del pasado reciente en Uruguay. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Álvarez Portillo, Rodrigo. 2017. “Sobre las estructuras narrativas en el relato cinematográfico”. Medium, 13 de febrero de 2017. Consultado: 11 de noviembre de 2020. https://medium.com/@Mise_en_sceneHV/sobre-las-estructuras-narrativas-en-el-relatocinematogr%C3%A1fico-146dcbd9c982.
Arfuch, Leonor. 2012. “Memoria e imagen”. Educación & Realidade 37 (2):399-408. http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000200005.
Braudel, Fernand. 1990. La historia y las ciencias sociales. Madrid: Alianza.
Butler, Judith. 2010. Marcos de guerra: Las vidas lloradas. México: Paidós.
Colombia, Congreso de la República. “Ley 1448 de 2011, Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones”. Bogotá: Diario Oficial, 10 de junio de 2011.
Colombia, Ministerio de Justicia y del Derecho. “Decreto 4803 de 2011, Por el cual se establece la estructura del Centro de Memoria Histórica”. Bogotá: Diario Oficial, 20 de diciembre de 2011.
CNMH (Centro Nacional de Memoria Histórica). 2009. La masacre de El Salado: Esa guerra no es nuestra. Bogotá: CNMH.
CNMH (Centro Nacional de Memoria Histórica). Mampuján: Crónica de un desplazamiento. 2009; Colombia: CNMH, 2009. Consultado: 11 denoviembre de 2020. https://www.youtube.com/watch?v=9v_rsVojQt8.
Didi-Huberman, George. 2002. Imágenes pese a todo: Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós.
Didi-Huberman, George. 2014. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.
Fazio, Hugo. 2010. La historia del tiempo presente: Historiografía, problemas y métodos Bogotá: Universidad de los Andes.
Feld, Claudia y Jessica Stites Mor. 2009. “Figura y memoria: Apuntes parauna exploración”. En El pasado que miramos: Memoria e imagen ante la historia reciente, compilado por Claudia Feld y Jessica Stites Mor, 25-42. Buenos Aires: Paidós.
Herrera, Martha Cecilia y Carol Juliette Pertuz. 2016. Educación y políticas de la memoria: Por una pedagogía más allá del sujeto víctima. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Huyssen, Andreas. 2009. “Prólogo”. En El pasado que miramos: Memoria e imagen ante la historia reciente, compilado por Claudia Feld y Jessica Stites Mor, 15-24. Buenos Aires: Paidós.
Iriarte Díaz Granados, P. y Waydi Miranda Pérez. 2011. Los usos del audiovisual en el Caribe colombiano: Relato desde las organizaciones, los realizadores y los colectivos. Bogotá: Ministerio de Cultura.
Koselleck, Reinhart. 2001. Los estratos del tiempo: Estudios sobre historia. Barcelona: Planeta.
McKee, Robert. 2009. El guion: Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba.
Metz, Christian. 2002. Ensayos sobre la significación en el cine (1964- 1968): Volumen 1. Barcelona: Paidós.
Neira Niño, María Jimena. s. f. “Historias: Mampuján, María La Baja, Bolívar”. Rutas del Conflicto. Consultado: 11 de noviembre de 2020. http://rutasdelconflicto.com/pueblos-olvido/node/41.
Nichols, Bill. 1997. La representación de la realidad: Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
Ricoeur, Paul. 2013. Tiempo y narración. Vol. 1: Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.
Rosenstone, Robert. 2013. El pasado en imágenes: El desafío del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.
Tarkovski, Andrei. 2002. Esculpir en el tiempo: Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética del cine. Madrid: Rialp.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Vladimir Olaya Gualteros, Andrés Felipe Urrego Salas