“Theater, yours is pure theater”: Visual Transvestite Memory in the Tropics (1984-2020)
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

archivo
memoria visual
travestismo
transformismo
drag queen
Barranquilla

How to Cite

“Theater, yours is pure theater”: Visual Transvestite Memory in the Tropics (1984-2020). (2021). Cuadernos De Música, Artes Visuales Y Artes Escénicas, 16(1), 140-169. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-1.tlte
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

In this research, the author proposed to review and study the visual memory of transvestite, transformist and drag queen practices in the context of the Colombian Caribbean, and especially of Barranquilla, contrasting them with his personal archive, having as a background a popular culture that has influenced them through their greatest form of expression: carnivals. Through a reading oriented in different directions and, based on thematic spaces (LGBTI events, Barranquilla Carnival events, activists and writers, artists, etc.) the author constituted an expanded visual archive. The evidence showed the existence of approximately fifteen (15) personal/institutional archives, and a strong link to his personal archive. The paper also describes the tensions that were common in the transit of these practices when facing with resistance the onslaught of different forms of violence and discrimination, such as homophobia and transphobia. The approach used by the author shows the emergence of this view in current times, since there is no document archive on this subject in the region, and the demands from the bodies based on these practices have not been made visible or recognized. It is from the viewpoint of the LGBTI collective and his own that the author values, reinterprets, reaffirms and reconstructs its space of enunciation to speak to others. He also proposes the valuation of an artistic legacy committed for more than thirty years, which remains free and desirable in the face of social exclusion. An archive of a collective wish

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Almodóvar, Pedro. Mujeres al borde de un ataque de nervios. 1988; España: El Deseo, 1988.

Badawi, Halim. 2017. “La memoria rosa: Los archivos de la historia LGBTI”. Dissolve 5. Consultado: 4 de enero de 2018. http://www.dissolvesf.org/issue-5/la-memoria-rosa.

Cabrera, Marta y Marcela Gómez. 2014. “Documentos efímeros, o cómo dar cuenta de existencias invisibles: Pensando un archivo lésbico para Bogotá”. En En torno al documento, editado por Cristina Burneo Salazar, 165-177. Quito: Universidad San Francisco de Quito.

Campuzano, Giuseppe. 2008. Museo Travesti del Perú. Lima: Giuseppe Campuzano.

Castillo, Leo. 2018. “La Julieth Pantoja: Origen y evolución del Carnaval Gay”. Revista Cronopio 76. Consultado: 25 de septiembre de 2018. https://www.revistacronopio.com/?p=21264.

Castillo Vargas, Elizabeth. 2018. No somos etcétera: Veinte años de historia del movimiento LGBT en Colombia. Bogotá: Ediciones B.

Certeau, Michel de. 2000. La invención de lo cotidiano. Vol. 1: Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.

Cvetkovich, Ann. 2018. Un archivo de sentimientos: Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas. Barcelona: Bellaterra.

Danbolt, Mathias. 2016. “Influyendo en la historia: Relaciones de archivo en el arte y la teoría queer”. Revista Acta 1 (1). Consultado: 22 de mayo de 2018. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6581105.

Díaz, Andrea, Nando Dorrego, Marta Sesé y Gerard Voltà. 2016. “¿Archivar es siempre radical? A propósito del ¿archivo queer?”, Revista Acta 1 (1). Consultado: 22 de mayo de 2018. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6581098.

Fentress, James y Chris Wickham. 2003. Memoria social. Madrid: Cátedra.

Foster, Hal. 2016. “El impulso de archivo”. Nimio: Revista de la Cátedra Teoría de la Historia 3: 102-125. Consultado: 20 de mayo de 2018. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/57224.

France, David. The Death and Life of Marsha P. Johnson. 2017; Estados Unidos: Public Square Films, Ninety Thousand Words, Race Point Films, 2017.

González Cueto, Danny Armando. 2004. “Una memoria visual para el futuro: La situación de los archivos fotográficos en el Caribe colombiano”. Memorias: Revista de Arqueología e Historia desde el Caribe 1 (1). Consultado: 25 de septiembre de 2019. http://rcientificas.uninorte. edu.co/index.php/memorias/article/view/158/42.

González Cueto, Danny Armando. 2007. “Cada uno sabe su secreto: Una aproximación a la relación carnaval y homosexualidad”. Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe 4 (8):1-3. Consultado: 30 de agosto de 2018. www.uninorte.edu.co/publicaciones/memorias/memorias_8/cine/secreto.pdf.

Guasch, Anna Maria. 2005. “Los lugares de la memoria: El arte de archivar y recordar”. Matèria: Revista internacional d’Art 5: 157-183. Consultado: 25 de mayo de 2018. https://www.raco.cat/index.php/Materia/article/viewFile/83233/112454

Guasch, Anna Maria. 2011. Arte y archivo, 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.

Halberstam, Jack. 2005. In a Queer Time and Space —Transgender Bodies, Subcultural Lives. Nueva York: New York University Press.

McBane, Barbara. 2011. “A Queer Archival Impulse: Lineage: Matchmaking in the Archives” [unfinished work-in progress]. Consultado: 10 de mayo de 2018. https://cpb-us- e1.wpmucdn.com/sites.ucsc.edu/dist/e/71/files/2015/04/McBaneLineage.pdf.

Muñoz, José Esteban. 1996. “Ephemera as Evidence: Introductory Notes to Queer Acts”. Women & Performance: A Journal of Feminist Theory 8 (2): 5-16. https://doi.org/10.1080/07407709608571228.

Preciado, Beatriz, Fernando Hernández, Pere Pedrals e Ignacio Sánchez Rico. 2011. Ocaña, 1973-1983: Acciones, actuaciones, activismo. Barcelona: Polígrafa.

Ricouer, Paul. 2004. La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Danny Armando Gonzalez Cueto